ایسنا نوشت: مجله اکونومیست آمریکا در تحلیل اقدام‌ها و رفتارهای اخیر عربستان تحت نظارت و هدایت محمد بن سلمان او را یک شخصیت "دمدمی مزاج و پیش بینی ناپذیر" خوانده و هشدار داده که این موضوع به ضرر وی تمام خواهد شد.

مجله اکونومیست در این مطلب اشاره می‌کند که هرچند عده زیادی محمد بن سلمان، ولیعهد جوان عربستان را به خاطر سیاست‌های اقتصادی و اصلاحاتش تحسین می‌کنند اما در عین حال او دست به یکسری اقدامات ماجراجویانه به ویژه در عرصه سیاست خارجی می‌زند که او را فردی پیش‌بینی ناپذیر نشان می‌دهد که دست به اقدامات نسنجیده می‌زند.

این مجله می‌نویسد: یکی از دلایلی که باید نسبت به محمد بن سلمان احتیاط به خرج داد این است که او می‌تواند ناگهان چیزی را که داده به سرعت پس بگیرد. ماه جاری میلادی وزیر امور خارجه کانادا در توئیتی از عربستان خواست مخالفان را به زندان نیندازد و طرح چنین اظهارنظری از سوی یک سیاستمدار کانادایی چندان نامعلوم نبود اما بن سلمان به یکباره خشمگین شد و به جای آنکه این توئیت را نادیده بگیرد به شدت آن را تلافی کرد. در همین راستا عربستان سفیر کانادا را اخراج کرد، تجارت دوجانبه را متوقف کرد، به دانشجویان عربستانی دستور داد دانشگاه‌های کانادا را ترک کنند و از بیماران عربستانی نیز خواست کلینیک‌های کانادا را ترک کنند و رسانه دولتی عربستان نیز به کانادا به خاطر سوابق حقوق بشری‌اش تاخت و رسانه‌های اجتماعی نیز کانادا را یک خراب آباد درگیر موادمخدر توصیف کردند.

این مجله در ادامه این مطلب خاطر نشان می‌کند، خشم محمد بن سلمان چندان نمی‌تواند به کانادا آسیب وارد کند. تنها ۰.۲ درصد صادرات کانادا سال گذشته میلادی متعلق به عربستان بود. درد و رنج فوری این سیاست‌ها عمدتا توسط دانشجویان عربستانی که باید به ناگهان یک دانشگاه دیگر پیدا کنند و همینطور بیماران عربستانی که باید برای معالجه به جای دیگر بروند حس خواهد شد. در دراز مدت آسیب اصلی به وجهه عربستان وارد خواهد شد و این تبعاتی واقعی خواهد داشت.

اکونومیست در ادامه این مطلب ضمن اشاره به اصلاحاتی که محمد بن سلمان از جمله در زمینه اعطای حق رانندگی به زنان و راه اندازی سینما و همچنین طرح‌هایی برای کاهش وابستگی عربستان به نفت اشاره می‌کند اما در عین حال عنوان می‌کند که در کنار این اصلاحات محمد بن سلمان دست به ماجراجویی‌هایی نظیر محاصره قطر و محبوس کردن صدها شاهزاده و تاجر عربستانی به بهانه مبارزه با فساد زده است.

این مجله می‌نویسد: محمد بن سلمان یک اصلاح‌گر اما بی‌احتیاط است.

نویسنده این مطلب خاطر نشان می‌کند: محمد بن سلمان با انجام اقداماتی "احمقانه و غلط" به شکلی غیرضروری حامیان بالقوه خود در داخل را منزجر می‌کند. حتی با اینکه او ممنوعیت رانندگی را برای زنان لغو کرد اما در کنارش زنان دیگری را که برای این حق مبارزه کرده بودند به زندان انداخت. او به شکلی غیرضروری خارجی‌ها را نیز منزجر می‌کند. سال گذشته مقام‌های عربستان به مدت دو هفته نخست وزیر لبنان را بازداشت کردند که این یک نقض شگفت انگیز هنجارهای دیپلماتیک بود.

در یمن نیز که محمد بن سلمان وارد جنگ شده و بمب‌های عربستان در تاریخ ۹ اوت یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان کم سن و سال را هدف قرار داد که باعث کشته شدن ده‌ها کودک شد. این جنگ که اکنون وارد چهارمین سال خود شده ضمن ویران کردن یمن باعث شرمساری هم‌پیمانان عربستان نظیر آمریکا و انگلیس که به عربستان سلاح می‌دهند شده است.

این مجله اینکه هم‌پیمانان خارجی محمد بن سلمان نسبت به اشتباهات او سکوت اختیار کرده‌اند را خود یک اشتباه دیگر دانست و تاکید کرد رهبران خارجی باید به محمد بن سلمان توصیه کنند که آرام بماند و دست از آسیب زدن به کشور و وجهه خود بردارد و اگر او این کار را انجام ندهد باید فروش سلاح به عربستان را متوقف کند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =