هوش سگ استثنایی نیست و تفاوت خاصی با هوش بقیه حیوانات ندارد

ایسنا نوشت: پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدیدی ادعا کردند که هوش سگ‌ها استثنایی نیست و تفاوت خاصی با هوش بقیه حیوانات ندارد.

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد افرادی که فکر می‌کنند سگ‌ها فوق‌العاده باهوش هستند، کاملا در اشتباه هستند.

دانشمندان "دانشگاه اکستر"(University of Exeter) و "دانشگاه کانتربری"(CCCU) انگلستان، شواهدی که از مقایسه هوش سگ‌ها با هوش حیوانات خانگی دیگر، حیوانات شکارچی و حیوانات گوشت‌خوار به دست آمده بود، بررسی کردند. آنها دریافتند که توانایی‌های شناختی سگ‌ها، با چندین گونه از این حیوانات مطابقت دارد.

هوش سگ استثنایی نیست و تفاوت خاصی با هوش بقیه حیوانات ندارد

در این پژوهش، بیش از 300 مقاله در مورد هوش سگ‌ها و حیوانات دیگر مورد بررسی قرار گرفتند. پروفسور "استفان لی"(Stephen Lea)، استاد دانشگاه اکستر گفت: ما در طول بررسی متوجه شدیم که بسیاری از پژوهش‌ها، با هدف اثبات باهوش بودن سگ‌ها انجام شده‌اند. این پژوهش‌ها، معمولا سگ‌ها را با شامپانزه‌ها مقایسه کرده‌ و با پیروزی سگ‌ها در این رقابت، آنها را دارای هوش استثنایی دانسته‌اند. ما در بررسی خود دریافتیم عملکرد گونه‌های دیگری از حیوانات نیز، به اندازه سگ‌ها خوب است.

تمرکز این پژوهش، بر شناخت حسی، فیزیکی، اجتماعی و خودآگاهی است. دکتر "بریتا استاس"(Britta Osthaus)، از دانشگاه کانتربری گفت: ما با بررسی هر سه گروه از حیوانات -خانگی، شکارچیان و گوشتخواران- دریافتیم که توانایی شناختی سگ‌ها، استثنایی نیست. سگ‌ها، فقط گونه‌ای حیوان هستند که باید از آنها مراقبت و به نیازهایشان توجه کنیم.

این پژوهش، در مجله "Learning & Behavior" به چاپ رسید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =