۱۱ جاذبه دیدنی باکو | از شعله‌های معروف تا موزه نظامی گنجوی و قدم زدن در شهر قدیمی باکو

باکو، پایتخت مدرن و ساحلی کشور آذربایجان است. وقتی به سراغ این شهر می‌روید، ترکیب سنت و مدرنیته در معماری شهر شما را بسیار شگفت زده خواهد کرد. دیدن بافت تاریخی در یک سوی شهر و بافت‌های به روز و اروپایی در بخش دیگر شهر برای شما رویایی خواهد بود. اگر به باکو می‌روید چهار روز وقت بگذارید تا بتوانید به خوبی این شهر تاریخی اروپایی را ببینید. اگر قصدتان تماشای کشور آذربایجان است وقت بیشتری را برای این سفر در نظر بگیرید.

آذربایجان «سرزمین آتش» است و نام آن نیز برگرفته از همین عنوان است. کشور زیبا، فرهنگ غنی و مردمانی مهمان‌نواز. این کشور ۹ منطقه‌ آب‌ و هوایی دارد و جغرافیای آن بسیار متنوع و حیرت‌انگیز است. از شهرهای مطرح آذربایجان که مقصد گردشگران است، می‌توان به باک و «Bakı» پایتخت این کشور، گنجه «Ganja» دومین شهر تاریخی آذربایجان و شکی «Sheki» شهری در نزدیکی مرز گرجستان اشاره کرد.

  • بافت قدیمی باکو «İçərişəhər»  

بخش تاریخی باکو در نزدیکی خیابان «تارگوی» قرار دارد و به «ایچری‌شهر» معروف است. ایچری قدیمی‌ترین بخش شهر می‌باشد و با دیوارهای مستحکم و بلند از قسمت جدید باکو جدا شده‌است. مهم‌ترین شاخصه‌ این منطقه، کوچه‌های سنگ‌فرش با ساختمان‌های سنگی و قدیمی است که بهترین جا برای دیدن تفاوت میان سنت و مدرنیته است.

وقتی در خیابان‌های ایچری در حال قدم‌ زدن هستید با نگاهی به دور دست، درپس خانه‌های دو طبقه و تراس‌دار، می‌توانید بخش جدید و برج‌های شعله‌ باکو را ببینید که تضاد عجیبی با ساختمان‌های سنگی و آجری ایچری‌ شهر دارند.

بافت قدیمی باکو

  • قلعه‌ دختر 

این قلعه با برجی استوانه‌ای به‌ ارتفاع ۲۹ متر، در مرکز «ایچری‌شهر» واقع است. قدمت «قلعه‌ دختر» به قرن‌های هفتم تا دوازدهم میلادی برمی‌گردد و امروزه نمادی از محله‌ قدیمی شهر است. بیشتر کارشناسان معتقدند که این بنا زمانی معبدی برای زرتشتیان بوده است. داخل بنا موزه‌ای قرار دارد و پلکانی مارپیچ، شما را به‌ سمت بالای برج هدایت می‌کند.

قلعه‌ دختر باکو

  • کاخ شیروان‌شاه 

حکومت‌ محلی شیروان در قفقاز، مصادف با سلطنت عباسیان تشکیل و در دوران ‏صفویه به‌ دست شاه‌ طهماسب‌ یکم برچیده شد. کاخ شیروان، امروزه در زمره‌ میراث جهانی آذربایجان به‌ حساب می‌آید و از سال ۲۰۰۰ به ثبت یونسکو رسیده است. قدمت این کاخ به قرن پانزدهم بازمی‌گردد و برای دوست‌داران تاریخ مکان مناسبی جهت بازدید می‌تواند باشد. ‏

کاخ شیروان‌شاه باکو

  • مرکز حیدرعلی‌اف «HeydərƏliyev» 

«حیدرعلی‌اف» رئیس‌جمهور فقید آذربایجان از احترام زیادی در بین مردم این کشور برخوردار است. برای همین مرکز فرهنگی حیدرعلی‌اف به یاد او و با طرحی برگرفته از امضای او توسط معمار برجسته‌ عراقی-بریتانیایی، «زاها حدید» ساخته شد. سالن آمفی‌تئاتر، موزه‌ حیدرعلی‌اف، کلکسیون ماشین‌های کلاسیک، گنج‌های آذربایجان درگذر زمان، نمایشگاه صور فلکی، بخش‌های تجاری و سالن‌هایی برای کودکان از قسمت‌های این مرکز است.

مرکز حیدرعلی‌اف

  • میدان فانتن «‏FountainSquare» 

این میدان زیبا که در گذشته با ‌نام «‏Parapet»‏ شناخته می‌شده است، یکی از میدان‌های اصلی باکو و نقطه‌ تلاقی بسیاری از مراکز خرید، هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های این شهر است. پیشنهاد می‌کنیم «میدان فانتن»را که محبوبیت خاصی نیز در بین گردشگران دارد، از دست ندهید و رستوران‌های این میدان را هم امتحان کنید.

میدان فانتن FountainSquare باکو

  • موزه‌ ادبیات نظامی گنجوی 

بازدید از موزه‌ «ادبیات نظامی گنجوی» ‏در باکو می‌تواند برای دوست‌داران ادبیات و هنر جالب توجه باشد. این موزه که در نزدیکی میدان فانتن واقع است، در واقع یکی از بهترین مکان‌ها برای شناساندن فرهنگ ‏آذربایجان است و کتب و اشیاء زیادی در رابطه با فرهنگ این کشور در آن به چشم می‌خورد.

موزه‌ ادبیات نظامی گنجوی باکو

  • برج‌های شعله‌ «FlameTowers» 

در مقابل «قلعه‌ دختر» که نماد بخش سنتی باکو است، «برج‌های شعله» سمبل مدرنیته در این شهر است. ۳ برج به‌ شکل شعله‌ آتش که ارتفاع هر کدام۱۸۰متر است و از هر کجای باکو می‌توان آن‌ها را دید. پایتخت آذربایجان در قدیم جایی برای پرستش آتش بوده است و زرتشتیان اهمیت خاصی برای این شهر قائل بودند؛ از این‌ رو در طراحی این برج‌ها از شعله‌ آتش الهام گرفته شده است.

برج‌های شعله‌ FlameTowers

  • بلوار ساحلی باکو 

«بلوار باکو» یکی از خیابان‌های اصلی این شهر است. خیابانی زیبا در امتداد دریای خزر که در کنار پارکی به‌ همین نام قرار گرفته است. ‏این پارک به‌ طول بیش از ۵/۳ کیلومتر در سواحل غربی دریای خزر از میدان ملی پرچم تا میدان ‏آزادی کشیده شده‌ است. وجود کافه و رستوران‌های متفاوت در کنار مراکز خریدی زیبا از این بلوار ‏مکانی ایده‌آل برای گردشگران ساخته است.

بلوار باکو

  • ونیز کوچولو «KiçikVenesiya»

این بخش از شهر باکو که در واقع خود، شهری کوچک به‌ حساب می‌آید در سال۱۹۶۰با الهام از ونیز ایتالیا ساخته شد و وسعت آن در سال ۲۰۱۲به ۱۰ هزارمترمربع رسید. در کانال‌های آبی این شهرک، گوندولاها «Gondolas» یا همان قایق‌های بلند ونیزی شناورند و گردشگران می‌توانند با پرداخت مبلغی، دقایقی قایق‌سواری کنند.

ونیز کوچولو KiçikVenesiya

چمدان  

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =