۱ نفر
۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵

ایرنا نوشت: دولت هند در یکی از بزرگ ترین سفارش های نظامی جهان قصد دارد 110 فروند جنگنده به ارزش 20 میلیارد دلار را برای نیروی هوایی خود خریداری کند.

به نقل از رسانه های هند در روز شنبه، نیروی هوایی هند در یک مناقصه بین المللی از شرکت های خارجی که در زمینه ساخت جنگنده فعالیت دارند درخواست کرد نسبت به ارائه پیشنهادات اولیه خود اقدام کنند.

نکته قابل توجه در مورد این مناقصه آن است که دولت اعلام کرده است قصد دارد 85 درصد از 110 فروند جنگنده مورد نیاز خود را با همکاری شرکت خارجی برنده مناقصه در داخل این کشور تولید کند.

نیروی هوایی هند امیدوار است بتواند پس از دریافت پاسخ اولیه از شرکت های خارجی، ظرف مدت 6 تا 12 ماه این پیشنهادات را نهایی کند.

به گفته ناظران نظامی، هدف اصلی هند ایجاد خط دوم تولید جنگنده در این کشور جهت جبران تاخیر های بوجود آمده در تولید جنگنده های بومی تجاس است.

نیروی هوایی هند اولین جنگنده تجاس خود را در سال 2015 به خدمت گرفت. اجرای طرح ساخت جنگنده سبک تجاس تاکنون بیش از 170 میلیارد روپیه برای هند هزینه داشته است.

آزمایش ابتدایی جنگنده سبک تجاس که از سوی یک شرکت هندی انجام شد در ژانویه سال 2011 به تایید دولت رسید.

هند از سال 2007 جست و جوی خود را برای خرید جنگنده های جدید آغاز کرد. این کشور ابتدا شرکت داسال فرانسه را برای خرید 126 جنگنده رافائل به قیمت 11 میلیارد دلار انتخاب کرد. اما به دلیل اختلاف بر سر قیمت و ضمانت کیفیت، دهلی نو مجبور شد به منظور سرعت دادن به امور تنها به خرید 36 فروند جنگنده رافائل کفایت کند.

نیروی هوایی هند به 400 فروند جنگنده تک موتوره و دو موتوره احتیاج دارد.

در مناقصه اولیه، شرکت داسال فرانسه با جنگنده های رافائل خود توانست بر سایر شرکت ها از جمله لاکهید مارتین ( جنگنده اف 16)، بوئینگ (جنگنده اف ای 18)، یونایتد ایرکرفت ( میگ 35) و ساب (گریپن) پیروز شود.

خرید جنگنده های جدید بخشی از طرح نارندرا مودی نخست وزیر هند برای مدرن سازی ارتش هند با بودجه ای معادل 250 میلیارد دلار است.

دولت می خواهد شرکت های داخلی نظامی هند نیز در امر نو سازی ارتش هند نقش داشته باشند بنابراین از شرکت های خارجی نظامی درخواست کرده است تا تجهیزات خود را در داخل هند تولید کنند.

شرکت های بوئینگ، لاکهید مارتین، ساب و سایر شرکت ها اعلام کرده اند در صورتی که قرارداد های آنها ارزش سرمایه گذاری داشته باشد حاضر به تولید جنگنده ها و تجهیزات خود در هند خواهند بود.

دولت هند اعلام کرده است که قصد دارد تا سال 2019 صادرات تجهیزات نظامی را به 2 میلیارد دلار افزایش دهد.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات بین المللی صلح استکهلم، واردات سلاح هند در سال های 2007 تا 2011 و 2012 تا 2016، 43 درصد افزایش یافته است و در چهار سال گذشته واردات سلاح هند از کشور های همسایه خود مانند پاکستان و چین بسیار بیشتر بوده است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 767837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =