۰ نفر
۲۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۹

اقتصاددانان می گویند،حالا بهترین زمان برای نفت است؛قیمت ها رو به افزایش گذاشته و بازار نفتی که در سالهای اخیر رو به احتضار بود،را درمان می کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سی ان بی سی،سالهای قبل از 2014 قیمت های بالای نفت،تجارت این کالا را برای دارندگان آن پرسود کرده بود.نفت برنت تا پیش از 2014 هر بشکه 100 دلار به صورت میانگین معامله می شد،اما  بهم خوردن تعادل در بازار عرضه و تقاضا سبب شد تا قیمت ها رو به کاهش بگذارد.

جان کلیدوف مدیر یک شرکت سرمایه گذاری نفتی می گوید: قیمت های بالای نفت پیش از 2014 سبب شد تا فنآوری جدید به کمک تولید نفت شیل بیاید و تولیدکننده ها ریسک بیشتری را تحمل کردند.حال قیمت نفت دوباره رو به افزایش گذاشته است.هرچند تنش های خاورمیانه عامل این افزایش است،اما نوسان قیمت ها این موضوع را یادآوری می کند که منابع ارزان جایگزین نفت شوند.از همین رو،سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر،مورد توجه است.

بسیاری از کارشناسان معتندند که هنوز دوره نفت تمام نشده است.

بازار نفت همچنان تحت تأثیر تحولات سیاسی و منطقه‌ای قرار دارد و نسبت به هر رویدادی واکنش نشان می‌دهد و در پی مشاهده پالس‌های مثبت در جهت بهبود روابط تجاری آمریکا و چین، قیمت نفت خام وارد کانال 70 دلاری شد و انتظار می‌رود که افزایش بیشتری را تجربه کند.

قیمت معاملات نفت خام برنت  به ۷۲ دلار به ازای هر بشکه افزایش یافت، زیرا ترس از وقوع جنگ تجاری میان ایالات‌متحده و چین ​​کاهش یافته است. هرچند که ترامپ به مقامات تجاری ایالات‌متحده دستورالعملی را ابلاغ کرد که به موجب آن، تعرفه اضافی ۱۰۰ میلیارد دلاری را بر روی کالاهای چینی در نظر گیرند، اما در اواخر هفته گذشته مقامات آمریکایی به اهمیت کاهش اختلافات تجاری پی بردند.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که او همچنان به دنبال باز کردن درهای اقتصاد چین است که منجر به کاهش تعرفه‌های واردات خواهد شد. صحبت‌های او به طور گسترده‌ای به عنوان یک تلاش برای خاموش کردن شعله‌های جنگ تجاری با واشنگتن تفسیر شده است.

 هراس از جنگ تجاری بار دیگر کاهش یافته است، هرچند با توجه به شیوه تصمیم‌گیری کاخ سفید، هرلحظه ممکن است شرایط تغییر کند. کاهش نگرانی‌های تجاری و بهبود شرایط سیاسی منطقه‌ای منجر به بهبود بازار شد و قیمت نفت را در ابتدای هفته افزایش داد. نفت برنت طی دو روز معاملاتی نزدیک به ۵ درصد افزایش یافت. هیچ ترسی برای میزان عرضه در بازار وجود ندارد و اگر مذاکرات ایالات‌متحده و چین در این جنگ تجاری به سرانجام برسد، نفت می‌تواند بسیار بالاتر از مقدار کنونی باشد. چندین نقطه بحران وجود دارد که ممکن است در چند هفته آینده ایجاد شود.

نخستین عامل، تداوم کاهش تولید نفت ونزوئلا است که منجر به کاهش چشمگیر عرضه نفت در بازار جهانی شده است. تولید نفت ونزوئلا در ماه مارس ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۱/۵۱ میلیون بشکه رسید. انتظار می‌رود که این کاهش‌ها ادامه پیدا کند، اما اگر ایالات‌متحده تصمیم خود را برای تحمیل تحریم‌ها علیه ونزوئلا و یا شرکت دولتی نفت PDVSA عملی کند، وضعیت می‌تواند بسیار بدتر شود.

دومین جرقه سیاسی ژئوپلیتیکی که می‌تواند روی بازار نفت تأثیرگذار باشد، تنش سیاسی میان ایالات‌متحده و ایران است. ترامپ باید روز دوازدهم ماه مه در مورد توافق هسته‌ای ایران و برجام تصمیم بگیرد و همه چیز به تمایل آمریکا برای خروج از معاهده هسته‌ای ایران و احتمال بازگشت دوباره تحریم‌های ایالات‌متحده اشاره دارد. این کار می‌تواند میزان عرضه بازار را در عرض ۱۲ ماه به احتمال زیاد ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

در کوتاه‌مدت، اقدام نظامی ایالات‌متحده در سوریه نیز می‌تواند به عنوان عاملی برای افزایش قیمت نفت در نظر گرفته شود. در مواقعی که حملات موشکی در کشورهای خاورمیانه رخ دهد بازارهای نفت تمایل به افزایش بهای نفت دارند. با این حال، احتمالاً تأثیر آن روی قیمت نفت موقت خواهد بود. از سوی دیگر با توجه به اینکه عربستان سعودی در آستانه خصوصی‌سازی آرامکو قرار دارد، سعودی‌ها به نفت ۸۰ دلاری چشم دوخته‌اند.

عربستان سعودی تمایل چندانی به افزایش عرضه نفت ندارد و در صورت کاهش عرضه نفت چیزی را از دست نخواهد داد. سعودی‌ها با انجام این کار می‌توانند قیمت‌ها را افزایش دهند که در نهایت به نفع ریاض خواهد بود. در چند سال اخیر، برخی از رویدادها مانند تحولات لیبی، نیجریه، آتش‌سوزی‌های کانادا، طوفان، کاهش تولید اوپک و غیره رخ داده است، اما امروز تفاوت این است که مازاد موجودی نفت بازار تقریباً حذف شده است.

 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =