برگزاری همایش روز زمین پاک در دانشگاه فرهنگیان استان مازندران

بمناسبت 2 اردیبهشت ماه، روز زمین پاک، همایشی با حضور مدیران کل حفاظت محیط زیست مازندران و آموزش و پرورش استان در دانشگاه فرهنگیان مازندران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین منطقه  مازندران؛ در این همایش که با حضور دانشجویان و اساتید این دانشگاه برگزار شد، مهندس ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در سخنانی، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه ، تاریخچه ای از نامگذاری روز جهانی زمین پاک را ارائه نمود و افزود:22 آوریل به عنوان روز زمین پاک در سراسر جهان نامگذاری شده که روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کره زمین است.

وی با اشاره به معضلات زیست محیطی استان و کشور تصریح کرد: تغییرات اقلیمی، بارش کمتر از میانگین نزولات جوی در استان، حفر چاههای غیرمجاز،برداشت بیش از حد از جنگلهای شمال کشور، مکانیزه نبودن کشاورزی و استفاده بیش از 80 درصد آب استحصالی برای مصرف کشاورزی و توسعه کشت دوم برنج، احداث واحدهای پذیرایی و مسکونی در حریم رودخانه ها و دریا و هدایت فاضلاب به رودخانه ها و دریا و عدم مدیریت صحیح پسماند، موجب شده وضعیت نامطلوب باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اصل پنجاهم قانون اساسی افزود: حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است و همه ما موظف هستیم تا محیط زیست را حفظ کرده و در اختیار آیندگان قرار دهیم.
ابراهیمی کارنامی ادامه داد: محیط زیست هم دغدغه توسعه و اشتغال را دارد اما نباید ظرفیت ها را از بین ببریم.
وی افزود: در مورد مدیریت آب به شدت با بحران روبرو هستیم و اگر مصرف آب در استان مدیریت نشود در آینده نه چندان دور بحران آب این خطه شمال کشور را فرا می گیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تاکید کرد، نباید به بهانه اشتغال و توسعه با از بین بردن منابع زیست محیطی ،حق آیندگان را پایمال کرد قطعا توسعه ای مطلوب است که نگاه آینده نگر ،خردمندانه و پایدار بر آن حاکم باشد.
وی بیان کرد: مقوله زیست محیطی از مسائل بسیار مهم در زندگی است که تنیدگی عمیقی با مقوله سلامت دارد و حفظ و ارتقاء این دو مولفه مهم نیازمند مدیریت خردمندانه و آینده نگر با بستر آگاه سازی و مشارکت هدفمند دارد.
ابراهیمی کارنامی از دانشجویان خواست تا در زمینه حفظ محیط زیست مطالبه گر باشند و با مطالبه‌گری، مسئولان را به موضوع محیط زیست حساس کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار امیدواری کرد تا کانونهای زیست محیطی دانشگاه فرهنگیان استان،تعامل و همکاری بیشتری با اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران داشته باشند.
وی در پایان از اداره کل آموزش و پرورش استان خواست تا نسبت به آموزش مسائل زیست محیطی استان در مدارس اهتمام ویژه ای داشته باشند.
در ادامه این همایش، نیکزاد مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز فرهنگسازی در زمینه محیط زیست را بسیار با اهمیت دانست و افزود: آموزش همراه با برنامه ریزی در حوزه محیط زیست می تواند به حل معضلات زیست محیطی کمک کند.
وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی نمی تواند همه مشکلات زیست محیطی کشور راحل نکند، بلکه همه ما در قبال محیط زیست مسئولیم و برای حفظ آن باید تلاش کنیم.
نیکزاد افزود: آموزش و پرورش استان آموزش های زیست محیطی را برای دانش آموزان پیش دبستانی و خانواده های آنان در دستور کار دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در پایان سخنانش تاکید کرد: آموزش و پرورش علاوه بر آموزشهای درسی، باید مهارت درست زندگی کردن و حفظ محیط زیست را نیز آموزش دهد.
گفتنی است در این مراسم، مهندس ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران به سوالات زیست محیطی دانشجویان پاسخ داد و در پایان از دبیر کانونهای محیط زیست این دانشگاه تقدیر شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =