سومین اجرای ارکستر هنگام با اجرای دیورتیمنتو از احمد پژمان در تالار پتروشیمی تبریز برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، علی رحم‌جو شامگاه گذشته در جمع خبرنگاران گفت: ارکستر هنگام پنجمین سال فعالیت خود را سپری می‌کند که کنسرت پیش رو به عنوان سومین اجرای این گروه به صحنه خواهد رفت.
رهبر ارکستر هنگام ادامه داد: اثری که در این کنسرت برگزار می شود در سال ۸۷ برای ارکستر زهی نوشته شده بود اما بنا به دلایلی از جمله پیچیدگی اثر، تاکنون به روی صحنه نرفته است. البته نسخه‌ی تنظیم شده برای کوئینتت زهی این اثر پیش از این ضبط و منتشر گردیده است.
وی با اشاره به اینکه احمد پژمان در یکی از جلسات تمرین ارکستر حضور داشته است گفت: استاد پژمان یکی از بزرگ‌ترین اساتید آهنگسازی تاریخ موسیقی ایران هستند و این اثر نیز به حق یکی از درخشان‌ترین آثار موجود در تاریخ موسیقی ایران به حساب می‌آید و به این دلیل اجرای این اثر افتخار بزرگی برای ارکستر هنگام است.

رحم‌جو تاکید کرد: نوشتن دیورتیمنتو بیشتر بین آهنگسازان دوره‌ی کلاسیک اروپا رواج داشت و آهنگسازان بزرگی چون موتسارت و هایدن دیورتیمنتوهای معروفی خلق کرده‌اند. این واژه در معنی اصلی خود به معنای تفریح و سرگرمی است اما این به معنای نازل بودن ارزش موسیقایی و هنری دیورتیمنتو نیست. حتی برخی دیورتیمنتوهای قرن بیستم مانند دیورتیمنتوی بارتوک از پیچیدگی‌های قابل توجهی برخوردارند و می‌توان گفت دیورتیمنتوی استاد پژمان نیز از این لحاظ قابل قیاس با دیورتیمنتوی بارتوک است.
علی رحم‌جو ابراز کرد: اثری که در کنسرت گروه هنگام اجرا خواهد شد اشاره های زیادی به ملودی‌های آشنای ایرانی داشته و همچنین به کارگیری فنون چندصدایی‌نویسی موسیقی غربی در تلفیق با موسیقی ایرانی به همراه حفظ اصالت موسیقی ایرانی از دیگر ویژگی های این اثر ارزشمند است.
این رهبر ارکستر خاطرنشان کرد: ارکستر هنگام در دو کنسرت قبلی خود به دلیل استقبال مخاطبان توانست اجراهای موفقی با سانس های اضافه شده داشته باشد و امید است که این کنسرت نیز با موفقیت به روی صحنه برود.
وی با بیان اینکه همواره حرفه ای بودن یک آهنگساز نقطه عطفی برای یک ارکستر است گفت: استاد پژمان ازنظر اخلاقی فردی بسیار متواضع هستند اما در حوزه کاری بسیار دقیق عمل کرده و تاکید بسیاری براجرای آثار به نحو احسنت دارند و به این دلیل رضایت ایشان از عملکرد ارکستر هنگام، برای ما موجب افتخار است.
رحم‌جو ادامه داد: بخشی از هزینه‌های فعالیت ژانر موسیقی کلاسیک موسیقی در سایر کشور ها با حمایت بخش خصوصی و بخشی دیگر با حمایت دولتی انجام می‌شود اما درکشور ما هیچ نهاد دولتی حامی فعالیت آنان نیست و تنها کمک‌هایی ازسوی سازمان فرهنگ و ارشاد صورت می گیرد که قطعا برای تامین هزینه‌های برگزاری کنسرت و سایر مخارج کافی نیست.
علی رحم‌جو برگزاری کنسرت های کلاسیک را تنها به خاطر نگاه فرهنگی آن دانسته و گفت: حتی بلیت فروشی و اجراهای مکرر نیز نمی تواند چندان درآمدی برای یک ارکستر به ارمغان بیاورد بدین دلیل برگزاری کنسرت های این گروه ها تنها جنبه‌ی فرهنگی دارد تا مادی.
این هنرمند تبریزی یکی از ابتدایی‌ترین مشکلات یک ارکستر را فراهم کردن سالن مناسب برای تمرین یاد کرد و افزود: نداشتن درآمد مستمر یک گروه موسیقی و همچنین عدم حمایت مالی از آن موجب می شود تا برای تمرین مجبور به اجاره کردن سالن‌های مختلف شویم.
وی با انتقاد از وضعیت کنونی گروه های موسیقی گفت: یک رهبر ارکستر وظیفه بازاریابی و جذب سرمایه ندارد و پرداختن هرکس تنها به کاری که در آن تخصص دارد موجب خلق یک اثر حرفه‌ای می شود اما ما بنا به تعدد مشکلات و نبود حمایت‌ها گاهی حتی مجبوریم از نوازنده های خود برای پرداختن به امور مختلف استفاده کنیم.
وی افزود: شوق و علاقه هنرمندان ایرانی که باوجود این چنین مشکلات فروانی باز به فعالیت خود ادامه می دهند مثال زدنی است.
وی همچنین دیگر ویژگی مهم اجرای دیورتیمنتو را تشریح کرد: همواره در عرصه موسیقی اجرای یک اثر برای اولین بار جزو افتخارات یک ارکستر بوده و به عنوان شناسنامه یک اثر به حساب می آید و بدین دلیل اجرای این اثر توسط ارکستر هنگام و در تبریز افتخاری برای ماست.
هادی نوبری،کنسرت‌مایستر ارکستر، نیز خاطرنشان کرد: امروزه در کشور ما به جز در پایتخت در سایر شهرستان ها حضور و فعالیت چنین سبک های موسیقی و ارکستر ها به معدود دیده می شود و رضایت استادی از جمله احمد پژمان از اثر یک گروه جوان شهرستانی بسیار برای ما ارزشمند بود.
نوبری با اشاره براینکه تمام نوازنده های این کنسرت مقیم تبریز هستند بر اهمیت استفاده از پتانسیل های بومی نیز تاکید کرد.
گفتنی است کنسرت ارکستر هنگام با اجرای دیورتیمنتو و هفت قطعه از آثار احمد پژمان و سایر آثار در ۳۱ خرداد و یکم تیر ماه سال جاری در تالار پتروشیمی تبریز به روی صحنه خواهد رفت.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =