پروفسور پرویز کردوانی، پدر علم کویر‌شناسی ایران، دربازدید از بیابانهای شهرستان گرمسار بارها در مورد تبدیل شدن کشور به بیابان هشدار داده است

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین این‌بار این استاد نمونه دانشگاه تهران و پدر علم کویر‌شناسی و عضو انجمن متخصصان محیط‌زیست ایران، در جمع مدیریت و کارشناسان منابع طبیعی عنوان کرد: ارزش انسان بیشتر از درخت است هیچکس تردیدی ندارد و هیچ فعال و متخصص محیط‌زیست نیز در این مساله شکی ندارد. اتفاقا اگر فعالان منابع طبیعی نیز بر حفظ اندوخته‌های گیاهی تاکید می‌کنند به این دلیل است که حفظ اندوخته‌های گیاهی منجر به پایداری بوم شناختی و اکولوژیکی سرزمین می‌شود و وقتی سرزمین از نظر شاخص‌های اکولوژیکی پایدار باشد تمام زیستمندانی که در آن سرزمین زندگی می‌کنند و از جمله انسان‌ها، از آن منتفع خواهند شد.

پروفسور پرویز کردوانی گفت: مدیریت عرصه های ملی با نگاه توسعه ،احیا و حفاظت از عرصه ها بدون مشارکت و حضور جوامع محلی امکان پذیر نیست.

پدر علم کویر‌شناسی ایران افزود: سالانه شاهد تخریب بخش وسیعی از جنگل ها و مراتع در اثر عوامل طبیعی و غیر طبیعی هستیم که باید با اجرای طرح های احیا بخشی از این موهبت های الهی را دوباره برقرار کنیم.

پروفسور پرویز کردوانی بمناسبت 9مرداد که دومین جشنواره جنگلبان بجهت قدردانی و سپاسگزاری از جنگلبانان از سوی سازمان جنگلها برگزار می گردد تاکید کرد: حفاظت و حراست از جنگلهابه تنهایی کافی نیست، بلکه نحوه بهره برداری صحیح از این منابع ملی بسیار مهم است.

پدر علم کویر‌شناسی ایران گفت: عرصه های منابع طبیعی جزو انفال و متعلق به همه مردم بوده و حفظ و مراقبت از این عرصه ها وظیفه ای همگانی است که تحقق یافتن این امر مهم عزم ملی و تلاش همه اقشار مردم را می طلبد.

وی با تاکید بر حفظ و نگهداری از میراث گرانبهای طبیعی که حافظ جان و مال مردم در برابر هجوم ریزگردها در شهرستان گرمسارشده است، گفت: قطع بی رویه درختان در منطقه کویری و خشک استان سمنان موجب می شود شهرستانهای گرمسار و آرادان نه تنها مورد هجوم ریزگردها باشد بلکه طوفان های نمک نیز این شهرستانها را فراخواهد گرفت.

ایشان در پایان بیان کرد :وقتي هوا و کره زمین گرم شده و بارندگي کم شود دشت ها پوشش گياهي خودشان را از دست مي دهند. در نتيجه پوشش گياهي دشت ها بر اثر گرما از بين مي رود.و در اين مناطق هم ريزگرد بلند مي شود

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =