فارس نوشت: ساعتی پس از آنکه سفیر آمریکا در آلمان، از انتشار خبر خروج فوکس واگن از ایران استقبال کرد، مدیر این شرکت بیانیه‌ای صادر و خبر خروج از ایران را تکذیب کرد.

شرکت خودروساز فولکس واگن آلمان، با صدور بیانیه‌ای، گزارشات منتشر شده در خصوص تصمیم این شرکت برای خروج از ایران به خاطر فشارهای آمریکا را تکذیب کرد.

روز گذشته پایگاه خبری «بلومبرگ» به نقل از منابع آگاه نوشت مقام‌های آمریکایی توانسته‌اند فولکس واگن را متقاعد کنند که از بازار ایران خارج شده و خود را در معرض تحریم‌های یکجانبه آمریکا که تا دو ماه دیگر اعمال می‌شوند، قرار ندهد.

فولکس واگن

«ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در برلین هم ساعتی قبل از شنیدن این خبر ابراز رضایت و استقبال کرده بود.

اما آنطور که رویترز به نقل از مقامات این شرکت آلمانی خبر داده، این خبر صحت ندارد؛ فولکس واگن گفته که موضعش در قبال ایران تغییری نکرده است.

ریچارد گرنل دیروز گفته بود که چند هفته اخیر را به مذاکره با فولکس واگن گذرانده و بر سر جزئیات نوع روابط پساتحریمی این شرکت آلمانی با ایرانی‌ها، توافقاتی حاصل شده است.

رویترز اما به نقل از یک منبع مرتبط با فولکس واگن گفته که کسی در این کارخانه با گرنل مذاکره‌ای نداشته است. سخنگوی فولکس واگن هم گفته که موضع این مجموعه صنعتی در قبال ایران تغییری نکرده است.

فولکس البته برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری عمده در ایران ندارد و ارتباط این شرکت با ایران، در حد مطالعه بر سر ایجاد یک شبکه فروش فولکس‌های وارداتی ایران بوده است.

خبرنگار رویترز برای راستی‌آزمایی ماجرا، با سفارت آمریکا در برلین تماس گرفته و «کریستینا هیگینز» سخنگوی این هیأت دیپلماتیک بدون ارائه پاسخی روشن در خصوص داستان فولکس واگن، گفته: «سفیر آمریکا (در آلمان) مدتی است که مدیران اجرایی و رهبران صنایع مذاکراتی دارد و از آنها می‌خواهد که از قواعد تحریم‌های آمریکا تبعیت کنند.»

ریچارد گرنل پیش از این سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل و از طرفداران پر و پا قرص «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بود؛ وی تنها ساعاتی پس از فرود در برلین به عنوان سفیر آمریکا در آلمان، در صفحه شخصی خود در توئیتر، به شرکت‌های آلمانی در خصوص عواقب همکاری با ایران هشدار داد.


17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
    0 1
    ایران باید با قدرت با حضور در صحنه ی بین المللی از منافع مردم و کشور دفاع کند، سرمایه گزاری و سرمایه گزار اهرم است، اما باید در کنار این موضوع از اتکا به داخل غفلت نکرد تا زمانی برسد که در همه چیز خودکفا شود و صنعت و دانشگاه و مراکز علمی و نوبنیان و همه از نماینده تا مردم نسبت به آینده ی کشور مسیول اند
  • بی نام A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
    0 0
    این نوع خبر رسانی فقط به درد خودتان میخوره
  • بی نام A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
    1 0
    فولکس واگن مگه بوده که بخواد بره؟ فقط اینجا نماینده فروش دارن مثل تویاتا و امثالهم.ملت رو مسخره کردی خبرآنلاین؟
  • امیر A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
    1 0
    کدوم بیانیه؟..میشه لینک بیانیه فولکس واگن رو بزارید؟ چنین بیانیه ای وجود نداره. تاکی میخواهید اخبار کذب تحویل مردم بدید؟ بالاخره 14 ابان میرسه و حقیقت قابل کتمان نخواهد بود.
  • رضا US ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
    0 0
    صرف نظر از وسعت و نوع همکاری فولکس واگن با ایران چه در حال و چه در آینده، به نظر میرسد کشور نیاز به یک تجدید نظر در خصوص نوع و میزان همکاری و خصوصا وابستگی به فرانسه دارد. ماهیت سیاسی و نوع استراتژی فرانسه در قبال ایران، برای امنیت کشور یک چالش جدی است. لهذا عقلانی است تا به صورت نا محسوس و قدم به قدم از فرانسوی های حرامزاده فاصله گرفته و وابستگی و ضربه پذیری صنعتی و اقتصادی را از جانب آنها به حداقل رساند. از جمله قطع تولید پژو و محدود کردن فعالیت های رنو در کشور است. از طرف دیگر لازم است تا کشور به جای راه اندازی کورکورانه خطوط مدلهای خودرو به سمت سفارش طراحی خودرو توسط خودروسازان خارجی بنابر نیازهای کشور حرکت کرده و قطعات خودرو را در داخل تولید کند. هزینه ارزی برای واردات دستگاههای ساخت
  • رضا US ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
    1 0
    قطعه به مراتب توجیه بیشتری دارد تا واردات قطعه. در خصوص فولکس واگن، ایران میتواند با تعیین مشخصات یا specifications خودرو اعم از موتور، سیستم تعلیق، تجهیزات الکترونیک و سنسورها و تمام جزییات بر اساس نیازها و مصالح کشور با پشتیبانی فولکس واگن طی یک پروژه مشترک با حضور متخصصین ایرانی، یک خودرو طراحی و خط تولید آنرا به کمک قطعه سازان داخلی و پشتیبانی فنی فولکس واکن راه اندازی کند. به طور مثال میتوان خودرویی را طراحی کرد که نیروی محرکه آن موتور الکتریکی بوده که یک موتور بنزینی کوچک باتری های آنرا شارژ میکند. میزان مصرف اینچنین خوورویی معمولا بین ۲ تا ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.