۰ نفر
۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۸
۵ جی می‌آید

اتصالات نسل پنجم موسوم به 5G آماده ورود گسترده به بازار آی تی است و قرار است تمامی جنبه‌های فناوری را تحت تأثیر خود قرار دهد.

 

به گزارش خبرآنلاین، سرعت‌بالاتر با تاخیرکمتر باعث می‌شود تا همه ابزارهای الکترونیکی از گوشی هوشمند گرفته تا سیستم‌های تعریف‌شده در خودروهای خودران را تحت تأثیر خود قرار دهد.{لینک}

هرچند در روزهای اولیه 5 جی هستیم، اما کمپانی‌ها، اپراتورها و سازندگان ابزارهای مرتبط، نیاز دارند تا بیشتر به هم نزدیک شده تا در جهت سازگار نمودن استانداردها اقدام کنند.

ظاهراً استانداردها را ITU نوشته و تصویب می‌کند و 3GPP نیز با سازندگان سخت‌افزار در این زمینه همکاری می‌کند. در حال حاضر یک نوع اتصالات 5 جی داریم که روی سخت‌افزار 4 جی بنانهاده شده و غیر استاندارد است. از سوی دیگر شبکه کاملاً نو از نوع 5 جی داریم که مستقلاً ساخته‌شده و با استانداردهای جدید مطابقت دارد. مدل قدیمی دسامبر 2017 به اتمام رسیده و مدل جدید نیز ژوئن 2018 توسعه‌یافته است و حالا قرار است از 2019 شبکه 5 جی رسماً کار کند.

قرار است ورایزون سال آینده به‌عنوان اپراتور آمریکایی از گوشی موتو زد3 به‌عنوان اولین گوشی با اتصالات 5 جی استفاده کند. تی موبایل نیز با نوکیا برای توسعه 5 جی قرارداد بسته و از 2019 کار را شروع می‌کند.

کمپانی کوآلکوم به‌عنوان قطعه ساز، تراشه مودم 5 جی را می‌سازد و اجازه نصب روی انواع محصولات را صادر می‌کند. از مودم اسنپ دراگون ایکس 50 کمپانی‌های بزرگی مانند نوکیا(HMD)، سونی، شائومی، اوپو، ویوو، اچ تی سی، ال جی، ایسوس، زد تی ئی، شارپ و فوجیتسو استفاده می‌کنند.

آنتن جدید کوآلکوم به نام QTM052 mmWave به‌عنوان محصول اصلی برای سرعت‌بالا در 5 جی رونمایی شده و به‌زودی در اختیار سازندگان قرار می‌گیرد.

اما کمپانی اینتل دیر اقدام کرده و مودم مخصوص 5 جی را به شرکای خود مانند مایکروسافت، دل، اچ پی، لنوو و ... برای ساخت لپ‌تاپ و ... داده است.

سامسونگ نیز با مودم اکسینوس 5100 و هوآوی نیز با 5G01 و تراشه‌های جدید مبتنی بر Kirin در 2019 به توسعه اتصالات نسل 5 کمک می‌کنند. اپل متأسفانه قافیه را به همگان باخته و هنوز برنامه مشخص خود برای 5 جی را مشخص نکرده است.

اما درمجموع کمپانی‌ها برای توسعه یکدست و سریع 5 جی نیاز به همکاری و مشارکت بیشتر با یکدیگر دارند.

۵ جی می‌آید

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =