۰ نفر
۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۲

ایسنا نوشت:عضو هیئت رییسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اشاره به افزایش 300 درصدی اقلام آجیل وارداتی، گفت: متاسفانه مغازه داران به دلیل اینکه باید جنس خود را دوباره با نرخ بالاتر خریداری کنند، محصولات موجود در مغازه های خود را با قیمت دلار روز به فروش می رسانند.

حسین جوانی در خصوص دلایل افزایش نرخ آجیل، اظهار کرد: با وجودی که توان تولید برخی از اقلام آجیل در کشور وجود دارد، اما به دلیل تغییر شرایط آب و هوا و سرمای هوا در فروردین و اردیبهشت امسال و هم‌چنین افزایش نرخ دلار، در حال حاضر نرخ آجیل و خشکبار، سه تا چهار برابر قیمت قبلی خود گران شده است.

وی تاکید کرد: قیمت برخی از اقلام آجیل همچون نخودچی، کشمش و ... بین 20 تا 40 درصد گران شده، اما برخی دیگر حتی بین 300 تا 400 درصد نیز افزایش قیمت داشته اند.

عضو هیئت رییسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با بیان اینکه به طور معمول تولید پسته در کشور حدود 210 هزار تن بود، افزود: امسال به دلیل سرمازدگی، تولید این محصول در اوایل اردیبهشت ماه به یک پنجم سال گذشته و 40 هزار تن کاهش یافته است.

آجیل

وی با اشاره به اینکه 95 درصد پسته تولیدی کشور به دلیل افزایش نرخ دلار صادر می شود، تصریح کرد: به دلیل گرانی ارز تولیدکنندگان محصولات کشاورزی بیشتر تمایل به صادرات دارند، به این دلیل نرخ پسته با چهار برابر افزایش قیمت نسبت به سال گذشته، از 48 هزار به 160 هزار تومان رسیده است.

جوانی با بیان اینکه سال گذشته نرخ پسته فندوقی بین 28 تا 36 هزار تومان بود، گفت: متاسفانه امسال به دلیل شرایط موجود قیمت همین پسته با چهار برابر افزایش به 110 هزار تومان رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه 40 تا 50 درصد اقلام آجیل موجود در بازار همچون تخمه گل آفتاب، تخمه کدو، مغز گردو، فندوق و ... وارداتی است، اظهار کرد: قیمت تمام این اقلام با نرخ دلار آزاد تعیین می شود و سوبسیدی برای واردات آنها از سوی دولت تعلق نمی گیرد.

عضو هیئت رییسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان تصریح کرد: تمام اقلام وارداتی آجیل به میزان افزایش نرخ دلار بیش از 300 درصد گران شده است.

وی در خصوص افزایش نرخ مغز گردو، گفت: به دلیل اینکه محصول گردو اکنون در کشور در حال برداشت است، بیش از 90 درصد مغز گردو موجود در بازار، خارجی و وارداتی است و هر کیلو آن بین 120 تا 140 هزار تومان فروخته می شود.

جوانی به افزایش روزانه اقلام خوراکی و غیرخوراکی در بازار اشاره کرد و افزود: متاسفانه مغازه دارن به دلیل اینکه باید جنس خود را دوباره با نرخ بالاتر خریداری کنند، محصولات موجود در مغازه های خود را با قیمت دلار روز به فروش می رسانند.

وی تاکید کرد: با افزایش قیمت آجیل و خشکبار و کاهش شدید قدرت خرید مردم به یک چهارم گذشته، بازار دچار کساد شده است و متاسفانه بسیاری از مغازه ها به دلیل عدم توانایی در رقابت و فروش مجبور به تعطیلی مغازه های خود شده اند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =