پیام صالحی برای همایش بزرگداشت سردار قاسم سلیمانی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همایش نکوداشت سردار قاسم سلیمانی که بعد از ظهر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، پیامی صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، متن پیام سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همایش نکوداشت سردار قاسم سلیمانی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ  فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ  وَما بَدَّلوا تَبدیلًا

نکوداشت مقام سردار سلحشور اسلام، قاسم سلیمانی، تنها ارج نهادن به خدمات شایسته یک فرد نیست، بلکه تکریم و گرامی داشت یک شیوه و اندیشه است.

در جهان پر مخاطره امروز در کنار جنگ سخت و نظامی، گرفتار نبرد نرم و پیچیده ای هستیم که کمر به فرهنگ سوزی و صلح ستیزی بسته است. تامل در وضعیت دنیای اسلام و منطقه خاورمیانه گواه این ماجراست. جریان داعش که در سال‌های اخیر به بی‌رحمانه‌ترین اقدامات ضدانسانی دست زده و با کمال تاسف این سیاه‌کاری‌ها را به نام دین اسلام انجام داده، جریانی نظامی-فرهنگی است که اگرچه با حمایت و کمک سلاح‌های قدرت‌های بزرگ جهان و دلارهای نفتی برخی از کشورهای منطقه تجهیز شد، اما پشتوانه این تحرکات تفکر باطلی بوده که تصویری جعلی از اسلام حقیقی ساخته و حاصلی جز خشونت، آوارگی و فتنه انگیزی در بر نداشته است. تقابل با چنین پدیده شومی نیازمند درک عمیق و توامان فرهنگی و نگاه راهبردی و تسلط بر اصول و فنون  نظامی است و همین شرایط اهمیت همنشینی و هم افزایی رزمندگان جان برکف و اهالی فرهنگ را دوچندان می کند.

سردار عزیز و رشید ما که امروز به بهانه نکوداشت او گرد هم آمده ایم، در نامه مهم خود به مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، از داعش نه به عنوان یک تهدید نظامی ساده بلکه به عنوان «طوفانی مسموم» یاد کرده است.

بر این باورم که یکی از عوامل عدم ابتلای ایران اسلامی به آتش ویرانگر داعش، اتکا به فرهنگ پویا و غنی ایرانی- اسلامی ماست که در برابر هجمه و طوفان سمی افراطی گری سروقامت ایستاد و جلوه های نابی از صلابت، ایثارگری، استقامت و از خودگذشتگی را به رخ جهانیان کشید.

حال که رزمندگان سرافراز و پرافتخار  ما در میدان جنگ، داعش را به زانو در آورده‌اند باید با ایجاد فضای پرنشاط فکری و فرهنگی در آوردگاه اندیشه نیز این نیروی پلید را زمین‌گیر کنیم. همچنان که مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه سردار سلیمانی تاکید کردند: «... از کید دشمن غفلت نشود. آن هایی که با سرمایه گذاری سنگین، این توطئه شوم را تدارک دیده بودندآرام نخواهند نشست، سعی خواهند کرد آن را در بخشی دیگر از این منطقه و یا به شکلی دیگر دوباره به جریان افکنند.»

واضح است که هم‌نشینی فکری و فرهنگی با مقاومت نظامی در برابر افراطی گری و خشونت، مرادف هم افزایی و گشودن پنجره هایی به روی یکدیگر است که از رهگذر آن اقتدار خود را در هر دو عرصه نظامی و فرهنگی ارتقا ببخشیم. و اتفاقا در همین همنشینی است که اهمیت و ویژگی سردار سلیمانی آشکار می شود. سرداری عاشق اسلام و نظام که خود را شخصیتی فراتر از سیاست روزمره و جناح بندی های سیاسی تعریف کرده است.

سردار سلیمانی یادآور سرداران بزرگ دفاع مقدس است، سرداران شهیدی که جایشان در میان ما خالی است، اما هیچوقت یادشان از دل مردم نمی‌رود. سلوک او به گونه‌ای است که همه مردم ایران فارغ از جهت‌گیری سیاسی‌شان او را از خود می‌دانند.

در وضعیت کنونی که متاسفانه دچار گسیختگی‌های اجتماعی هستیم، به چهره‌های انسجام بخش ملی نیاز داریم که جایگاه و پایگاه ایشان به عنصر یک جناح تقلیل نیافته باشد و مورد اعتماد عموم مردم باشند و بی شک سردار سلیمانی یکی از این چهره‌های ملی تاثیرگذار است.

همین سلوک است که شایسته ارج نهادن و گرامی دانستن است و سلیمانی و سلیمانی ها را عزت روزافزون می بخشد که به قول خواجه شیراز:

گرچه شیرین دهنان پادشهانند ولی

او سلیمان زمان است که خاتم با اوست.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 758572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =