پروژه های بزرگ به پیمانکاران استان آذربایجان‌غربی نمی‌رسد

همشهری آذربایجان‌غربی نوشت: رکود در ساخت و ساز باعث بروز مشکلاتی برای پیمانکاران شده است و این مشکلات برای پیمانکاران شهرستانها چند برابر است، چون بیشتر پروژه‌های عظیم شهرستانها به پیمانکاران پایتخت نشین واگذار میشود. از طرفی پرداخت نشدن مطالبات پیمانکاران از سوی دولت به بزرگترین مشکل پیمانکاران تبدیل شده است.

فعالیت ۱۰ درصد اعضا

دبیر انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان‌غربی می‌گوید: انجمن پیمانکاران استان با ۲ هزار عضو در زمینه پروژه‌های دولتی فعالیت دارد که متاسفانه در شرایط فعلی اقتصادی تنها ۱۰ درصد از اعضای انجمن فعال بوده و بقیه در شرایط نامناسبی هستند و برخی اعضا نیز به علت بدهی در زندان به سر می‌برند.
«خسرو خوش خلقی » با بیان اینکه بودجه تخصیص یافته به پروژه‌های عمرانی تنها ۷۰ هزار میلیارد تومان است که میزان قابل توجهی از آن محقق نمی شود، ادامه می‌دهد: این در حالی است که بودجه تخصیص یافته در بخش خصوصی و نظام مهندسی کشور بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است.
وی با تاکید بر اهمیت ساخت و ساز بر اقتصاد کشور و توسعه پایدار اظهار می‌کند: با توجه به اینکه صنعت ساخت و ساز با ۲۷۰ صنعت دیگر در ارتباط است و این صنایع نیز اثر چرخ دنده ای بر هم دارند و باعث ایجاد اشتغال برای هزاران نفر می‌شود، خواستار توجه ویژه دولت به صنعت ساخت و ساز به‌عنوان محرک اصلی این زنجیره هستیم.

قانون محاسبه مالیاتها تغییر کند

دبیر انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان‌غربی بیان می‌کند: فلسفه وجودی اوراق اسناد خزانه از طرف اداره امور مالیاتی جهت تسویه بدهی دولت به پیمانکاران ایجاد شده است،که متاسفانه پیش پرداخت پیمانکاران نیز با اوراق اسناد سررسید دار پرداخت می‌شود و اینجاست که مشکلات پیمانکاران از لحاظ نقدینگی شروع می‌شود.
خوش خلقی با اشاره به اینکه تامین اجتماعی و اداره مالیات اوراق اسناد را از پیمانکاران نمی‌پذیرد، ابراز می‌کند: علاوه بر اینکه مطالبات پیمانکاران چند ساله تسویه می‌شود، هنگام محاسبه مالیاتها اساس را زمان اتمام پروژه در نظر نگرفته و زمان سررسید اوراق را مد نظر گرفته می گیرد و همین موضوع ۴ الی ۵ درصد از سود به حق پیمانکاران را پایمال می‌کند.
دبیر انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان‌غربی اظهار می‌کند: گفت عامل اصلی بر فعالیت پایین اعضا عدم تعریف پروژه توسط دولت در استان است. خوش خلقی درباره مهم ترین مشکل پیمانکاران آذربایجان‌غربی می‌گوید: پروژه‌های عظیم استانی قبل از ورود پیمانکاران استانی، توسط شرکت‌های مادر در تهران قبضه می شود و ارزش افزوده اصلی به جیب این شرکت‌های تهران می‌رود و سپس پروژه فوق تقسیم و توسط همین پیمانکاران استانی اجرا می‌شود و این خود یعنی تبعیض صد در صد.
وی ادامه می‌دهد: دولت باید به بخش خصوصی اعتماد و اعتقاد داشته باشد و پیمانکاران استانی را نیز وارد میدان بازی کند.
دبیر انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان‌غربی درباره ظرفیت‌های آذربایجان‌غربی در صدور خدمات فنی و مهندسی با توجه به همجواری با ۳ کشور توضیح می‌دهد: ۵ سال گذشته با شرکت در نمایشگاه‌های ساخت و ساز در ترکمنستان به معرفی پتانسیل‌های استان در زمینه خدمات فنی و مهندسی پرداختیم که متاسفانه به دلایل انسجام و فعالیتهای هماهنگ دولت با بخش خصوصی ترکیه بازار آن روز را از دست دادیم.
خوش خلقی می‌افزاید: در عراق تنها در اقلیم کردستان و سلیمانیه فضای کار برای پیمانکاران استانی وجود دارد که بعلت مافیای موجود در آنجا تنها چند پیمانکار توانستند پروژه بگیرند که در نهایت آنها هم به علت فضای امنیتی ایجاد شده بدون گرفتن اجرت و دستمزد خود و رها کردن ماشین آلات و سرمایه، تنها جان خود را نجات دادند.
وی با اشاره به اینکه برای صدور خدمات فنی و مهندسی احتیاج به تضامین بانکی و حمایت‌های دولت برای حفظ جان و مال پیمانکاران الزامی است، ابراز می‌کند: توانایی لازم در پیمانکاران استان مهیا است اما با شرایط موجود صدور این خدمات امکان پذیر نیست و اصل اول حفظ امنیت مالی و جانی پیمانکاران است.

پرداخت مطالبات پیمانکار در اولویت

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه پرداخت مطالبات پیمانکاران در اولویت پرداختی‌های سال ۹۷ قرار گرفته است، می‌گوید: برای بهبود وضعیت پیمانکاران مقرر شده است تا اسناد خزانه و اوراق مشارکت به عنوان تضمین از طرف اداره دارایی از پیمانکاران قبول شود.
«سیدهادی بهدری » ادامه می‌دهد: طرحی مبنی بر تهاتر پیمانکاران با اداره دارایی به جای تضمین در نظر گرفته شده بود که متاسفانه از طرف مجلس رد شد اما سعی در مطرح کردن دوباره این طرح داریم چراکه در صورت موافقت مجلس، وضعیت مالی پیمانکاران بهبود خواهد یافت.
وی درباره سپردن پروژه‌های عظیم استانی به پیمانکاران پایتخت نشین توضیح می‌دهد: قانون درباره برگزاری مناقصات شرکت‌های بومی را در اولویت قرار داده است اما در برخی موارد و پروژه‌های عظیم، پروژه باید به پیمانکاران رتبه یک واگذار شود که در این مورد تفاوتی بین پیمانکاران بومی و غیر بومی وجود ندارد.

پیمانکاران استان در راه تهران

مشکلات پیمانکاران در آذربایجان‌غربی باعث مهاجرت بسیاری از پیمانکاران به پایتخت شده است چراکه بازار ساخت و ساز در تهران از وضعیت خوبی برخوردار است و از طرفی مطالبات پیمانکاران نیز سریعتر وصول می‌شود. درباره وضعیت پیمانکاران در شهرستان ارومیه و تهران به گفت و گو با « علی پسران افشاریان » یکی از پیمانکاران مهاجر از آذربایجان‌غربی به تهران پرداختیم.

چه دلیلی باعث مهاجرت شما از آذربایجان‌غربی و اشتغال در تهران شد؟
از سال ۶۰ پیمانکار هستم و اجرای ۱۵ پروژه دولتی و بیش از ۱۰۰ پروژه خصوصی را در کارنامه خود دارم و درباره پیمانکاری در ارومیه باید بگویم که متاسفانه در این شهر مشکلات بسیاری پیش پای پیمانکاران قرار دارد اجازه دهید مثالی بزنم تا بهتر متوجه منظورم شوید، بنده در سال ۸۷ مشغول اجرای یک پروژه دولتی بودم که به علت نبود بودجه، اجرای پروژه به مدت ۴ سال متوقف شد. پس از پایان پروژه که به منظور مطالبه حق ۱۰۰ میلیون تومانی خود به اداره مالیات مراجعه کردم، ماموران اداره مالیات ۸ میلیون تومان ارزش افزوده از بنده مطالبه کرده و گفتند که به علت توقف پروژه و دیر کرد در پرداخت افزوده، ۳ میلیون تومان نیز جریمه شدم و به طور مجموع باید ۱۱ میلیون تومان به اداره مالیات پرداخت کنم در حالی که در سال ۸۷ قانونی مبنی بر اخذ ارزش افزوده از پیمانکاران وجود نداشت و از سال ۸۸ این قانون اجرایی شد. این روند قابل قبول نبود و باعث متضرر شدن پیمانکاران می‌شد تا جایی که به دلیل نبود توان برای پرداخت مطالبات کارگران ناچار به اخراج آنها شدم.

این مشکلات در تهران وجود ندارد؟
در تهران پس از اتمام اجرای پروژه به فاصله ۲ ماه تمامی مطالبات پیمانکاران پرداخت می‌شود و در صورت تعطیلی پروژه جریمه ای از پیمانکاران دریافت نمی‌شود. از طرفی ارزش افزوده نیز تنها ۲ درصد از پیمانکاران طلب شده و تا ۹۰ درصد بخشودگی مالیاتی وجود دارد.

نقش مسئولان استانی را در بروز وضعیت نابسامان پیمانکاران چطور ارزیابی می‌کنید؟
سیاست‌های غلط باعث رکود وضعیت ساخت و ساز شده بود. با اجرا و ساخت پروژه‌های مسکن مهر، حقوق کارگران دو برابر شده و مصالح ساختمانی نیز کمیاب و بسیار گران شده بودند. متاسفانه مسئولان آذربایجان‌غربی به هیچ وجه با پیمانکاران هماهنگ نیستند. این موضوع سبب شد بیشتر پیمانکاران به کلان شهرها مهاجرت کردند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =