مدیرکل زندان های قم گفت: مجرمان مواد مخدر، بالاترین آمار زندانیان قم را تشکیل می دهند و پس از آنها، مجرمان سرقت در رتبه بعدی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین از قم، حجت الاسلام والمسلمین سید علی تهامی روز دوشنبه درجمع خبرنگاران اظهار داشت: با اشاره به وجود 190 زندانی جرایم غیر عمد در زندان های این استان، کل بدهی آنان را برای آزادی حدود 500 میلیارد ریال عنوان کرد.

وی افزود: 140 تن از زندانیان جرایم غیر عمد، هریک زیر یک میلیارد ریال و 50 تن آنها بالای یک میلیارد ریال بدهی دارند.

وی با بیان این که در جشن گلریزان سال گذشته، سه میلیارد و 500 میلیون ریال کمک های مردمی جمع آوری شد گفت: پارسال 206 تن توسط ستاد دیه آزاد شدند که 69 تن از اعتبارات جشن گلریزان وهمچنین رضایت از شاکیان، استفاده کرده و به آغوش خانواده بازگشتند.

وی ادامه داد: در جشن گلریزان سالجاری نیز 12 میلیارد ریال کمک های مردمی جمع آوری شد که از این رقم، چهار میلیارد و 800 میلیون ریال تسهیلاتی بود که بانک ها اختصاص دادند و تاکنون 40 تن از زندانیان جرایم غیر عمد آزاد شدند.

تهامی همچنین بدون اشاره به آمار زندانیان در استان قم گفت: این آمار در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته، 5.5 درصد کاهش داشته که مسائل مواد مخدر و سرقت، بیشترین جرایم زندانیان در قم را به خود اختصاص داده است.

وی درادامه با بیان این که قم از استان هایی است که شورای حل اختلاف در ستاد دیه آن تشکیل می شود، گفت: کارکنان این شورا به صورت تخصصی درخصوص مشکلات زندانیان ورود پیدا کرده تا بتوانند این مشکلات را رفع کنند.

وی با بیان این که اکثر زندانیانی که آزاد می شوند از نظر اقتصادی با مشکل مواجه هستند، افزود: مرکزی در همین راستا برای حمایت از زندانیان بعد ازخروج راه اندازی شده است که در سال گذشته 18 میلیارد ریال تسهیلات بانکی بدون بهره در اختیار این افراد قرار گرفت تا بتوانند اشتغال ایجاد کرده و زمینه بازگشت مجدد آنها به زندان کمتر شود.

تهامی همچنین با بیان این که حدود 2 درصد زندانیان قم را، زنان تشکیل می دهند، گفت: وجود زندان زنان در خارج از شهر، مشکلاتی را بوجود آورده بود، لذا زندانی درداخل شهر به این امر اختصاص یافت.

وی در خصوص فضای فیزیکی زندان های قم نیز اظهار کرد: بخش های مختلف زندان ها بازسازی و به روز رسانی و بندی به عنوان قرنطینه اصلاح و تربیت موقت ساخته شد، همچنین اردوگاه حرفه آموزی و کار که طی سال های گذشته احداث شده بود، به بهره برداری رسید.

وی درخصوص سربازان وظیفه اداره کل زندانهای قم نیزگفت: 65تن از این سربازان در دوره های حرفه آموزی شرکت کردند که بعد از خدمت دوران سربازی می توانند مشغول به کار شوند، همچنین برای همه آنها پرونده شخصیتی تشکیل شده که تک تک آنها از لحاظ شخصیتی، حرفه ای، تحصیلات و غیره مورد ارزیابی قرار می گیرند.

وی گفت: فضای اختصاص یافته به سربازان محدود بود لذا با اقدام های انجام شده ارتقا یافت و فضاهای مناسبی از جمله نمازخانه، باشگاه ورزشی، آموزشی، خوابگاه و غیره در اختیار آنها قرار گرفت.

تهامی در رابطه با اقدام های فرهنگی در زندان های قم تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان امسال، 50 تن از روحانیان در زندان های این استان حضور داشتند و مسائل اعتقادی، اخلاقی، احکام و باورهای دینی را پیگیری می کردند، در تمام بندها روزانه برنامه تلاوت اجرا می شود و مدرسه قرآنی نیز در زندان ها تشکیل شده است.

وی، راه اندازی مرکز تحقیقات و پژوهش ها توسط زندانی ها، پیگیری مساله روان درمانی به صورت جدی تر نسبت به گذشته، حرفه آموزی زندانیان، مباحث بهداشت و درمان و تست سلامت را از دیگر اقدام هایی برشمرد که برای زندانیان قم اجرا می شود.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =