ماندلا و کائوندا در مورد امام خمینی چه گفتند؟

به هنگام سفر آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت به هراره پایتخت زیمبابوه، ایشان در یک ابتکار جالب، نمایندگانی را برای دیدار با ماندلا که در زندان آفریقای‌جنوبی بود، فرستادند. آن گروه، با پیام تشکر ماندلا برگشتند. خانم وینی همسر ماندلا نیز به آن ها گفته بود: «شوهرم واقعاً مرید امام خمینی است و از او الهام می‌گیرد».

۱۳ خرداد ۱۳۶۸ تلخ‌ترین روز قرن برای جهان اسلام و مردم ایران بود. در این روز، امام خمینی، شاخص‌ترين چهره الهي پس از انبياء و معصومين قهرمان جهاد و مبارزه، مظهر عرفان و خلوص، تبلور زهد و تقوي، مصمم‌ترين چهره سازش‌ناپذير در مقابل ظلم و شرك و بي‌عدالتي، الگوي منحصر به‌فرد و دست‌پروده اسلام، از ميان ما رخت بر بست و قلب تپنده امت جهاني اسلام از كار ايستاد. در آن زمان من در زامبیا سفیر بودم . به محض انتشار خبر ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی پرچم‌های رسمی زامبیا به حال نیمه افراشته درآمد و در نخستین ساعات روز تعدادی از مسلمانان با سفارت تماس گرفته و با ملت مسلمان ایران هم‌دردی نمودند. آقای کنت کائوندا رئیس جمهور مسیحی زامبیا و رهبر کشورهای مقدم مبارزه با آپارتاید هم به محل سفارت آمد و در حالی که محزون به نظر می‌رسید، در دفتر یادبود نوشت: «ما برای او عزاداریم چون انقلاب او یک انقلاب مذهبی و معنوی بود. ما برای او عزاداریم چون قبل از هر چیز او به خداوند بخشنده مهربان خدمت کرد. امیدوارم روح او برای همیشه راهنمای ایرانی‌ها باشد.»

در همین رابطه آقای «زولو» دبیرکل حزب در غیاب رئیس‌جمهور زامبیا پیام تسلیتی خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای فرستاد که متن آن در روزنامه «تایمز» انتشار یافت.         

آقای مولیکیتا رئیس مجلس زامبیا که چندی پس از ارتحال امام به ایران آمد، نیز پس از بازدید از خانه ساده ایشان در جماران اظهار داشت: «ما خانه امام خمینی را دیدیم و به وسیله پسر ایشان مورد استقبال واقع شدیم. خانه ساده این رهبر بزرگ ما را بسیار تحت تاثیر قرار داد و وقتی که از کاخ شاه یعنی سعدآباد هم را بازدید کردیم به بزرگی امام خمینی و کوچکی شاه پی بردیم.»

اما غیر از مقامات زامبیا، آقای نلسون ماندلا قهرمان مبارزه با نژادپرستی نیز پس از سفر به ایران در مورد تأثیر انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در قیام مردم آفریقای جنوبی اظهار داشت: «انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری آیت‌الله خمینی(ره) امیدهای فراوانی را برای قیام مردم آفریقای جنوبی در مبارزه علیه بی‌عدالتی به همراه داشت و بدون تردید تاریخ هرگز نقش ایران اسلامی را فراموش نخواهد کرد. ماندلا طی سخنانی در دانشگاه تهران در تجلیل از مقام بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز گفت: «امام خمینی(ره) یکی از الگوهای ما در ادامه راهمان بوده است، او یکی از قهرمانانی بود که ما با اتکاء بر آنان به مبارزه ضد آپارتاید خود ادامه دادیم».

به هنگام سفر آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت به هراره پایتخت زیمبابوه، ایشان در یک ابتکار جالب، نمایندگانی را براي ديدار با ماندلا که در زندان آفريقاي‌جنوبي بود، فرستادند. آن گروه، با پیام تشکر ماندلا برگشتند. خانم وینی همسر ماندلا نیز به آن‌ها گفته بود: «شوهرم واقعاً مريد امام خمینی است و از او الهام مي‌گيرد».

در آن ایام، مراسم عزاداری و تدفین حضرت امام راحل(ره) با حضور ۱۰ میلیون نفری، از تمام شبکه‌های تلویزیونی در آفریقا پخش شد که نظر بسیاری از مسلمانان و غیرمسلمانان را نسبت به تبلیغات غرب علیه ایران تغییر داد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =