ایسنا نوشت: سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره شرایط مصرف داروی "والزارتان" در ایران و ریکال شدن آن در بازار دارویی کشور توضیح داد.

هفته‌ای که گذشت داروی "والزارتان" تولیدی یک شرکت چندملیتی دارویی که داروی رایج برای کنترل فشار خون است و به پیشگیری از نارسایی قلبی هم کمک می‌کند، به‌ علت داشتن یک ماده شیمیایی در ماده اولیه که احتمال ابتلا به بیماری در افراد مصرف‌کننده را افزایش می‌دهد از بازار 22 کشور جهان ریکال شد. تاکنون این ریکال مختص 21 بازار اروپایی به‌علاوه بازار بحرین بوده است ولی ظاهرا طبق آنچه سخنگوی سازمان غذا و دارو امروز اعلام کرد، این ریکال به بازار دارویی ایران هم رسیده است.

دکتر کیانوش جهانپور در این باره به ایسنا گفت: در جریان آزمایش‌های بچ‌های API والزارتان یکی از عمدهترین تأمین‌کنندگان API این دارو یعنی شرکت چینی ژیجیانگ هواهای فارماکوتیکالز، این شرکت و همچنین آژانس دارویی اروپا (EMA) اعلام نموده که ناخالصی با احتمال ایجاد مشکلات بعدی در مصرف کننده در API تولیدی این شرکت تولید کننده ماده موثره این دارو در نتیجه یک تغییر در فرایند تولید رخ داده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره شرایط مصرف این دارو در ایران و احتمال ریکال شدن آن در بازار دارویی ایران عنوان کرد: ریکال و جمع آوری این دارو فقط برای والزارتان تولید شده از مواد موثره و محصول خاص شرکت چینی مذکور است و طبیعتا فقط شامل محصول والزارتان شرکت‌هایی خواهد شد که ماده اولیه خود را از این شرکت تامین کردهاند.

وی افزود: در بررسیهای عاجل سازمان غذا و دارو، مشخص شد که از میان ۱۷ شرکت تولیدکننده والزارتان در ایران، هفت شرکت ماده اولیه خود را از این شرکت تامین کرده‌اند و دستور ریکال و جمع آوری محصول والزارتان این هفت شرکت صادر شده و طبق فرآیند معمول ریکال از بازار دارویی جمع آوری و مرجوع خواهند شد.

سرپرست روابط عمومی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: دستور ریکال صادر شده است و این دستور تنها متوجه والزارتان تولیدی هفت شرکت مورد اشاره بوده و داروی والزارتان تولیدی 10 شرکت دیگر داخلی کماکان در بازار دارویی کشور در دسترس خواهد بود و مشکلی برای مصرف نخواهند داشت.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RU ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    11 0
    خوب لطف کنین بگین کدوم شرکت ها؟؟چون خیلی ها هستند ر حال استفاده هستن از این قرص