ایرنا نوشت: در آخرین روزهای تابستان و هم زمان با عاشورای حسینی، برخی از هنرمندان با برگزاری نمایشگاه‌هایی با مضمون عاشورا تلاش کردند با به خدمت گرفتن هنر، میراث‌دار نهضت امام حسین (ع) باشند.

"علامت" در خانه هنرمندان

نمایشگاه هنرهای تجسمی با عنوان علامت، 23 شهریورماه در خانه هنرمندان افتتاح شد و تا 3 مهر برپاخواهد بود.
این نمایشگاه گستره‌ای از وفاداری محض تا رسیدن به معنایی تازه از نشانه‌ها را موضوع خود قرار داده است. نمادها به مدد نگاه هنرمندان زنده می‌مانند و گاه دامنه معنایی خود را گسترش می‌دهند.
در بخشی از توضیح این نمایشگاه آمده است: «نمایشگاه علامت ادای دینی است به همه کسانی که ارزش نمادها و نشانه‌ها را می‌دانند و در تلاش هستند تا با نشانه‌های دیروز حرف‌های امروز را بر زبان جاری کنند.
علامت تلاشی است از تماشای چگونگی استفاده هنرمندان از نشانه‌هایی که با تعلق به یک باور یا اتفاق، معنای تثبیت شده‌ای یافته‌اند».
در این نمایشگاه آثاری از خسرو حسن زاده، منصوره محمدی، علیرضا فراهانی، حامد صادقی، مجتبی عرب زاده، محمد مهدی انوشفر، ایرج اسکندری، کاظم چلیپا، حمید قدیریان، ناصر پلنگی، حسین خسرو جردی، علیرضا آًدم بکان، امیر کبیرنژاد، صادق ادهم، کورش گلناری، مجتبی موسوی، ناصر تقوایی، خسرو بیات، فرزین هدایت زاده، بهزاد نقاش و ذبیح الله محمدی به نمایش در می‌آید.
محل این نمایشگاه در خیابان طا‌لقانی، خیابان موسوی شمالی(فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر،خانه‌ی هنرمندان ایران واقع شده است.

گالری های تهران در ماه محرم

"اشارات" در گالری Ag
نمایشگاه انفرادی عکس‌های مهرعلی رزاق‌منش عصر جمعه 23 شهریور در گالری Ag آغاز شد و تا 11 آبان ادامه خواهد داشت.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: این مجموعه در ادامه عکاسی از شهر شکل گرفته، شهری که به ناگاه در ایام محرم شکل دیگری به خود می‌گیرد. این مجموعه عکس که به شیوه «گام بیکرومات» چاپ شده، سودای آن دارد تا با نگاهی جمال‌شناسانه به شهر در این ایام، ریتم شهرآشوب آن و جوشش و شورشی که به سبب آن بر بام و در شهر فرو می‌ریزد را با اشارات و فارغ از گفت و عبارات به تصویر بکشد و همچنین بر خلاف تجربیات گذشته دیگران تا حد امکان از وجه ارجاعی آن کاسته و به وجه اقناعی آن بیفزاید.
گام بیکرومات از شیوه‌های چاپ قرن نوزدهم است که در آن عکس بر روی بستر حساس شده توسط نور آفتاب چاپ شده و تصویری با کیفیت‌های نقاشانه به وجود می‌آورد.
گالری Ag در خیابان کریمخان، خیابان عضدی جنوبی، پلاک 43 واقع شده است.

"تکیه دولت" در موزه‌‌ عکسخانه‌ شهر
نمایشگاه عکس تاریخی «تکیه دولت»؛ روایتی از تاریخ، تعزیه و معماری، از روز سه شنبه 20 شهریور ماه 1397 مقارن با اول محرم 1440 هـ.ق، در موزه عکسخانه شهر افتتاح شد.
این نمایشگاه حاصل چند سال پژوهش کتابخانه ای است که به کوشش منصور کرمزاده شیرانی گردآوری شده است. منصور کرمزاده شیرانی پژوهشگر حوزه معماری و نویسنده مقالات متعددی است.
در این نمایشگاه بیش از 50 قطعه عکس و نقشه های هوایی تطبیقی از تکیه دولت تهران به نمایش گذاشته خواهد شد.
تکیه دولت بنایی است که به دستور ناصرالدین شاه و به منظور اجرای مراسم تعزیه و برگزاری آیینهای سوگواری و روضه خوانی در ایام محرم در تهران قدیم برپا شد و تا پایان دوره قاجار به عنوان یکی از نمادهای شهر تهران محسوب می‌شد. تکیه دولت نه تنها به لحاظ معماری و جنبه‌های تاریخی بلکه از لحاظ اجرای مراسم با شکوه تعزیه نیز دارای اهمیت خاصی بوده‌است. این عکسها توسط عکاسان ایرانی و خارجی دوره قاجار به تصویر کشیده شده اند.
موزه عکسخانه شهر در میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهارشیراز واقع شده است.

"روضه هنر" درموزه فلسطین
به مناسبت آغاز ماه محرم «روضه هنر» عنوان نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی‌خط است که عصر چهارشنبه در موزه فلسطین افتتاح شد و تا اول مهرماه همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 10 تا 18 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
علاقه‌مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به موزه معاصر فلسطین واقع در خیابان ولیعصر، خیابان بزرگمهر، نبش خیابان برادران مظفر، پلاک 74 مراجعه کنند.

"دشت گریان 2" در نگارخانه لاله
نمایشگاه عکس‌های آیینی محرم با همکاری موزه عکسخانه شهر سه شنبه 20شهریور در نگارخانه لاله افتتاح شد و تا 17مهر برگزار می شود.
23 عکاس در این نمایشگاه حضور دارند که از زوایای مختلف به موضوع آیین های محرم و عاشورا پرداخته‌اند که می‌توان به موضوع‌های کودک و عاشورا، آئین‌ها و نمادهای عاشورایی و تیپ‌شناسی اجتماعی مردم در عزاداری‌های عاشورایی اشاره کرد.
در این نمایشگاه تعداد 31 قطعه عکس از هنرمندانی همچون: مرتضی امین الرعایایی، سارا باقریان، نگار طاری، مینا جامی، سارا چهره گشا، بهارخانی، علیرضا دولتی، مهدی رجبی، رضا روحانی، کیانوش سعادتی، مبین سمیعی، فرزاد صفدری، میلاد عبادی، حسین قاسمی، سهیل قنبرزاده، امیرکبیری، مهسا کوروندی، سما نجفی نوبر، حسین نظری، محمدجواد وثوقی، بهنام یاسینی نمایش داده می‌شود.
نگارخانه لاله واقع در خیابان فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله است.


17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =