آب سد سنگ سیاه برای مصارف کشاورزی رهاسازی شد

بخشی از آب ذخیره شده در مخزن سد سنگ سیاه برای بهره برداران رهاسازی می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، طی مراسمی با حضور فرماندار دهگلان، مدیران شرکت آب منطقه ای و تعدادی از مدیران شهرستانی و اهالی منطقه؛ آب سد سنگ سیاه به منظور استفاده جهت آبیاری و مسائل زیست محیطی رودخانه رهاسازی شد.

آریانژاد معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان با اعلام اینکه هم اکنون 10 میلیون مترمکعب آب در دریاچه سد سنگ سیاه ذخیره شده، گفت با برنامه ریزی های صورت گرفته 500 لیتر آب در ثانیه و در مجموع تا پایان سال زراعی حدود 5/5 میلیون متر مکعب جهت مصرف در پایین دست سد رها سازی می شود و لازم است همه مردم منطقه مشارکت و همراهی نموده و طوری مدیریت نمایند که آب به مردم پایین دست و انتها نیز برسد.

آریانژاد در ادامه گفت: متاسفانه به دلیل نبود اعتبار، امکان تکمیل شبکه پایاب و راه اندازی آن میسر نگردیده است ولی سیاست وزارت نیرو مبتنی بر تکمیل شبکه ها و استفاده مطلوب از آب ذخیره شده در سدهاست. علی ایحال پیرو پیگیری های مردم مبنی بر استفاده از آب سد، جلساتی تشکیل و مقرر گردید که تمهیداتی اندیشیده شود که مردم در مدیریت منابع آب مشارکت نمایند و در این راستا فرا تسهیل گری صورت گرفته و مدیریت آب به خود مردم واگذار می شود و خود آنها امورات مربوطه را انجام می دهند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای همچنین از شرکت معدنی صبا نور به جهت همراهی و مساعدت در لایروبی 3 کیلومتر از رودخانه سنگ سیاه تشکر نمود.

در این مراسم ارشدی فرماندار دهگلان نیز رهاسازی آب برای بهره برداران را ارزشمند دانست و گفت و قطعاً این موضوع در بحث توسعه شهرستان که بر مبنای کشاورزی و صنعت است، موثر می باشد.

وی عدم کنترل منابع آب زیرزمینی و بهره برداری های بی رویه در سنوات گذشته را باعث افت سطح آب زیرزمینی منطقه بیان کرد و گفت که آب منطقه ای برنامه ریزی های خوبی انجام داده و فرهنگ سازی جهت استفاده بهینه نیز صورت می گیرد تا شرایط به صورت نرمال درآید.

جعفری بخشدار مرکزی دهگلان نیز از اقدام آب منطقه ای جهت تامین آب مورد نیاز کشاورزان تقدیر نمود و بر لزوم ورود و همکاری جهاد کشاورزی تأکید نمود.

احمدی رئیس جهاد کشاورزی دهگلان هم از آمادگی تأمین اعتبار جهت تجهیز 1000 هکتار از اراضی پایاب به آبیاری نوین خبر داد و خواستار همراهی مردم در این زمینه گردید.

ضمیران مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت نیز گفت: این اقدام در راستای کاهش وابستگی به منابع آب زیرزمینی صورت گرفته و الگوی مدیریت مشارکت مدار در این منطقه پیاده می شود که با هماهنگی و همکاری مردم، کشاورزان و بهره برداران پیاده میشود و این امر ابعاد مختلف اقتصادی، اشتغال و زیست محیطی را در بردارد.

۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =