سومین جشنواره موسیقی بومی البرز نشینان «لیلم» طی روزهای اول تا پنجم مرداد سال ۹۷ با حضور تعدادی از گروه ها و هنرمندان موسیقی اقوام البرزنشین در شهر ساری برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین منطقه مازندران،پیمان بزرگ نیا یکی از مشاوران برگزاری سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان «لیلم» در گفتگو با خبرنگار مهر توضیح داد: این جشنواره توسط موسسه فرهنگی هنری «نسیم مهرآوا» با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود که طی آن هنرمندان و گروه های شرکت کننده از اقوام البرزنشین ایران در استان های شمالی کشور آثار خود را ارایه می دهند.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته از سوی ستاد برگزاری جشنواره، بنا بر این است که علاوه بر حضور گروه های شرکت کننده در بخش اصلی هنرمندانی از استان های آذربایجان، لرستان، کردستان و خراسان نیز در این دوره حضور داشته باشند که مسئولیت انتخاب گروه های این بخش برعهده من است که امیدوارم بتوانیم میزبان خوبی برای مخاطبان باشیم. البته در بخش اصلی جشنواره نیز هنرمندان خبره موسیقی اقوام ایران حضور دارند که آثارشان را در معرض رقابت قرار می دهند.

بزرگ نیا با اشاره به جزییات این رویداد موسیقایی بیان کرد: بخش رقابتی جشنواره به اجرای «گروهی مازندرانی»، «انفرادی»، تک نوازی سازهای بومی مازندران شامل دوتار، للِـه‌وا، دسرکوتن، غرنه، کمانچه‌ محلی، سرنا، تشت، «آواز محلی مازندرانی»، «منظومه خوانی» شامل منظومه های «مَمزَمون»، «طالب و زهره»، «امیر و گوهر»، «مَشتی»، «ذبیح‌پهلوان» (عامی دترجان)، «خُلّر»، «سوته کرم»، «فاطمه مسکین»، «هژبر و حامد» و مقالات پژوهشی در حوزه موسیقی بومیِ اقوام البرزنشین اختصاص دارد که در این بخش هنرمندان آثار خود را به مخاطبان ارائه می دهند. در بخش جنبی نیز که همانطور اشاره کردم گروه های موسیقی استان‌های البرزنشین از جمله مازندران، گیلان، گلستان، سمنان، قزوین، تهران، زنجان، آذربایجان شرقی و اردبیل و گروه‌های موسیقی نواحی ایران از استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان و لرستان به اجرای برنامه می پردازند.

وی افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع قوم‌شناسی، سازشناسی استان‌های البرزنشین، نمایشگاه ساخت سازهای بومی استان‌های البرزنشین و معرفی آموزشگاه‌های برتر در زمینه آموزش موسیقی مازندرانی نیز از جمله بخش های دیگری است که در این دوره از جشنواره به علاقه مندان موسیقی اقوام ایران ارائه می شود.

این پژوهشگر موسیقی اقوام ایران با اشاره به دیگر فعالیت های خود در عرصه موسیقی نواحی ایران گفت: مدتی است مشغول پژوهش در حوزه موسیقی منطقه زاگرس به ویژه «موسیقی چوپانی» هستم که قرار است طی آن به بررسی تمامی زوایا و متعلقات مختلف این گونه موسیقایی بپردازم و با توجه به اینکه این موسیقی گستردگی جغرافیایی فراوانی دارد فکر می کنم همچنان وقت زیادی را از من بگیرد. این مجموعه پس از تدوین و گرد آوری در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =