رییس کمیسیون تخصصی املاک کشور گفت: بر اساس آمار،‌خرید و فروش املاک در کشور به نسبت سال گذشته تقریبا تغییری نداشته است و در ۶ماه گذشته شاهد تغییر محسوس نبوده‌ایم.

مصطفی‌قلی خسروی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین افزود: بررسی آمار معاملات از تاریخ یک فروردین ۹۶ تا ۲۶ شهریور ۹۶ نشان می‌دهد که ۶۶۴ هزار و ۹۳۴ قرار داد خرید و فروش ملک بسته شده و تعداد معاملات از تاریخ یک فروردین ۹۷ تا ۲۶ شهریور ۹۷ برابر با ۶۹۳هزار و ۷۳ قرار بوده است. 

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک

وی تصریح کرد: ‌تعداد معاملات خرید و فروش مسکن در شهر تهران نیز از تاریخ یک فروردین ۹۶ تا ۲۶شهریور ۹۶ برابر با ۲۱۰هزار و ۸۲۲ قرار بوده و از تاریخ یک فروردین ۹۷ تا ۲۶ شهریور امسال نیز برابر با ۱۸۵هزار و ۵۲۲ مورد قرارداد بوده است. 

وی تاکید کرد:‌این آمار نشان می‌دهد در نیمه نخست سال ۹۷ شاهد کاهش چشمگیر در معاملات خرید و فروش مسکن در کل کشور و شهر تهران نبوده‌ایم. 

رییس اتحادیه املاک تهران بیان کرد:‌این که گفته می‌شود رکود در بخش خرید و فروش مسکن وجود دارد، ‌درست نیست زیرا به میزان ۱.۷ درصد تعداد معاملات کاهش یافته است. 

وی درباره میزان افزایش قیمت مسکن به نسبت سال گذشته توضیح داد:‌در بعضی مناطق قیمت‌ها ۳۵درصد و در بعضی جاها ۴۰درصد شاهد افزایش قیمت مسکن بوده‌ایم اما کم‌کم به تثبیت قیمت‌ها نزدیک می‌شویم. 

خسروی درباره میانگین حداقل و حراکثر قیمت مسکن در نیمه نخست سال و به ویژه تابستان گفت: در تابستان اوضاع به گونه‌ای بود که هردقیقه قیمت مسکن بالا می‌رفت بنابراین نمی‌شد میانگین قیمت برای مسکن در نظر گرفت. 

وی ادامه داد:بیش از ۸۵درصد مصالح ساختمانی مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز مانند آهن،‌ میلگرد، سیمان و... تولید داخل است و احتیاجی به واردات برای تامین نیاز داخلی نداریم بنابراین نباید اجازه دهیم قیمت مصالح این چنین افزایش یابد و باید قیمت‌ها را کنترل کنیم. 

وی اظهار کرد: اگر این کنترل در قیمت‌گذاری مصالح داخلی صورت گیرد،‌ می‌توانیم به تثبیت قیمت مسکن در کشور برسیم. 

بیشتر بخوانید:
وقتی قیمت خانه‌های کوچک، میلیاردی می‌شود/ توان مالی خریداران مسکن گرفته شد
- با کم‌تر از متری ۵ میلیون تومان می‌شود در تهران خانه خرید؟/ متوسط قیمت خانه ۷.۴ میلیون تومان

خسروی درباره وضعیت بازار مسکن در فصل پاییز و نیمه دوم سال پیش‌بینی کرد: امیدوارم با افزایش قیمت روبه‌رو نباشیم زیرا مردم برای خرید و جابجایی توان اقتصادی ندارند. 

این فعال بخش مسکن گفت: با صحبت‌های انجام شده با مسوولان و همچنین جلساتی که در مجلس، ‌وزارت صنعت و وزارت راه و شهرسازی برگزار کرده‌ایم انتظار داریم تا راهکارهایی برای تثبیت قیمت‌ها بیابند و امیدوار هستیم که قیمت‌ها در نیمه دوم سال به تثبیت برسد.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =