همدان شکوه تاریخ ایران زمین/ نقشه گردشگری استان

همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران و یکی از کهن ترین شهرهای جهان با هزاران سال قدمت و بیش از 1700 اثر تاریخی، سیاحتی، زیارتی و گردشگری، آماده میزبانی از مهمانان نوروزی است.

محمود شهرام فرد:همدان یا هگمتانه با پیشینه بیش از 3000 سال، پایتخت پادشاهی مادها بوده و در دوران‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی پایتخت تابستانی آنان نیز بوده ‌است.

مادها قصری به نام قصر هفت‌حصار در آن ساختند، همچون قصر عجایب هفتگانه‌ی بابل، پادشاهان آن دیاکو، فرورتیش، هووخشتره و اژی‌دهاک و این اوج شکوه هکمتانه بود که به پرجمعیت‌ترین و پررونق‌ترین شهر دنیای زمان خود تبدیل شده ‌بود.

بُختُ‌النَصر پادشاه بابل و سازنده باغ‌های معلق بابل، با حمله به همدان سبب ویرانی شهر و همچنین قصر هفت‌حصار شد ولی بعدها داریوش هخامنشی این شهر را مرمت کرد.

در سال 330 قبل از میلاد شهر همدان به دست اسکندر مقدونی ویران و به دلیل موقعیت استراتژیک آن، تبدیل به مقر نظامی او گردید، در اوخر دوره سلوکی شهر همدان محل تلاقی و برخورد متعدد آنان با اشکانیان بود.

همدان

آرامگاه بابا طاهر

با حملهٔ کشورگشای اسکندر مقدونی، آخرین بازمانده دولت پارس (داریوش سوم) از مقابل اسکندر گریخت و اسکندر به متعاقب آن به شوش و تخت جمشید دست یافت.

غار علیصدر

این شهر باستانی در سال 2018 با کوله باری از تاریخ و تمدن به عنوان پایتخت گردشکری آسیا انتخاب شده و به همین علت میزبان وزرای گردشگری 34 کشور آسیایی و بیش از 500 عضو وابسته به سازمان جهانی گردشگری خواهد بود.

بوعلی

آرامگاه بو علی

همدان در سال 85 با مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران نیز معرفی شده است.

گنجنامه

گنجنامه

این استان با دارا بودن آثار تاریخی و باستانی ارزشمندی همچون تپه هگمتانه، کتیبه های گنجنامه، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان، تپه نوشیجان و جاذبه های طبیعی همچون غار علیصدر و صدها اثر دیگر تاریخی، طبیعی، هم‌ اکنون به عنوان پنجمین شهر گردشگری کشور اعلام شده است.

مردم و مسئولین استان همدان با تمامی امکانات برای ثبت خاطرات به یادماندنی هموطنان عزیزمان در ایام نوروز 97 بسیج شده اند، هتل ها، مهمانپذیر ها و تمامی مراکز اقامتی با تخفیف ویژه در این روزها آماده میزبانی از شما ایرانگردان است.

 

نقشه گردشگری استان

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =