ایرنا نوشت: دومین دور گفت و گوهای کاری دو کره با یک روز تاخیر امروز پنجشنبه در بخش متعلق به کره جنوبی روستای مرزی 'پانمونجوم' روستای موسوم به خانه صلح شروع شد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، گفت و گوهای طرفین قرار بود دیروز چهارشنبه برگزار شود اما با درخواست کره شمالی یک روز دیرتر شروع شد.

در این دور از گفت و گوها طرفین جزییات مربوط به برگزاری اجلاس سران را که 27 آوریل برگزار می شود مورد بررسی قرار می دهند.
یکی از اصلی ترین مباحث مورد نظر در رایزنی های کاری دو کشور که تا روز شنبه ادامه خواهد یافت راه اندازی یک خط تلفنی مستقیم میان سران دو کره است.

گزارش حاکی است که امروز طرفین بحث هایی نیز در باره پوشش رسانه ای اجلاس سران، پروتکل تشریفاتی و همچنین مسایل امنیتی انجام داده اند.

دو کره هفته قبل توانستند برای برگزاری اجلاس سران تا پایان ماه جاری میلادی توافق کنند و از سوی دیگر دو کشور تاکید کرده اند که مساله هسته ای شبه جزیره کره باید به شکل مسالمت آمیز حل شود.

کره شمالی موافقت کرده است در ماه می امسال دیداری میان رهبر این کشور و رییس جمهور آمریکا صورت گیرد.
رهبر کره شمالی و وزیر خارجه این کشور پیش از این اجلاس ها به چین سفر کردند تا مواضع کشورشان را با پکن در باره مسایل مطروحه در گفت و گوهای سران هماهنگ کنند.

وزارت وحدت کره جنوبی امروز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد دو کره برای راه اندازی خط تلفن مستقیم میان رهبران دو کشور موافقت کرده اند.

همزمان وزارت وحدت کره جنوبی در بیانیه آورده است که دو کشور در جریان مذاکراتی در چند هفته گذشته با راه اندازی خط تلفن مستقیم ارتباطی رهبران دو کشور موافقت کرده اند.

این بیانیه تصریح می کند ماه گذشته میلادی یک هیات از امنیت ملی کره جنوبی در کره شمالی توانست با مقام های پیونگ یانگ در این باره به توافق برسد.

خبرگزاری یونهاپ امروز گزارش کرد قرار است در نشست امروز ، طرفین درباره جزییات این خط تلفنی مستقیم میان 'مون جائه این' رییس جمهور کره جنوبی و 'کیم جونگ او'ن رهبر کره شمالی رایزنی کنند.

دو طرف توافق اصولی کرده اند که رهبران دو کشور بتوانند این خط تلفن را در دفاتر خود برقرار کرده و از آن برای موارد مهم و ضروری استفاده کنند.

اگر رهبر کره شمالی ماه جاری میلادی برای نشست سران وارد کره جنوبی شود اولین رهبر این کشور خواهد بود که پس از پایان جنگ کره در سال 1953 میلادی وارد خاک کره جنوبی شده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 767280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =