بی آبی و خشکسالی، موضوع اول مدیریت بحران فارس

«خبرجنوب» نوشت: همایش سازگاری با خشکسالی و مدیریت بحران دیروز با حضور دهیاران و مدیران شهرستان های شیراز و خرامه و مدیران نهادهای مرتبط با مشارکت جهاد کشاورزی فارس برگزار شد.

مهندس وكيل زاده سرپرست مديريت بحران استانداري فارس در حاشيه اين همايش در گفت و گو با «خبرجنوب» بي آبي و خشكسالي را موضوع اول مديريت بحران استان در شرايط فعلي تلقي كرد و گفت: اين روزها مهم ترين موضوع پيش روي ما معضلي به نام خشكسالي است كه بايد براي آن راه حلي پيدا كنيم.
وي با بيان اين كه 41 و شش دهم درصد مساحت استان فارس تحت تاثير خشكسالي بسيار شديد است تاكيد كرد كه نوع سياستگذاري هاي مختلفي كه در سطح اين حوزه ارايه مي شود مي تواند بسيار اثر بخش باشد.
****توسعه پايدار با حفظ محيط زيست، يكي از مهم ترين رسالت هاي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي فارس است
دكتر ابراهيم زارع ریيس مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي فارس نيز كمك به معرفي مشاغل جايگزين زراعت و باغداري،‌ توسعه پايدار با حفظ محيط زيست و افزايش بهبود بهره وري در بخش كشاورزي از طريق دانش بنيان كردن كشاورزي را جزو بخشي از رسالت هاي اين مركز برشمرد و به تشريح دستاوردها پرداخت.
زارع ابزار داشت: مشاركت در معرفي رقم جديد بهاران به عنوان گندم نان آبي متحمل به تنش رطوبتي آخر فصل در مناطق معتدل، معرفي ايستگاه كوثر به عنوان سيستم آبخوان داري و تغذيه مصنوعي موفق و همچنين كاهش آب مصرفي ذرت با استفاده از ابزارهاي پايش رطوبت و برنامه ريزي آبياري در آبياري هاي قطره اي نواري، مصرف آب در محصول ذرت تنها بخشي از دستاوردهاي مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي فارس است.
****تغيير الگوي كشت در كشور،‌ كار ساده اي نيست
محمد صادقي، مشاور و ناظر عالي سازمان جهاد كشاورزي فارس با اشاره به اين كه دهياران، وزراي كشور در روستاها هستند بر شناخت آن ها بر بخش كشاورزي تاكيد كرد و گفت: در عرصه اقتصادي كشور به كساني نياز داريم كه درد مردم را بفهمند چرا كه هيچ چيز با تحميل اتفاق نمي افتد.
وي حجم قابل توجه واردات خوراك دام و روغن به كشور را مورد نقد قرار داد و يادآور شد كه بخش عمده اي از 7/18 ميليارد دلار واردات، ‌روغن هاي نا سالم هستند.
صادقي با اشاره به اين كه تغيير الگوي كشت در كشور،‌ كار ساده اي نيست، وضعيت خشكسالي شهرستان خرامه را تحليل كرد و ابراز داشت: اگر خشكسالي و بي آبي به همين ترتيب ادامه يابد، تا پنج سال ديگر شيراز نيز مثل خرامه به طور چشمگيري با خشكسالي درگير خواهد شد.
مشاور و ناظر عالي سازمان جهاد كشاورزي فارس با تاكيد بر اصل مطالبه گري كشاورزان،‌ توسعه گلخانه ها در شهرستان خرامه را تنها چاره رهايي از وضعيت فعلي، تصور و با اشاره به مقوله آب مجازي ‌تاكيد كرد كه گاهي واردات محصولات به نفع است چرا كه به عنوان مثال با واردات هر كيلو برنج به كشور 5 متر مكعب آب وارد كرده ايم.
****دهياران در خاكريز اول بحران آب قرار دارند
مهندس شريفي نماينده شركت سهامي آب منطقه اي فارس نيز با بيان اين كه دهياران در خاكريز اول بحران آب هستند به آخرين وضعيت منابع آبي فارس، گريز زد و گفت: جنوب شرقي استان بيش از هر جا از خشكسالي ضربه خورده است.
وي با تشريح دستورالعمل هاي سازگاري با كم آبي، ‌افزايش تغذيه و كاهش تخليه را دو راه جبران اين مقوله عنوان و تاكيد كرد كه انسداد چاه هاي غير مجاز، اولويت اول ماست ضمن اين كه در طرح تعادل بخشي به عنوان بهترين نقشه راه،‌ تهيه و نصب كنتورهاي هوشمند آب و برق يكي از پروژه هاي مهم مي باشد.
****40 سال است جنگ خفته منابع طبيعي در كشور آغاز شده است
سيد كاظم موسوي كارشناس آموزش ترويج و منابع آبخيزداري فارس در اين همايش بخش عمده اي از مشكلات ناشي از كم آبي و خشكسالي را در ضعف مديريت جست و جو كرد و گفت: كشورهايي هستند كه ميزان بارندگي آن ها بسيار كمتر از ايران است اما به دليل مديريت صحيح، وضعيت آب و پوشش گياهي آن ها مطلوب تر از كشور ماست.
موسوي با بيان اين كه 40 سال است جنگ خفته منابع طبيعي در ايران آغاز شده است،‌ اظهار داشت: در حوزه كشاورزي دشمنان براي از بين بردن منابع طبيعي وارد جنگ با ايران شده اند به گونه اي كه براي ما دستورالعمل مي نويسند و ما نيز انجام مي دهيم.
وي ضرورت استفاده از مشاركت مردم در مديريت منابع طبيعي و آبخيزداري را گوشزد كرد و افزود: با توجه به اهميت مقوله آب و تامين آب شرب، استفاده از پتانسيل خيرين مي تواند به حل اين مساله كمك كند.
****انتقال و تصفيه آب،‌ مشكل و جايگزين كردن آن غيرممكن است
محسن اسلام پناه جانشين معاونت نظارت بر بهره برداري آبفاي روستايي نيز انتقال و تصفيه آب را مشكل و جايگزين كردنش را غير ممكن ارزيابي كرد و با اشاره به اهميت آب در روستاها گفت: 1100 روستا در استان فارس در حالت بحراني و تنش به سر مي برند.
بر اساس اظهارات اين مسئول، 46 درصد روستاهاي شيراز تا پايان سال گذشته در حالت بحراني و 4 درصد نيز در حالت تنش بوده اند اين درحالي است كه 57 درصد روستاهاي شهرستان هاي خرامه تا پايان سال 96،‌ بحراني بوده و 16 درصد نيز تنش داشته اند.
به گفته اين مسئول، تعرفه بسيار پايين آب روستاييان، ‌ساخت غير مجاز واحدهاي مسكوني و تجاري خارج از طرح هادي روستاها، انشعاب غير مجاز،‌ وجود دام در روستاها،‌ عدم پرداخت به موقع آب بها توسط مشتركين،‌ عمر بالاي شبكه ها و حوادث ناشي از آن و افزايش ميزان هدررفت آب، چالش هاي اصلي شركت هاي آب و فاضلاب است.
در پايان اين همايش كشاورزان و دهياران شهرستان هاي شيراز و خرامه در قالب پرسش و پاسخ از مسئولان مربوطه به بيان برخي مسائل و مشكلات حوزه خود پرداختند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =