تسنیم نوشت: دولت عربستان، تحت فشار رئیس جمهوری آمریکا تولید نفت خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است، اما اکنون ریاض به این نکته پی برده که بازارهای جهانی احتمالا هنوز به این میزان افزایش عرضه احتیاج ندارند.

به گزارش بلومبرگ، دولت عربستان، تحت فشار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تولید نفت خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است، اما اکنون ریاض به این نکته پی برده که بازارهای جهانی احتمالا هنوز به این میزان افزایش عرضه احتیاج ندارند.

در حالی که ترامپ از متحد خود خواسته تا به کاهش قیمت بنزین و پر کردن شکاف عرضه ناشی از تحریم ایران کمک کند، تولید نفت عربستان در ماه گذشته میلادی به بالاترین رقم خود در طی 3 سال گذشته رسید. اما به گفته منابع آگاه، سعودی ها به اندازه ای که انتظار داشتند، نتوانسته اند افزایش تولید خود را در بازار بفروشند و در محافل خصوصی این بحث را مطرح می کنند که احتمالا شیرهای نفت خود را زودتر از موعد باز کرده اند.

مارتیجن راتس، مدیر موسسه مورگان استنلی در لندن گفت: «عربستان و چند کشور دیگر عضو اوپک در آستانه اجرای تحریم های ایران صادرات خود را به شدت افزایش داده اند، و عدم تطابق زمانی بین دو این (آغاز تحریم ها و افزایش صادرات عربستان و متحدانش) موجب کاهش قیمت نفت شده است.»

وزارت انرژی عربستان در یک بیانیه کم سابقه اعلام کرد صادرات نفت این کشور در ماه جاری میلادی ثابت خواهد بود، اما در ماه اوت کاهش خواهد یافت. این وزارتخانه نگرانی ها در مورد اینکه عربستان در حال ایجاد مازاد عرضه در بازار است را «بی اساس» خوانده است.

در واکنش به این بیانیه، قیمت نفت برنت روز جمعه در بازار لندن نیم درصد افزایش داشت و به 72 دلار و 92 سنت رسید.

به گفته منابع آگاه، عربستان ابتدا قرار بود تولید نفت خود را در ماه جاری میلادی به رقم 10.8 میلیون بشکه برساند، اما ریاض به تولید کنندگان دیگر گفته که تولید ماه جولای در سطح ماه ژوئن یعنی زیر 10.5 میلیون بشکه خواهد بود.

به نظر می رسد که تاثیر تحریم های آمریکا بر صادرات نفت ایران که رقم آن هنوز مشخص نیست، نقش مهمی در تعیین میزان افزایش تولید عربستان خواهد داشت.

223225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =