۰ نفر
۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶

ایسنا نوشت: درحالیکه مرغداران همچنان و موکدا افزایش قیمت نهاده‌های تولید را یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت گوشت مرغ می‌دانند، رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان افزایش قیمت نهاده‌های تولید را رد می‌کند.

مجید موافق قدیری اظهار کرد: قیمت نهاده‌های تولید در یک ماه گذشته نهایتا پنج درصد افزایش قیمت داشته است که نمی‌تواند موجب افزایش ۲۳ درصدی قیمت گوشت مرغ شود.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت مرغ هیچ ارتباطی با تغییرات قیمت نهاده‌های تولید ندارد، گفت: کاهش عرضه گوشت مرغ به دلیل گرمای شدید هوا در جنوب کشور، ناامیدی تولیدکنندگان از تامین صحیح، شفاف و به موقع نهاده‌های تولید، کاهش سرمایه‌گذاری، جو روانی منفی در تولید، بی اعتمادی به آینده کسب و کار و در نتیجه کاهش تمایل به پرورش مرغ از دلایل اصلی کاهش عرضه و در نتیجه افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار است.

گوشت سفید

گرانی ۲۳ درصدی مرغ توجیه‌ ندارد

موافق قدیری درباره قیمت مواد اولیه تولید خوراک دام و طیور در کشور گفت:‌ مواد اولیه و افزودنی‌های مورد استفاده در تولید خوراک دام و طیور در داخل کشور از لیست کالاهای اساسی که ارز دولتی دریافت می‌کنند، خارج شده است اما تاثیر محسوسی روی قیمت نهاده‌های تولید در بازه زمانی یک سال گذشته نداشته است؛ بنابراین همچنان افزایش ۲۳ درصدی قیمت گوشت مرغ در یک ماه توجیه پذیر نیست.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه در شرایط اقتصادی و سیاسی موجود قیمت مرغ گران نیست، گفت: علت اینکه امروز سیاستگذاران اقتصادی از افزایش قیمت مرغ در بازار گله‌مند هستند را باید در سیاست‌های نادرست این افزایش قیمت جستجو کرد که در ماه‌ها و هفته‌های قبل اتخاذ شده بود. ضمن اینکه تاثیر افزایش مستقیم و نوسانات شدید قیمت مواد افزودنی، ویتامین‌ها و سایر ریزمغذی‌ها در تولید خوراک دام در هفته‌های بعد خودش را به طور کامل نشان خواهد داد.

افزایش ۲۱ درصدی قیمت خوراک طیور نسبت به پارسال

به گفته رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان، در ماه جاری هر کیلوگرم ذرت با میانگین قیمت ۱۱۶۰ تومان، کنجاله ۲۴۰۰ تومان و جو ۱۱۶۵ تومان فروخته شده که به ترتیب دو، یک و۱۷ درصد نسبت به ماه گذشته‌اش افزایش قیمت داشته است. اما قیمت گندم دامی با میانگین کیلویی ۱۱۹۰ تومان تقریبا ثابت بوده است. همچنین نسبت به سال گذشته ذرت و کنجاله ۲۵ درصد و جو ۱۸ درصد افزایش قیمت داشته اما قیمت گندم باز هم تقریبا ثابت بوده است.

وی افزود: در مجموع خوراک طیور نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است اما در ماه گذشته و همچنین هفته گذشته تقریبا افزایش قیمت نداشته و به طور میانگین ۱۷۵۰ - ۱۸۰۰ تومان به فروش رسیده است.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 800859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =