این رنگ‌موی غیرسمی در ۱۰ دقیقه اثر می‌کند

پژوهشگران با استفاده از گرافین موفق به ساختن نوعی رنگ‌موی جدید شده‌اند که با ایجاد پوششی به ضخامت ۲ میکرومتر روی تارهای مو، رنگ آن را تغییر می‌دهد و تا ۳۰ بار شست‌وشو نیز دوام می‌آورد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سیناپرس، بیشتر رنگ‌موهای داخل بازار از ترکیبات شیمیایی برای تغییر در رنگ موهای افراد استفاده می‌کنند. در بیشتر مواقع، این مواد شیمیایی در طول فرایند تغییر رنگ مو موجب آسیب‌دیدگی و مسمومیت مو می‌شوند. هر چه رنگ‌موی انتخاب‌شده تیره‌تر باشد؛ برای ایجاد تغییر رنگ، مواد شیمیایی و سمی بیشتری استفاده شده است.

به‌تازگی دانشمندان برای یافتن راهی بهتر برای تبدیل موهای بور به سیاه از گرافین استفاده کرده‌اند. گرافین که جادوی قرن بیست‌ویکم لقب گرفته، ماده‌ای مسطح و متشکل از یک‌لایه اتمی کربن است که در دستگاه‌های الکترونیکی و انواع فعالیت‌های پزشکی استفاده می‌شود.

روش کار رنگ‌موی جدید به این صورت است که تارهای مو با لایه‌ای از گرافین به قطر ۲ میکرومتر (هر ۱۰۰۰ میکرومتر برابر یک میلی‌متر است) پوشیده می‌شوند و برای مدتی نسبتا طولانی معادل با ۳۰ بار شست‌وشو دوام می‌آورد. برای مقایسه، جالب است بدانید که ضخامت موی انسان بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میکرومتر است.

در این طرح تحقیقاتی، پژوهشگران با آماده‌سازی اکسید گرافین (شکلی از گرافین که شامل اضافه کردن اتم‌های اکسیژن و هیدروژن به شبکه بلوری آن است) و ترکیب آن با نوعی ژل مخصوص توانستند نوعی رنگ‌موی جدید و بی‌خطر تولید کنند. این ژل رنگ‌موی سیاه به موهای بلوند و طلایی اسپری شد و پس از خشک شدن، نتیجه دلخواه به دست آمد. فقط ۱۰ دقیقه زمان نیاز بود تا رنگ گرافینی خشک شود و موها به رنگ دلخواه درآیند.

پژوهشگران اعتقاد دارند این روش بسیار امن‌تر و مناسب‌تر از روش‌های رایج و فعلی تغییر رنگ‌مو است و اگرچه هنوز باید برای بهبود این روش مطالعات بیشتری انجام شود، اما این نوع رنگ کردن مو قطعا کم‌خطرتر از روش‌های فعلی است که در آن از دی‌کلره کردن و رنگ‌های شیمیایی استفاده می‌شود.

لازم به توضیح است که هنوز امکان تهیه این نوع رنگ‌مو بر پایه گرافین در بازار وجود ندارد و این تحقیقات تنها در مرحله آزمایشگاهی است؛ اما پژوهشگران امیدوارند به‌زودی امکان ارائه این محصول در بازارهای جهانی فراهم شود. با تحقق این امر، مصرف‌کنندگان به مزیت دیگری نیز علاوه بر عدم استفاده از مواد شیمیایی دست خواهند یافت و آن، عدم واکنش ترکیب گرافینی جدید با الکتریسیته ساکن است؛ به‌این‌ترتیب مشکلاتی مانند به هم ریختن مو در هنگام نزدیک شدن به منابع الکتریسیته ساکن (هنگام پوشیدن لباس‌های پشمی، شانه زدن موها و ...) برطرف می‌شود و موهای فرد، شکل و فرم خود را حفظ خواهد کرد.

این رنگ‌موی گرافینی غیرسمی در ۱۰ دقیقه اثر می‌کند

شرح عکس: برخلاف موهای طبیعی (چپ) و نمونه‌هایی که با رنگ‌های شیمیایی رایج رنگ‌آمیزی شده‌اند (وسط)، موهای آغشته به رنگ‌موی گرافینی (راست) در برابر آشفتگی حاصل از الکتریسیته ساکن (نوار پایین) مقاومت می‌کنند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدیع A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    3 3
    ظاهرا دنیا از پژوهشگران ایرانی عقب افتادند.....در برنامه جناب ضیا از محصولی ایرانی پرده برداشتند که بدون رنگ کردن موها سفید تیره میکنه و رنگش برنمیگرده...خخخ...حالا حساب کنید این در رسانه ملی است انوقت توقع دارند که اخبار فقط از صداوسیما دنبال بشه.....
  • بی نام IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    0 0
    گرافين با گرافن چه فرقي دارد؟