اسلام، هدیه تاجران ایرانی و یمنی به اندونزی

اندونزی یکی از مقاصد گردشگری مهم در جنوب‌شرقی آسیا محسوب می‌شود. کشوری که با توجه به جمعیت بسیار زیاد مسلمانان حاضر در آن، توریست‌های ایرانی و سایر مسلمانان جهان بابت صرف غذای حلال در آن کوچک‌ترین مشکلی ندارند. اگرچه بیشتر توریست‌ها پس از ورود به اندونزی، به سوی بالی پرواز کرده و یا اساساً با پروازی مستقیم راهی این جزیره می‌شوند اما با این وجود از تعداد بسیار قابل ملاحظه‌ای از گردشگران اروپایی و آسیایی از شهر جاکارتا هم دیدن می‌کنند. پایتخت و مهم‌ترین شهر اندونزی که در نگاه اول شاید شهری آلوده و بسیار پرترافیک محسوب شود اما زیبایی‌ها و جاذبه‌های توریستی بسیاری را در دل خودش نهفته دارد.

مهدي همداني-اندونزي: اگر مسافر جاکارتا شدید، به شما توصیه می‌کنیم که حتماً از برج "موناس" دیدن کنید؛ برجی که نماد استقلال و افتخار مردم اندونزی محسوب شده و در تمام این کشور به ویژه در پایتخت احترام بسیار زیادی برای آن قائل هستند.

یادبودی در گران‌ترین منطقه شهر
جایی در نزدیکی خیابان "سابانگ". گران‌قیمت‌ترین منطقه اداری جاکارتا که شرکت‌های بسیار بزرگ و معتبر آنجا دفتر نمایندگی دارند، برای توریست‌ها هم نامی آشنا محسوب می‌شود. امکان ندارد وارد پارک مرکزی شهر شوید و یا از خیابان‌های اطراف آن رد شده و برج معروف "موناس" را نبینید. حتی اگر خودتان هم حواستان نباشد، رانندگان تاکسی این مسئله را به شما گوشزد کرده و موناس را نشانتان می‌دهند. برجی با ارتفاع 132 متر که در سال 1٬961 به دستور سوکارنو، رئیس‌جمهور وقت اندونزی ساخته شد تا یاد و خاطره استقلال این کشور و افرادی که برای رسیدن به این مهم جان خودشان را از دست دادند، گرامی داشته شود. البته این برج از سال 1٬975 مورد استفاده عموم قرار گرفت و حالا یکی از جاذبه‌های توریستی جاکارتا محسوب می‌شود.

برج موناس

تاریخ در قاب تندیس
اگر خوش‌شانس باشید و یا ایستادن در صف‌های طولانی شما را کلافه نمی‌کند، می‌توانید به طبقات بالایی برج رفته و از مناظر آن لذت ببرید اما اگر وقت و حوصله معطل شدن در صف را ندارید، به شما توصیه می‌کنیم که به جای صعود در برج موناس، یک طبقه سقوط کرده و از طریق راه‌پله وارد موزه تاریخ ملی اندونزی شوید که در دل آن قرار گرفته است! موزه‌ای بسیار زیبا که در آن مقاطع تاریخی کشور اندونزی از قبل از میلاد تا تاریخ معاصر در قالب مناظری که با استفاده از ماکت و مجسمه ساخته شده، در معرض دید عموم گذاشته شده است.

45 ماکت و مجسمه ترکیبی که تاریخ این کشور را در قاب تندیس برایمان نمایان می‌کند. بد نیست بدانید که بسیار از بازدیدکنندگان این موزه دانش‌آموزان اندونزیایی هستند که همه روزه در قالب گردش علمی به آن مراجعه می‌کنند. بعضی از کارشناسان امور آموزشی اندونزی معتقدند تماشای این مجسمه‌ها برای آموزش تاریخ کشور به دانش‌آموزان به مراتب بیشتر از تدریس آنها به صورت سلف و در قالب کتاب‌های درسی کارایی دارد.

جاکارتا

هدیه ایران و یمن
قسمت مهمی از موزه تاریخ ملی اندونزی که بخشی از برج موناس محسوب می‌شود، به نحوه آشنایی و مسلمان شدن مردم این کشور اشاره می‌کند. جالب است بدانید که اندونزیایی‌ها ابندا بودایی، هندو و یا مسیحی بوده‌اند اما با توجه به رونق فراوان کشتیرانی و سواحل بسیاری که این کشور در اختیار دارد، در قرن یازدهم، کم کم تجار ایرانی و یمنی به اندونزی بازشد و به تبع آن، اسلام هم به مردمان این کشور معرفی گردید تا زمینه برای تشرف آنها به این دین مبین فراهم آید.

مصاحبه و جریمه!
اگر در هنگام بازدید از موناس یا قدم زدن در پارک مرکزی جاکارتا که این برج معروف در آن واقع شده، با نوجوانان اندونزیایی برخورد کردید که تقاضای عکس گرفتن و مصاحبه با شما را دارند اصلاً تعجب نکنید چون این بخشی از تکالیف عملی آن‌ها محسوب می‌شود. آن‌ها بسیار مؤدبانه به کنار شما می‌آیند و در رابطه با جاذبه‌های توریستی کشورشان از نظر گردشگران سؤال می‌کنند. حتی گاهی اوقات غذای مورد علاقه توریست‌ها را نیز می‌پرسند. پس از این مصاحبه کوتاه و جالب، دانش‌آموزان اجازه می‌گیرند تا در صورت ارائة چراغ سبز از طرف گردشگران، با آن‌ها عکس سلفی بگیرند.

...و البته نکته آخر و بسیار مهم در رابطه با نماد استقلال اندونزی این‌که سیگار کشیدن در داخل برج ممنوع بوده و در داخل پارک‌ هم اگر فیلتر سیگار خودتان را روی زمین بیندازید و نگهبانان پارک این صحنه را ببینند، محکوم به پرداخت جریمه 33 دلاری می‌شوید. این مورد آخر را بسیار جدی بگیرید!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =