ایسنا نوشت:‌ یک کارشناس ارشد حوزه انرژی با اشاره به وضعیت بازار جهانی نفت اظهار کرد: موضع‌گیری مشتریان ایران از جمله چین، هند، ترکیه و حتی اروپایی‌ها حاکی است که عزم خود را برای ادامه خرید نفت ایران جزم کرده‌اند.

حمید حسینی با اشاره به تحولاتی که در بازار نفت رخ داده است، اظهار کرد: اتفاقاتی که در بازار نفت رخ می‌دهد، مذاکراتی که صورت گرفته است و نرمشی که آمریکایی‌ها نشان می‌دهند، حاکی است که آمریکا هم به این جمع‌بندی رسیده است که امکان حذف ایران از بازار جهانی نفت وجود ندارد اما سعی می‌کنند تا می‌توانند از صادرات نفت ایران کم کنند.

نفت برنت

وی درباره رفتار مشتریان ایران گفت: موضع‌گیری مشتریان ایران از جمله چین، هند، ترکیه و حتی اروپایی‌ها از این حکایت دارد که عزم خود را برای ادامه خرید نفت ایران جزم کرده‌اند. اما این‌که در این مدت و در فاصله‌ای که تا تاریخ مقرر آغاز تحریم‌ها باقی مانده، چه اتفاقی رخ دهد، قابل پیش‌بینی نیست.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان این‌که هر روز در بازار اتفاقاتی رخ می‌دهد که برخی از آن‌ها به نفع و برخی به ضرر ایران است، افزود: نمی‌توان قطعی گفت نهایتا چه خواهد شد و مشتریان ایران در نهایت چقدر نفت از ایران خواهند خرید. نمی‌توان پیش‌بینی کرد ترکیه به‌دنبال اخذ مجوز از اوفک است یا بدون مجوز هم از ما خریداری می‌کند. آیا ساز و کاری که اتحادیه اروپا برای سیستم پرداخت‌ها طراحی کرده جوابگو خواهد بود و می‌تواند پالایشگاه‌ها را قانع کند که از ایران نفت بخرند یا خیر. آیا بانک‌های مرکزی اروپا خود را درگیر می‌کنند یا خیر؟ این همه سوالاتی است که هیچکس نمی‌تواند با قاطعیت جواب بدهد.

حسینی با اشاره به افزایش اختلافات چین و آمریکا، گفت: چین بیش از یک میلیون بشکه نفت از آمریکا خریداری می‌کرد و در حال حاضر خرید خود را متوقف کرده است. به طور کلی مجموعه عوامل نشان می‌دهد ایران در بازار نفت خواهد ماند و قیمت نفت هم روند صعودی خواهد داشت. بعد از این‌که آمریکا اعلام کرد به برخی کشورها معافیت می‌دهد، شاهد کاهش قیمت نفت بودیم اما این روند باز هم افزایشی شده است.

 آمریکا اردیبهشت‌ماه از برجام خارج شد و تیر تحریم‌های خود را به سمت ایران روانه کرد. بر این اساس، دونالد ترامپ - رییس جمهور آمریکا - برای حذف نفت ایران از بازارهای جهانی راهکارهای مختلفی از جمله تهدید مشتریان نفتی ایران، افزایش تولید دیگر اعضای اوپک برای جبران کاهش در بازار و حتی برداشت از ذخایر استراتژیک خود را در دستور کار قرار داد. با این حال بسیاری از تحلیل‌گران، حذف نفت ایران از بازارهای جهانی را نشدنی دانسته و آن را رویای تعبیرنشدنی آمریکا قلمداد کرده‌اند. از سوی دیگر تاکنون اروپا از آمریکا تبعیت نکرده و بارها پای میز مذاکرات نفتی با ایران نشسته است. مذاکراتی که به گفته معاون وزیر نفت، روند بسیار خوبی را طی کرده است.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =