خبرگزاری صدا و سیما نوشت: تصمیم گردان‌های حزب الله عراق برای شرکت نکردن در انتخابات آینده مجلس این کشور با واکنش‌های مختلفی رو به رو شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الاتجاه عراق، گروهی معتقدند گردان‌های حزب الله می‌خواهد اعتبار خود را حفظ کند و وارد سیاست نشود، اما گروه دیگری می‌گوید گردان‌های حزب الله همه صلاحیت‌ها را دارد تا در عرصه سیاست نقش بزرگی داشته باشد، اما از شرکت در انتخابات خودداری کرد تا با طرح‌های آمریکا رو به رو و درگیر نشود.


احمد الصالحی خبرنگار الاتجاه در این زمینه گزارش داد بیانیه مقاومت اسلامی، گردان‌های حزب الله با واکنش‌های مختلفی رو به رو شد؛ بیانیه‌ای که گردان‌های حزب الله در آن اعلام کرد در انتخابات شرکت نمی‌کند و از مردم خواست افراد شایسته و بیطرف را انتخات کنند. برخی این بیانیه را از این زاویه نگاه کردند که گردان‌های حزب الله می‌خواهد اعتبار و جایگاه مردمی خود را در برابر گرفتار شدن در سیاست حفظ کند؛ سیاستی که از دیدگاه مردم هنوز منفی است.


حسین الکنانی تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: «گردان‌های حزب الله نه با انتخابات و نه با سیاست مخالفت ندارد. این یک دیدگاه است که به محور مقاومت مربوط می‌شود. گردان‌های حزب الله دیدگاه راهبری دارد که تلاش می‌کند آن را در داخل و خارج عراق اجرا کند. گردان‌های حزب الله همچنین دقت می‌کند تا به بسیاری از مسائل اهانت بار متهم نشود؛ به ویژه آنکه امروز عرصه سیاست در عراق با انتقاد‌های بسیاری همراه است. همچنین درباره وجود فساد در بسیاری از نهاد‌ها شک و تردید‌هایی وجود دارد و گردان‌های حزب الله نمی‌خواهد به سبب حضور مستقیم در انتخابات مورد انتقاد طرف‌های مختلف قرار بگیرد.»


خبرنگار افزود برخی دیگر بر این باورند که اگرچه گردان‌های حزب الله با توجه به جایگاه مردمی خود می‌تواند در عرصه سیاست صلاحیت خوبی داشته باشد، اما این گردان از مشارکت خودداری کرد. این گروه تأکید می‌کند این موضع گردان‌های حزب الله از خط مشی آشکار آن یعنی رو به رو نشدن با طرح‌های آمریکا ناشی می‌شود چراکه بر وضع سیاسی عراق تأثیر منفی می‌گذارد.


مؤید العلی تحلیلگر مسائل سیاسی هم تصریح کرد: «با پیگری دیدگاه‌ها و محافل مردمی متوجه شدیم گردان‌های حزب الله از جایگاه بزرگ مردمی برخوردار است. اما این گردان از فعالیت سیاسی دوری می‌کند، چون دیدگاه و پیام روشنی دارد و می‌خواهد با حضور خود در میدان نظامی، فرهنگی و دیگر عرصه‌ها این دیدگاه را حفظ کند. گردان‌های حزب الله نمی‌خواهد وارد سیاست شود، چون برخی طرف‌های آمریکایی و منطقه‌ای وجود دارند که بر وضع سیاسی عراق تاثیر منفی می‌گذارند.»


خبرنگار در ادامه گفت: دستاورد‌ها نشان می‌دهد در سایه وضع پیچیده کنونی در کشور، امکان ایجاد اصلاح در وضع عمومی کشور دشوار است. از این رو مشارکت گروه‌های ملی (در عرصه سیاسی) فایده‌ای ندارد، اما این وضع باعث نمی‌شود مردم هر چند اندک، از طریق انتخابات روی به سوی تغییر نیاوروند. بار دیگر گردان‌های حزب الله در انتخابات شرکت نمی‌کند، اما از شهروندان می‌خواهد برای انتخاب افراد بیطرف و شایسته‌تر از میان نامزد‌ها مشارکت گسترده و فعالی در انتخابات داشته باشند. گردان‌های حزب الله همچنین درباره طرح‌های آمریکا هشدار داد؛ طرح‌هایی که هیچ گاه خیر و خوبی را برای عراق نخواسته است و نخواهد خواست. این گردان‌ها همچنین بر آماده باش خود برای رویارویی با هر گونه تجاوز یا ضربه‌ای تأکید کرد که به مردم، خاک و مقدسات عراق لطمه وارد می‌کند. ناظران معتقدند بیانیه گردان‌های حزب الله، مواضع و دیدگاهش را برای مرحله پس از داعش مشخص کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =