نماینده مجلس: صداوسیما با توجه به ریزش مخاطبش باید از شکسته شدن انحصار استقبال کند

غلامرضا حیدری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید، در طول تاریخ تجربه ثابت کرده است که انحصار به نفع عموم نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از تشکیل جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، بعضی از اخبار و اظهارنظرها حاکی از آن بود که براساس مصوبه‌ای، مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان صداوسیما است و هرگونه ارائه خدمات نوین پخش فراگیر رادیویی و تلویزیونی الزاماً بر بستر شبکه ملی اطلاعات منحصر و محدود می‌شود.

در واکنش به این اخبار، غلامرضا حیدری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین به مواردی در این زمینه اشاره کرد.

حیدری در پاسخ به این سوال که انحصار صدور مجوز صداوسیما تا چه اندازه می‌تواند اقدام درستی به حساب بیاید گفت: «به طور کلی تجربه تاریخی بشر در جوامع مختلف نشان داده که انحصار به نفع عموم نیست. اگر ما تاریخ اقتصادی و صنعتی جهان را هم مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد یکی از مهمترین نقاط عطف، شکستن انحصارات و تاکید بر ایجاد فضای رقابتی که باعث نوآوری، خلاقیت و دستاوردهای مفید برای جامعه بوده است. در ایران نیز متاسفانه نمی‌دانیم این چه پیچیدگی هست که علیرغم اینکه بارها از سوی مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلانی که اعلام کردند تاکید شده که باید فضای رقابتی ایجاد شود اما اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.»

این نماینده مجلس در ادامه افزود: «رسانه ملی عملا عین انحصار هست چرا که رادیو و تلویزیون در اختیار سازمان صدا و سیماست و هیچ شبکه خصوصی که بخواهد به صورت تصویری یا صدا مثل رادیو باشد نداریم. اما مسئله قابل بحث این است که بجای اینکه صدا و سیما برای ارتقا کیفیت کارهای خودش تلاش کند و از این مسئله و همچنین شکستن این انحصار استقبال کند به این موضوع اهمیتی نمی‌دهد. رسانه‌ها گاهی برای بقای خودشان هم که شده رقیب بتراشند. اما صدا و سیما تلاشش بیشتر انحصار و بسته شدن فضاست.»

حیدری همچنین بیان کرد: «امیدوارم که این مصوبه در مجلس مطرح شده نهایی نشود و در درجه اول خود کمیسیون فرهنگی و صحن علنی درباره‌اش تجدید نظر کنند. البته بعضی از علما در کمیسیون فرهنگی هستند که آنچه ما از بیانات و موضع‌گیری‌هایشان دیدیم و شنیدیم بر این مبناست که رویکرد ذهنی‌شان بیشتر به سمت بسته بودن فضاست، در واقع مدل ذهنی‌شان در جهت بسته بودن است و این مسئله خودش در تصمیم‌گیری‌ها تاثیر می‌گذارد. من احتمال زیاد می‌دهم که اگر خود کمیسیون فرهنگی تجدید نظر نکند صحن علنی مجلس این مصوبه را تصویب نکند.»

او همچنین در پاسخ به این سوال که این فضای انحصاری تا چه حد می‌تواند موقعیت پیشرفت را در حوزه رادیو و تلویزیون محدود کند بیان کرد: «یکی از مهمترین موارد درباره صدا و سیما ریزش وحشتناک مخاطبش است که خودش می‌تواند شاخصی برای عکس‌العمل مخاطبان و عموم مردم نسبت به این رسانه باشد. تلویزیون خودش هم می‌داند اگر برنامه‌ای که موجب شادی مردم شودو تنوع داشته باشد مخاطبش هم زیاد می‌شود. همه این موارد باید مورد درس گرفتن قرار بگیرند.»

58244 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    2 2
    انحصار صدا و سیما بر رسانه در حالی که بعضی از شبکه هایش کمتر از تلگرام مخاطب دارد خنده دار است
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    1 3
    باز هم همون حرفهای تکراری اصلاح طلبان.این صدا و سیما تا کجای شما رو سوزونده؟ده ساله عین طوطی دارن ریزش مخاطبان تلوزیون رو تکرار می کنن در حالی که خودشونم می دونن اینطور نیست و چون تلوزیون به حسابشون نمیاره نفرت پراکنی می کنن علیه تلوزیون و از ریزش شدید مخاطب حرف می زنن