فرازهایی از سخنرانی ظریف در مجمع عمومی سازمان ملل

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس عالی رتبه صلح پایدار در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محورهای مهم سخنراني محمدجواد ظريف، وزیر امور خارجه در اجلاس عالي رتبه صلح در مجمع عمومي سازمان ملل متحد به شرح زیر است:

- حفظ صلح و امنیت بین المللی و مقابله با تهدیدات پیش روی صلح، هدف اصلی این سازمان است؛ بنابراین تمرکزی تازه بر مسایلی همچون حفظ و ایجاد صلحی پایدار لازم است. اين موضوع به ويژه در منطقه ما كه با تنش های موجود بیشترین خسارت ها را از درگیری های طولانی متحمل شده است، اهميت مضاعفي دارد.

- پیشگیری از جنگ نیازمند تمرکز بر علل و ریشه های ایجاد آن، از جمله عواملي چون اشغالگری، مداخلات خارجی و افراط گرایی است.

- گسترش توهمات هژمونیک و تلاش برای دستیابی به امنیت به هزينه ديگران از طریق انحصار و ايجاد بلوك، موجب تشديد گسترش تنش و درگیری گرديده و مسابقه تسلیحاتی مخربي را ایجاد کرده است.

- بسيار حائز اهميت است كه براي اتخاذ يك رويكرد جديد بر مبناي ايجاد "منطقه ای قوي" تلاش نماييم، به جاي اين كه تلاش كنيم كه قويترين در منطقه باشيم. مي بايست به جای ايجاد بلوك امنيتي، به ايجاد شبكه هاي امنيتي بپردازيم كه از طريق آن منافع همه اعضا تامين شود و همه در اين رويكرد برنده خواهند بود.

- در دنیای به هم پیوسته کنونی، امنیت هیچ کشوری به هزینه دیگران تضمین نخواهد شد.

- جمهوري اسلامي ایران معتقد است رويكرد كنوني برخي کشورها مبتني بر بازی با حاصل جمع صفر كه مستلزم تلاش براي دستیابی هژمونی و انحصار و محروم سازی در منطقه خاورميانه طی چهار دهه گذشته بوده، عامل اصلي جنگ های مستقیم و غیر مستقیم مخربي بوده است و اين رويكرد بايد تغيير يابد.

- از همه كشورها می خواهیم به تلاش های ما برای پیشبرد اين اهداف كه شامل ايجاد منطقه ای قوی و همچنين امنیت شبکه ای یکپارچه است بپیوندند.

- اين تغيير رويكرد نیازمند پذیرش و احترام به اصولی مشترک همراه با اقداماتی چون اعتماد سازی می باشد و برای پیشبرد این هدف جمهوري اسلامي ایران راه اندازي یک مجمع گفتگوي منطقه ای در خلیج فارس را به منظور غلبه بر چالش های پیش رو و ايجاد صلح پایدار در منطقه پیشنهاد می کند.

- ما از کشورهای همسایه در این راه آبی استراتژیک که جنگ های بسیاری را شاهد بوده است دعوت مي كنيم برای حل این چالش ها به ما بپیوندند.

- از سازمان ملل انتظار داریم در مراحل اجرای این فرایند که ترتیبات آن حدود ۳۰ سال پیش در پاراگراف ۸ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت در نظر گرفته شده، ولی هیچ گاه اجرایی نشده است، با ما همکاری کند.

49311

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =