مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به جمعیت ۴۲۰ هزار نفری سالمندان این استان گفت: ۸۴ هزار سالمند معادل ۲۰ درصد جمعیت سالمندی این استان نیاز به مراقبت و نگهداری دارند.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، محسن ارشد زاده روز شنبه در بازدید از مجتمع های بهزیستی و مرکز نگهداری سالمندان خواجه نصیر مراغه افزود: در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ تخت ویژه نگهداری سالمندان در آذربایجان شرقی وجود دارد که پذیرای حدود یک هزار نفر سالمند است.

وی با بیان اینکه ۱۰٫۷ جمعبت استان را سالمندان تشکیل می دهند ادامه داد: این آمار بالاتر از میانگین کشوری که ۹٫۲ درصد است بوده و نشان دهنده افزایش امید به زندگی در سال های اخیر در این استان است.

وی با اشاره به خدمات ارائه شده در مراکز نگهداری سالمندان گفت: این مراکز با حمایت بهزیستی و خیران گام موثری برای ارائه خدمات به قشر سالمند جامعه بر می دارند.

ارشدزاده با بیان اینکه مرکز نگهداری سالمندان خواجه نصیر مراغه از مراکز نمونه کشوری است افزود: در سال گذشته، حدود ۸٫۵ میلیارد ریال از سوی بهزیستی و ۶٫۵ میلیارد ریال نیز از سوی خیران برای نگهداری سالمندان در این مرکز هزینه و تامین مالی شده است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی همچنین در افتتاح ۲ مجتمع خدمات بهزیستی باران مهر و ترنم زندگی در مراغه گفت: هم اکنون یک هزار و ۶۶۴ مرکز خصوصی و غیر دولتی در زمینه ارائه خدمات به مددجویان زیرپوشش با بهزیستی استان همکاری می کنند.

ارشد زاده افزود: در این مراکز، خدمات بهزیستی از جمله توانبخشی، ارائه خدمات حمایتی و حرفه آموزی و نیز بینایی سنجی به صورت برون سپاری انجام می شود.

وی ادامه داد: در مراکز و مجتمع های خدمات بهزیستی در سال گذشته ۱۹۸ هزار کودک سه تا ۶ سال معادل ۹۰ درصد کودکان واجد شرایط سنجش بینایی شدند.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۲۰ مرکز نگهداری شبانه روزی کودکان، معلولان و سالمندان در استان وجود دارد که برای ۱۰ هزار نفر خدمات ارائه می کنند و از این تعداد، سه هزار نفر توانایی حرفه آموزی و اشتغال دارند.

وی همچنین در آیین بهره بردرای از سه واحد مسکن ویژه خانواده های دارای معلولان جسمی مراغه نیز گفت: بهزیستی در سال گذشته موفق به شناسایی ۳۰۴ خانواده دارای دو معلول یا بیشتر در استان شده که از این تعداد برای ۲۲۵ خانواده مسکن ساخته و برای ۷۹ خانواده نیز در دست اقدام است.

ارشدزاده افزود: در سال گذشته، ۵۰۰ خانوار دارای دو معلول و بیشتر در این استان شناسایی و برای حمایت از آنان برنامه ریزی هایی در زمینه تامین مسکن در حال انجام است.

وی اضافه کرد: در مراغه نیز با پرداخت تسهیلات بلاعوض سه واحد مسکن برای این خانواده ها ساخته شده که دو واحد درمنطقه شهری و یک واحد نیز در روستای قراتلوی این شهرستان است.

نمایشگاه توانمندی ها و صنایع دستی کودکان مرکز نگهداری نیکان شهرستان مراغه در جریان بازدید مدیر کل بهزیستی استان گشایش یافت.
همچنین سالن چندمنظوره ورزشی و مرکز نگهداری سالمندان خواجه نصیر نیز مورد بهره برداری قرار گرفت.
این سالن چندمنظوره با زیربنای حدود یک هزار و ۱۰۰ متر مربع و با ۵٫۵ میلیارد ریال هزینه کرد توسط این مرکز و حمایت خیران ساخته شده است.

حدود ۱۵ هزار نفر از خدمات اجتماعی و حمایتی بهزیستی در مراغه برخوردار بوده و حدود ۴۰ هزار نفر از جمعیت مراغه در دوران سالمندی قرار دارند
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۳ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =