ایرنا نوشت: رئیس جمهوری روسیه در اجلاس سران پنج کشور ساحلی خزر، خواستار برگزاری همایش اقتصادی میان آنها شد.

به نقل از رسانه های روسی، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه که در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در کاخ دوستی شهر اکتائو سخن می گفت، افزود: برگزاری همایش اقتصادی خزر فرصت مناسبی برای تحکیم مناسبات پنج کشور حاشیه دریای خزر است.
رئیس جمهوری روسیه در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت حل و فصل کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر اظهار داشت: تعیین وضعیت حقوقی دریای خزر شرایط برای توسعه همکاری های نزدیک را فراهم می کند.

وی ادامه داد: شکی نیست حل مساله تعیین رژیم حقوقی دریای خزر شرایط برای ارتقاء سطح همکاری های کشورهای ساحلی خزر به سطح جدید و گسترش همکاری ها در حوزه های مختلف را تامین خواهد کرد.

رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر می تواند مسائل مربوط به تقسیم بندی و عدم حضور قدرت های خارجی را در این دریا تنظیم کند و مهم است که مسائل مربوط به تقسیم بندی دریا، نظام کشتیرانی و ماهیگیری و رعایت اصول همکاری نظامی سیاسی کشورهای ساحلی تنظیم و استفاده صلح آمیز از این پهنه آبی تضمین شود.

پوتین همچنین گفت که با دیدگاه همتایان خود مبنی بر اهمیت تاریخی پنجمین اجلاس خزر موافقم چرا که سند کنوانسیون که در طول بیش از 20 سال آماده شده، حق انحصاری و مسئولیت کشورها برای سرنوشت دریای خزر را تثبیت و اصولی را برای استفاده جمعی از این پهنه آبی تعیین می کند.

 52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =