ایسنا نوشت: رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم از تایید گواهی اولین سری دانشجویان متقاضی ارز خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده در سال جاری هر دو هفته یکبار مدارک 1000 دانشجوی متقاضی دریافت ارز بررسی خواهد شد و این ظرفیت قابل افزایش است.

مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ضمن بیان این مطلب به آمار دانشجویان مشغول تحصیل در خارج از کشور اشاره کرد و افزود: آمار مستند و دقیقی از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور وجود ندارد چون مستندات ما معمولا آمارهایی است که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ثبت و به ما اعلام می کنند. به همین دلیل بخشی از دانشجویان به ویژه دانشجویانی که در از پدر و مادرهای ایرانی در خارج از کشور بدنیا آمده اند ممکن است مراجعه‌ای به این نمایندگان نداشته باشند اما بر اساس حدس حدود 70 تا 89 هزار دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور وجود دارد.

وی همچنین در خصوص آخرین روند صدور ارز دانشجویی با توجه به تحولات ارزی اخیر کشور نیز گفت: در سال گذشته 15 هزار نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشوربر اساس بخشنامه بانک مرکزی در خارج از کشورارز دریافت می کردند که این آمار در سال‌های قبل بیشتر بود اما هر چه فاصله ارز بانکی، دولتی و بانکی بیشتر می شد تعداد نیز بیشتر می شد و بالعکس. با توجه به سیاست دولت این آمار در سال جاری بیشتر نیز خواهد شد.

دکتر صدیقی همچنین تاکید کرد:در چارچوب سیاست جدید دولت و بخشنامه اعلامی بانک مرکزی، به ازای هر دانشجوی مشغول به تحصیل در خارج از کشور ماهیانه 1000 دلار و به هر نفر همراه دانشجو نیز 500 دلار ارز به عنوان هزینه پیش بینی شده است و تا سقف 15 هزار دلار نیز شهریه برای دانشجویان پیش بینی شده که بر اساس گواهی و تایید دانشگاه توسط بانک‌های عامل پرداخت می شود.

حذف مراجعه حضوری دانشجویان متقاضی ارز

معاون وزیر علوم که در برنامه بخش خبری ساعت ۲۰ شبکه چهار سیما سخن می‌گفت، ادامه داد: ما در سازمان امور دانشجویان به دنبال این بودیم که از مراجعات حضوری در این سازمان پرهیز شود و در شرایط فعلی دانشجویانی که درخواست ارز دارند نیاز به مراجعه حضوری آنها نیست. بلکه آنها می توانند مدارک شامل گواهی اشتغال به تحصیل، تصویر ویزای دانشجویی و برگ ورود به خروج کشور را در سامانه سازمان بارگذاری می کند و همزمان برگه اشتغال به تحصیل را در سایت وزارت خارجه(تاک) بارگذاری و نمایندگی جمهوری اسلامی این گواهی را تایید می کند. بعد از بررسی اعتبار دانشگاه مدارک آنها تایید می شود و کد رهگیری را به دانشجو اعلام می شود و با توجه به اینکه دانشجویان در مواقع تقاضا کد بانکی خود را اعلامی می کنند می تواند در شهر مورد نظر ارز را دریافت کنند.

به گفته صدیقی، خوشبختانه اولین سری دانشجویان تایید شده برای دریافت ارز، امروز به بانک‌های عامل اعلامی می‌شود و دانشجویان از فردا می توانند با مراجعه به بانک‌های عامل ارز خود را دریافت کنند. ضمن اینکه برنامه سازمان امور دانشجویان این است که هر دو هفته یکبار مدارک 1000 دانشجوی متقاضی دریافت ارز را بررسی کند و اگر درخواست‌ها بیشتر باشد این ظرفیت نیز افزایش خواهد یافت.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    0 0
    آره قربونت این یه مورد رو دست بجنبونید که بچه های خودتون اونور گیر کردن.