اخیرا آماری در رسانه‌ها و از زبان برخی اعضای شورای شهر منتشر می‌شود که صحت و دقت آن جای تأمل دارد. ادعا شده که فوت 15 دانش آموز در سال ۹۵ به دلیل عدم رعایت ایمنی از سوی سرویس مدارس بوده است.

علی پایدار *

آمار و اطلاعات هم می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری‌های دقیق و علمی باشد و هم می‌تواند در صورت عدم درک صحیح، موجب خطا در فهم موضوع و درنتیجه تصمیم‌گیری‌های نادرست شود.
اخیرا آماری در رسانه‌ها و از زبان برخی اعضای شورای شهر منتشر می‌شود که صحت و دقت آن جای تأمل دارد. ادعا شده که فوت 15 دانش آموز در سال ۹۵ به دلیل عدم رعایت ایمنی از سوی سرویس مدارس بوده است. برای درک بهتر این داده‌ها و ارائه اطلاعات شفاف به افکار عمومی، نکات زیر قابل توجه است:
- آمار مذکور بر اساس طبقه بندی شغل متوفي (1-دانش آموز 2-دانشجو 3-خانه دار 4-كارمند 5-كارگر 6-شغل آزاد 7- سرباز 8-بازنشسته 9-بيكار 10-راننده 11-كشاورز 12-نظامي 13-ساير 14-نامعلوم) احصاء شده است.
- الزاماً هدف سفر دانش آموزان مذکور، تحصیلی و آموزشی نبوده است و اساساً در روال فعلی ثبت آمار تصادفات، اطلاعاتی در خصوص هدف سفر متوفی درج نمی شود و نمی‌توان نتیجه گرفت تصادفات مورد نظر در زمان تردد به مدرسه صورت گرفته است.
- از 15 نفر مورد اشاره، 3 نفر راننده موتورسیکلت، 6 نفر سرنشین موتور سیکلت، 2 نفر عابر پیاده، 2 نفر سرنشین سواری، 1 نفر سرنشین مینی بوس یا کامیون و 1 نفر نامشخص هستند.
- 6 فقره از تصادفات فوق الذکر در ساعات شب به وقوع پیوسته‌اند که مدارس تعطیل هستند.
با این توضیحات، این نتیجه‌گیری که آمار فوت دانش‌آموزان را به دانش‌آموز بودن آنان، تردد ایشان در مسیر مدرسه و کیفیت ایمنی سفرشان در مسیر خانه به مدرسه و بالعکس نسبت دهیم، قدری عجولانه و نادقیق به نظر می‌رسد. ایمنی دانش‌آموزان در مسیر مدرسه البته بسیار مهم است اما اطلاعات فوق نشان می‌دهد که این قشر در زمان‌ها و موقعیت‌های دیگر، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

* کارشناس ایمنی حمل و نقل و ترافیک

 

 

 

۴۵۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =