قدم بر ساحل خیال و تماشا؛ این‌جا نقطه رویایی ایران زیباست

ساحلی دست ساز بشر در بالا دست شهر ماکو، طبیعت را دگرگون کرده و مقصدی رویایی برای طبیعت‌گردها ایجاد کرده است.

 جاده چون مار در کوه می‌پیچد و همراهانش را از ماکو دور می‌کند. پیچ پشت پیچ بالاتر می‌رود و شهر در پشت آن پنهان می‌شود. قره خاچ که از سر راه کنار برود، راه سرازیر می‌شود و زلال آبی رنگ دلربایی منظره روبروی مسافران را نقش می‌زند. ساحل سد بارون پایان این جاده برای مسافرانی است که برای ساعتی به طبیعت دل سپرده‌اند.

کلیسای زور زور

آنان که از مقصد خبر دارند، دل آشوب رسیدن می‌شوند و آنان که نخستین بار دل به این جاده سپرده‌اند، مبهوت تماشا خواهند بود. در میان پستی و بلندی‌هایی که منظره را تا خط افق می‌سازد، سبز و آبی در هم آمیخته‌اند و تابلوی دیدنی از طبیعت پیش چشم مسافران گذاشته‌اند.

آرام آرام از کنار جاده بنای سنگی‌ای از میان تپه‌ها سر بر می‌آورد. کلیسای ثبت جهانی زور زور سال‌هاست که بر بالا بلندای دریاچه سد بارون جا خوش کرده و این منظره طبیعی را قدمتی تاریخی بخشیده است. اهالی قریه‌های این اطراف داستان شنیدنی و عجیبی از کلیسای زور زور تعریف می‌کنند.

کلیسای زور زور

این کلیسای مهم که حدود ۸۰۰ سال در میانه پستی و بلندی‌های زمانه عمر کرده، ۳۰ سال پیش، قبل از آبگیری سد بارون درست میان دریاچه این سد قرار داشته اما آن را رها نکردند که زیر آب برود. آن سال‌ها معمارنی از ارمنستان و مهندسانی از تهران در بارون جمع شدند و این کلیسا را آجر به آجر از هم باز کردند و دوباره ۸۰۰ سال تاریخ آن را بالای تپه‌ای از نو به هم بافتند و تا زور زور تاریخی آسیب نبیند و بعدها اثری شود ثبت در آثار تاریخی جهانی.

کلیسای زور زور

آنها که مقصدشان آرامش بارون است، راه خود را از کنار کلیسا و ده بارون ادامه می‌دهند و خود را به ساحل دریاچه می‌رسانند. جایی که آب و آرامش انتظارشان را می‌کشد. آرامش دریاچه سد بارون، تازه واردان را محو خود می‌کند و دریچه خیال را باز می‌کند. تک و توک ماهیگیرانی، چوب خود را کاشته و به انتظار نشسته‌اند تا شاید قلاب‌شان از دریاچه خیال را صید کند.

ساحل دریاچه بارون

ساحل دریاچه بارون یکی از جاذبه‌های کم‌تر شناخته شده شهرستان ماکوست، جایی که اهالی برای تفریح به سراغ آن می‌روند و از آرامشش استفاده می‌کند. دریاچه سد بارون وسعت بسیاری دارد و محل مناسبی برای طبیعت گردان است.

ماهیگیری دریاچه بارون

دسترسی به دریاچه سد بارون از جاده ماکو به قره خاچ و پس از آن ادامه این جاده تا سد بارون امکان پذیر است.

منبع : چمدان

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810769

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =