عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام ورود مجمع تشخیص به مصوبات مجلس را امری مسبوق به سابقه خواند و گفت: مجمع در زمینه اجرایی شدن سیاست های کلان عهده دار مسئولیت است.

ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبات مجلس با هدف تطبیق آن با سیاست های ابلاغی اگرچه از سوی مخالفان اقدامی بدیع و نو تعبیر شد اما موافقان آن را امری مسبوق به سابقه دانسته و تاکید دارند که در گذشته هم در زمینه قوانین بودجه سالانه و برنامه های توسعه، حضور نماینده هیات عالی نظارت مجمع در مجلس امری متداول بوده است.

محمد هاشمی درباره ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبات مجلس مرتبط با fatf در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: طبق قانون اگر مصوبات مجلس خلاف سیاست های کلی مصوب مجمع باشد شورای نگهبان امکان اظهار نظر دارد، به عبارتی این وظیفه برای شورای نگهبان تعریف شده تا علاوه بر اظهار نظر درباره خلاف شرع و قانون اساسی بودن مصوبات مجلس بتواند درباره مغایر بودن مصوبات خلاف سیاست های کلی نیز اعلام نظر کند.

وی با اشاره به قانون کار یا قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب مجمع تشخیص ادامه داد: به عنوان مثال در زمینه قانون کار یا قانون مبارزه با مواد مخدر که توسط مجمع به تصویب رسیده اگر  مجلس اقدام به قانون گذاری کند به طوریکه با قانون مجمع در تعارض باشد شورای نگهبان می تواند نسبت به مصوبه مجلس ورود کرده و خواستار اصلاح آن شود.

محمد هاشمی

وی با یادآوری وجود هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص افزود: این هیات وظیفه نظارت بر مصوبات مجلس را بر عهده دارد به طوریکه مصوبات مجلس را به طور همزمان یا بعد از تصویب مورد بررسی قرار می دهد تا مغایر مصوبات مجمع نباشد، این هیات اگر مصوبه ای را خلاف یا در تعارض با سیاست های کلی ببیند می تواند آن را به مجلس بازگردانده یا خواستار اصلاح آن شود، البته شورای نگهبان هم وظیفه دارد در صورت مشاهده تعارضات، مصوبات را به مجلس اعاده کند.

هاشمی درباره اینکه عده ای ورود مجمع به مصوبات مجلس را بدعت گذاری می دانند، گفت: واقعیت این است که اظهار نظر مجمع درباره مصوبات مجلس بدعت گذاری نیست زیرا به طور مثال در زمان تصویب قانون بودجه سالانه یا برنامه های توسعه 5 ساله روال این گونه بوده که برای سرعت بخشیدن به کار یک نفر از هیات عالی نظارت مجمع به مجلس می رفت تا موارد مغایر را تذکر دهد.

وی تصریح کرد: وظیفه تطبیق قوانین با شرع و قانون اساسی و سیاست های کلی اگرچه مختص شورای نگهبان است اما موارد استثنایی وجود دارد که مجمع تشخیص امکان ورود دارد.

هاشمی در پاسخ به اینکه گفته می شود عده ای در تلاشند که جایگاه مجلس سنا برای مجمع تشخیص تعریف کنند، گفت: این طور نیست زیرا در زمینه تطبیق قوانین با سیاست های کلی اختیاراتی برای مجمع تعریف شده که مورد اخیر هم در همین قالب قابل تفسیر است. واقعیت آن است که سیاست های کلی نظام سیاست های بسیار مترقی بوده که صرفا برای بایگانی تصویب نشده بلکه هدف اجرایی شدن آنهاست بنابراین مجمع در زمینه اجرایی شدن آن عهده دار مسولیت است.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با قانونی خواندن ورود مجمع به مغایر نبودن مصوبات مجلس با سیاست های نظام افزود: باید تاکید کرد که طبق اصل 110 قانون اساسی نظارت عالی بر سیاست های نظام بر عهده رهبری است که ایشان این وظیفه را به مجمع تفویض کرده بنابراین مجمع به نیابت از رهبری این وظیفه را بر عهده گرفته و اقدامی خلاف قانون صورت نگرفته است.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =