ایرنا نوشت: پژوهشگران دانشگاه هیوستون آمریکا با استفاده از تلفن هوشمند، چاپگر جوهرافشان و یک عدسی، سیستم ارزان قیمتی را توسعه دادند که امکان تشخیص وجود سرب در آب شرب را فراهم می‌کند.

در این سیستم فناوری نانورنگ سنجی و روش میکروسکوپی دارکفیلد با یک پلتفرم میکروسکوپ موجود روی گوشی هوشمند ترکیب شده است تا امکان تشخیص وجود سرب با مقادیری کمتر از میزان خطرناک تعیین شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (یی.پی.آ) فراهم شود.

این سیستم جدید با سرعت بالا و هزینه کم، امکان آزمایش آب شرب برای تشخیص وجود سرب را به صورت لحظه‌ای در هر شرایط محیطی در اختیار هریک از شهروندان قرار می‌دهد.

حتی مقادیر بسیار اندک سرب می‌تواند به بروز مشکلات جدی در سلامت کودکان بویژه افراد آسیب پذیر در برابر آسیب‌های عصبی منجر شود.

آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا میزان استاندارد وجود سرب در آب سطحی، چاه‌های جذبی و آبیاری کشاورزی را تا یک میلی‌گرم در لیتر تعیین کرده است.

این آژانس همچنین حداکثر سرب مجاز در آب شرب را 15 بخش در میلیارد اعلام کرده است اما بسته‌های آزمایش سرب موجود در بازار دقت کافی را برای اندازه‌گیری این مقادیر ندارد.

با این همه، دقت سیستم جدید پژوهشگران هیوستون به اندازه‌ای است که می‌تواند وجود سرب آب شرب را به میزان پنج بخش در میلیارد تشخیص دهد.

حساسیت این سیستم در آب یون زدوده به 1.37 بخش در میلیارد می‌رسد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Analytical Chemistry منتشر شده است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =