خلیل نیکشاد رییس جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کشت کلزای استان در سال زراعی جدید با افزایش قابل ملاحظه به ۳۰ هزار هکتار خواهد رسید و این استان با ۱۹ هزار و ۴۰۰ تن خرید کلزا در سال زارعی جاری در ردیف هشت استان برتر کشوری قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل، خلیل نیکشاد افزود: مراکز تحقیقاتی استان با معرفی ارقام مقام و پر محصول و مدیریت هماهنگی ترویج با برگزاری کارگاههای آموزشی فنی کشت کلزا ، مدیریت حفظ نباتات با مبارزه اصولی و بموقع با آفات و امراض دوش به دوش بهره برداران و کلزا کاران در مزارع حضور خواهند یافت.

وی گفت: این استان با ۱۹ هزار و ۴۰۰ تن خرید کلزا در سال زارعی جاری در ردیف هشت استان برتر کشوری قرار گرفت.

او اظهار داشت: اردبیل ، گلستان ، مازندران ، ایلام ، قزوین ، کرمانشاه ، فارس و خوزستان استان های برتر کشور در تولید کلزا محسوب می شوند که بیش از ۸۰ درصد کلزای کشور را تولید می کنند.

او همچنین بیان کرد: شرکت کشت و صنعت مغان در سال زراعی جاری ۵۱ درصد از کلزای تولیدی استان را به خود اختصاص داد و بیله سوار مغان نیز با برداشت سه هزار و ۲۶۵ تن کلزا در بین شهرستان های استان مقام اول تولید را کسب کرد.

کشت کلزا

دانه روغنی کلزا در میان سایر دانه های روغنی از ویژگی های خاصی برخوردار است که از آن جمله می توان به بالا بودن درصد روغن آن اشاره کرد که در حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد بوده و میزان اسید چرب اشباع شده آن کم است و از لحاظ خصوصیات زراعی هم خاک مزرعه را پوک می کند و با تقویت خاک زراعی بستر زراعت را برای کشت دوم یعنی سویا بیش از پیش آماده می کند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =