۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۵

مراسم تشییع پیکر عزت‌الله انتظامی با حضور چشمگیر چهره‌های هنری به ویژه هنرمندان عرصه سینما امروز ۲۸ مرداد از مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عزت‌الله انتظامی جمعه ۲۶ مرداد در ۹۴ سالگی درگذشت. این بازیگر که متولد سال ۱۳۰۳ بود در طول نزدیک به ۶ دهه فعالیت هنری یادگارهای مهمی چون «اجاره‌نشین‌ها»، «گاو»، «هزاردستان» و «روسری آبی» از خود به جا گذاشت.

پیکر انتظامی امروز ۲۸ مرداد با حضور مردم، مسئولان و چهره‌های سرشناس از مقابل تالار وحدت تشییع می‌شود. پرویز پرستویی مجری این مراسم است. 

وزیر فرهنگ: انتظامی از ستاره‌های آسمان فرهنگ و هنر بود
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد در بخشی از این مراسم با اشاره به اینکه انتظامی یکی از ستاره های آسمان هنر ایران است، گفت: «فرهنگ و هنر آینه تمام نمای تاریخ ایران ماست، چهره زیبای ایران امروز است و عزت‌الله انتظامی یکی از ستاره‌های این آسمان بود، او خاطره نسل‌های پیوسته زمانه ماست. او پیش از هفت دهه کوشید، درخشید، در صدر نشست و در اوج ماند. انتظامی از دل مردم برخواست و با مردم زندگی کرد.»

او ادامه داد: «انتظامی ریشه در فرهنگ این مرز و بوم داشت، از گذشته دور آمد و پابند گذشته نشد و در دنیای هنر معاصر قرار گرفت. انتظامی با هنر زیست و قدر این گوهر را شناخت، هنرمندی خویش را ارزان فروشی نکرد، در انتخاب نقش دقت داشت و به نقش جان می‌داد و از آن جان می‌گرفت.»

وزیر فرهنگ با اشاره به نقش این هنرمند در سینما و تئاتر ایران، بیان کرد: «انتظامی در بیش از نیم قرن، سینما، تئاتر و تلویزیون ما را مدیون حضور پررنگ خود ساخت تا قرن‌ها حضور او را در قاب تصویر هنر ایران خواهیم دید. انتظامی نرفته است، او همچنان با ماست.»

صحبت‌های علی نصیریان درباره دوست دیرینش
در ابتدای این مراسم علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینمای ایران که سابقه دوستی و همکاری دیرینه‌ای با عزت‌الله انتظامی دارد، با حضور روی صحنه گفت: «عزت‌الله انتظامی متعلق به ملت ایران بود، او با جان و روحش بر نقش‌ها دمید و آن‌ها را تصویر و تجسم کرد و این مسئله عامل ماندگاری اش در ذهن مردم شد و بر دلشان نشست.»

انتظامی به نصیریان گفته بود هر زمان مردم سر قبرم آواز بخوان

او ادامه داد: «عزت نمرده است او زنده است، من نمی خواستم برای تشییع تو بیایم زیرا که می خواستم دوباره باهم نقش آفرینی کنیم.»

این بازیگر پیشکسوت ادامه داد: «در یک دورهمی با عزت بودیم که او به من گفت هر زمان که مردم سر قبرم آواز بخوان.»

نصیریان سپس تصنیفی را خواند و آن را به انتظامی تقدیم کرد و گفت: «شوخ طبعی مهم ترین ویژگی او بود، عزت استعداد بازیگری داشت و البته حاضر جواب هم بود. او یکی از رکن های بازیگری در تئاتر و سینمای جدید ایران بود. ما گوهر بزرگی را از دست دادیم و بدجوری تنها ماندیم.»

چهره های حاضر در مراسم تشییع عزت الله انتظامی

پرویز پرستویی سپس به خوانش قسمت هایی از زندگینامه این هنرمند پرداخت و به آغاز فعالیتش از تئاتر سنگلج تا هم بند شدن با احمد شاملو در زندان قصر و بازی‌های درخشان در فیلم‌های کارگردانان سرشناس سینمای ایران اشاره کرد.

معتمدآریا: من دلیلی برای گریه‌ کردن ندارم
سپس فاطمه معتمدآریا با حضور روی صحنه درباره آقای بازیگر سینمای ایران اینطور گفت: «من دلیلی برای گریه کردن ندارم، وقتی که هر گوشه این شهر می‌چرخم نشانی از عزت الله انتظامی که عزت ملت ایران بود می بینم. از عزت‌الله انتظامی که همیشه او را آراسته می دیدیم، همیشه منضبط و همیشه پر از انرژی. مردی که بیشترین دستور را به افرادی داد که هرگز فراموش نمی‌کنند باید به بازیگر و هنرمند احترام گذاشت.»

او همچنین بیان کرد: «مردی که همیشه در صدر نشست و دیگران را وادار کرد او را در صدر بنشانند. او به عنوان یک هنرمند، هنرمندی که هیچ آدمی در این کشور به او نخواهد رسید، او در تاریخ این ملت ثبت شد. برای تاریخ ملی یک کشور هیچ وقت گریه نکنید، خوشحال باشیم و آرزو کنیم که مانند کسی زندگی کنیم که همیشه با عزت زندگی کرد.»

معتمدآریا: من دلیلی برای گریه کردن ندارم، وقتی که هر گوشه این شهر می‌چرخم نشانی از عزت الله انتظامی که عزت ملت ایران بود می بینم.
معتمدآریا با اشاره به آموزه انتظامی به بازیگران، گفت: «آقای انتظامی به همه ما درس داد که هنرمند در مقام بالایی قرار دارد اگر خودش این مقام را بشناسد و برای خود قایل باشد. هنرمند نامیراست همانطور که آقای انتظامی نامیراست. من در قلب خودم گریه می کنم و آرزو می کنم که همه هنرمندان ایران عمری چون آقای عزت الله انتظامی داشته باشند.»


توصیه انتظامی به پسرش
مجید انتظامی آهنگساز مطرح و پسر عزت‌الله انتظامی سخنران بعدی این مراسم بود که با حضور در جایگاه، درباره پدرش گفت: «هفتاد سال از پدرم می‌پرسیدم دلیل این ماندگاری چیست که او به من می‌گفت عاشق شو و مردم را دوست داشته باش. چند ماه پیش که حالش بهتر بود به من می‌گفت عاشق مردم باش که در این صورت آنها به تو کمک می‌کنند، من تمام تلاشم را در این باره می‌کنم. در این دو سه ماهه برای اینکه پنج دقیقه بیشتر او را نگه دارم از این بیمارستان به آن بیمارستان می‌بردم او جواهری بود که نتوانستم او را نگه دارم و از این بابت شرمنده‌ام.»

مراسم تشییع عزت الله انتظامی

در پایان با دعوت پرویز پرستویی از حجت الاسلام دعایی نماز میت با همراهی مردم و هنرمندان بر پیکر عزت‌الله انتظامی خوانده شد و سپس پیکر این هنرمند به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع شد.


241241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    با حضور همیشگی سلبیریتی های پوشالی با لاک ناخن مشکی و عینک دودی و کفش پاشته بلند که برای اینساگرامشون خوراک جمع خواهند کرد
    • ناهید GB ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      31 11
      به تو چه ربطی دارد؟
    • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      12 7
      و حضور افراد عقده ی در زیز عکسها و تخلیه خودشان
    • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      2 2
      پس تو برای همین رفته بودی ...؟
    • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      4 1
      کامنت درستی هست . چرا در جواب بهش بی ربط گفتین. بزرگانی مثل انتظامی و رشیدی تکرار نمیشن. این مثلا سلبریتی ها فقط ادای هنرمندی و بازیگری رو در میارن. فقط دنبال تظاهر هستن
    • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      4 1
      خب راست میگه دیگه چرا توهین میکنید چیزی که عیان هست دیگه انکار کردن نداره ناراحتی نداره لشگر اینستاگرامی ها
    • بی نام A1 ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      0 1
      پوشالی ها همه را مانند خود پندارند.
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    72 4
    مرد نکونام نمیرد هرگز؛ خداحافظ
    • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      16 0
      سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز
  • احمد IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    1 6
    متاسفانه این بازیگران شدند الگوهای جامعه اسلامی برای خودم و اسلام باید تاسف خورد
    • بی نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      1 0
      برو الگوت رو عوض کن
    • بی نام RO ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      2 0
      تو فقط برای خودت و افکار پوسیده ات متاسف باشم. اسلام نیاز نیاز نداره سنگ فکرها و ریاکارها سخنگوش باشن