۰ نفر
۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۶

معاون وزیر راه با تأکید بر اینکه رفع مشکلات تهران جزو اولویت‌های اساسی نظام سیاسی کشور محسوب می‌شود، گفت: قطعا ساماندهی مسائل تهران نیاز به مطالعات دقیق دارد.

به گزارش  خبرآنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌اله طاهرخانی در سمینار تجربه کره جنوبی در انتقال پایتخت اداری که با حضور هیئت کره‌ای برگزار و به بررسی تجارب این کشور در انتقال پایتخت پرداخته شد اعلام کرد: قطعا آوردن این نشست به دانشگاه تهران دارای یک هدف ثانویه است چراکه انتقال پایتخت اداری در ایران موضوعی قابل بحث و کاملا تأمل‌انگیز به شمار می‌رود.

طاهرخانی در ادامه با تأکید براینکه ما هم‌اکنون در تهران با مشکلات بسیار جدی روبه‌رو هستیم گفت: متأسفانه این مشکلات دائما رو به رشد هستند، مشکلاتی که به عقیده من ناشی از عدم توقف تمرکزگرایی در کلانشهر تهران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با توجه به سرشماری سال ۹۵ همچنان استان تهران و البرز به عنوان جذاب‌ترین منطقه برای رشد جمعیت در کشور محسوب می‌شوند گفت:  متأسفانه با وجود مسائل زیست‌محیطی بسیار در کشور پیش‌بینی می‌شود که در دهه‌های آینده نیز این روند با حفظ شرایط فعلی همچنان ادامه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین اعلام کرد: درحال حاضر همزمان با تمرکز و استقرار جمعیت در تهران شاهد افزایش تمرکز اقتصادی و سایر شاخص‌های جمعیتی در آن هستیم.

به گفته وی بدون شک موضوع انتقال پایتخت اداری امروز نمی‌تواند راه‌حل  قطعی در رفع مشکلات تهران باشد چراکه شواهد نشان می‌دهد ما همچنان نیازمند تأمل بیشتری در این حوزه و در این منطقه هستیم.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود بیان کرد: از سویی دیگر باید به این نکته توجه کنیم که تجربه اخیر کره جنوبی به عنوان مؤخرترین تجربه در انتقال پایتخت اداری محسوب شده و حاکی از آن است این موضوع همچنان در سطح جهان برای رفع مشکلات مدنظر قرار گرفته و به عنوان راه‌حل استفاده می‌شود.

طاهرخانی با بیان اینکه موضوع انتقال پایتخت اداری از آن جهت با اهمیت تلقی می‌شود که حکومت خود پیشگام در امر تمرکز زدایی در پایتخت می‌شود گفت: متأسفانه استقرار حکومت و پایتخت اداری در تهران طی سال‌های گذشته، باعث شد تا تمامی طرح‌های تمرکززدایی از تهران دچار مشکل و مسائل مختلفی شود که ما امروز شاهد آن‌ها هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه تعادل‌بخشی و رفع مسائل و مشکلات پایتخت اداری تهران جزو اولویت‌های اساسی نظام سیاسی کشور به شمار می‌رود گفت: قطعا ساماندهی و توجه به حل مسائل تهران نیاز به مطالعات بسیار دقیق دارد اما این بدان معنا نیست که موضوع انتقال پایتخت اداری کمرنگ شده و یا از دستور کار خارج شود.

رشد جمعیتی تهران با انتقال مرکز اداری- سیاسی متوقف نمی‌شود

اسفندیار زبردست عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز طی سخنرانی در این سمینار بیان کرد: بحث انتقال پایتخت اداری از سال ۱۳۶۸ در تهران مطرح شده و باید هرچه سریعتر تصمیمات لازم برای نتیجه‌گیری آن اتخاذ شود.

زبردست ادامه داد: در سال ۹۴ بحث امکان‌سنجی تمرکززدایی و انتقال پایتخت سیاسی در کشور تصویب و این مأموریت به وزارت راه و شهرسازی داده شد تا طی ۲ سال ضمن بررسی امکان تحقق این امر، برنامه بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت برای انجام برنامه را اعلام نماید.

وی همچنین اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی براساس مطالعات انجام شده در نهایت به این نتیجه می‌رسد که برای رفع مشکلات تهران ضرورتی برای انتقال مرکز اداری - سیاسی وجود نداشته و ساماندهی منطقه شهری برای این موضوع کفایت می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این‌باره خاطرنشان کرد: با توجه به تجارب موجود در کشورهایی که پایتخت اداری - سیاسی آن‌ها منتقل شده، جمعیت پایتخت قبلی نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر نیز شده است.

زبردست با تأکید براینکه درحال حاضر بیشترین رشد جمعیتی در پیرامون تهران در حال وقوع است گفت: با توجه به تجارب سایر کشورها قطعا اگر مرکز اداری از تهران منتقل شود، رشد جمعیت در آن متوقف نخواهد شد پس این مسئله نیاز به مطالعات بیشتر خواهد داشت.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    0 2
    در جهان در حدود 181 کشور ثبت شده است آیا 131 کشور دیگر نتوانستند به این نتیجه مطلوب از نظر جنابعالی برسند ؟ شایسته آنست که با دلیل و مدرک کارشناسی شده با موضع برخورد شود نه تنها استناد به اینکه برخی انجام داده اند ما هم باید انجام دهیم در کل متمرکز بودن دستگاه های دولتی به مراتب مفید تر از پراکندگیست پیشنهاد میکنم طرح مدیریت کشور که توسط آقای دکتر رضائی تدوین شده و در مناظرات به آن اشاره فرموده بودند را نیز بررسی کنید تا خدای نکرده هزینه های بی حاصل به کشور تحمیل نشود بدیهست نیات همه ما پیشرفت کشور و سربلندی ملت است
  • بی نام EU ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    2 1
    فكر كنم برعكس بشه بهتره يعنى تهران پايتخت سياسي شه و يه شهر ديگه پايتخت اقتصادى... چون كسى كه مياد تهران براى زندگى اقتصادى بهتر مياد نه براي مسايل سياسى
  • بی نام EU ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    1 2
    بسیار ایده جالب و خوبیه
  • بی نام EU ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    3 4
    پايتخت بره اصفهان يا قزوين حتما ، اين طرح ها خيلي وقته به نتيجه نرسيده ، عوض اين کارا زيرساخت هاي همين تهرانو درست کنيد . از اين به بعد اگر کار اداريم داشته باشيم براي يه امضا حتما بايد بريم يه شهر ديگه و برگرديم .
  • بی نام EU ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    5 5
    چقدر این حرف متکبرانه و خود برتربینانه هست. مگه تا به حال غیر تهرانی ها برای امضا به شهر دیگه نمی رفتن؟؟ حالا اگه این قضیه برعکس بشه و برای شما سخت بشه و برای یه عده دیگه راحت بشه، چه ایرادی داره؟
  • بی نام EU ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    0 4
    اگر بتوانند خروجی های تهران به شهرهای اطرافمثل گرمسار قزوین ساوه شمال و... بویزه خروجی های مترو را فعال تر کنند می توانند مردم را می توان راغب کرد که محل سکونتشان را به شهر های اطراف برده و فقط برای کار به تهران بیایند و بعد از ساعت اداری از طریق مترو به شهرهای مجاور برای زندگی بروند و باید عوارض زندگی در تهران را نیز به تدریج افزایش داد تا برای خیلی از مردم زندگی در شهرهای اطراف به صرفه تر از تهران شود.
  • بی نام EU ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    4 1
    به نظر من كلان شهر هاي ديگر ايران هم به همون انداره تهران هم خطرزلزله رو دازند و هم مشكل الودكي هوا مشكل تهران پايتخت سياسي بودنش نيست بلكه مركزيت اقتصادي اونه كه باعث هجوم هزاران نفر در طول روز در تهران مي شود بسياري از كشور هاي دنيا مراكز تجاري و سياسي و حتي فرهنگي گردشگري شون جدا از هم اين همه مشكلات تهران رو هم ندارند مثل امريكا آفريقاي خنوبي و...
  • بی نام EU ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    2 4
    پایتخت بشه علی آباد کتول، خوش آب و هوا با مناظر طبیعی وبکر همچنین نزدیک تهران هم هست
  • بی نام EU ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    0 0
    با در نظر گرفتن 40 کیلومتر در 40 کیلومتر زمین جمعا به مساحت 1600 کیلومتر مربع و پیش فروش آن به مردم وشرکتهای خصوصی وتجاری وبانکها به قرار متوسط متر مربعی 1000/000 تومان مبلغی بالغ بر 1/600/000/000/000 حاصل می شود عوارض مالیات و انشعابها و ... نیز قابل توجه می باشد ورونق اقتصادی حاصل از ساخت وساز و اشتغال که جای خود دارد پس جابجایی پایتخت نه تنها به ضرر نیست بلکه بسیار مطلوب و حتی ضروری است
  • بی نام EU ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    3 1
    با سلام چرا اين همه هزينه... سعي كنيد هر وزاذت خانه را به استان مرتبط با خودش منتقل كنيد وبعد ببينيد چند درصد جمعيت با توجه به وابستگي به ان وزارت خانه منتقل مي شوند
  • بی نام EU ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    2 5
    غبار،كرما،آلودكي صنعتي و.. نبايد وجود داشته باشد و نزديكي به مراكز جمعيتي غرب،نوار ساحلي خزري،مركز كشور و خود تهران،وجود منابع آب و.. لازم است و جنين مشخصاتي فقط در منطقه اي بين زنجان و قزوين مانند دشت سلطانيه وجود دارد.
  • بی نام EU ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    1 13
    باور کنید بهترین گزینه شهر کرج میتونه باشه هم به تهران نزدیکه و هزینه انتقال کمه و همینطور مشکلات خاص تهران رو نداره
  • بی نام EU ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    5 5
    لازم نیس تمام زیر بنای پایتخت منتقل شود برای مثال شما به دو کشور ترکیه و پاکستان توجه کنید در ترکیه انکارا پایتخت سیاسی و استانبول پایتخت اقتصادی است د ر پاکستان هم ااسلام اباد پایتخت سیاسی و کراچی پایتخت اقتصادی و حتی لاهور پایتخت فرهنگی است چرا در ایران تهران پایتخت اقتصادی و قزوین پایتخت سیاس نشود مخصوصا که زمانی قزوین سابقه پایتختی داشته و فاصله اش با تهران هم کم است
  • بی نام EU ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    0 5
    باید انتخاب از بین تمامی شهرهای کشور و بر اساس اصول علمی انجام بشه، از کارشناسان خارجی هم استفاده بشه. در غیر اینصورت احتمالاً یکی از شهرهای استان های سمنان، اصفهان یا یزد پایتخت بعدی خواهد بود. کاملاً با ذکر دلایل منطقی
    • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
      4 0
      اب ندارن و بهترین گزینه ها در این استانها نیستند
  • بی نام EU ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    5 0
    سالهاست که درمورد این طرح بحث شده عمرا چنین طرحی به اجرا دربیاد فقط کلی هزینه روی دست طراحان خواهد ماند وبس
  • بی نام EU ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    5 1
    تو رو خدا پایتخت رو از تهران منتقل کنید به یه شهر دیگه که از تهران هم فاصله زیادی داشته باشه.
  • بی نام EU ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    2 6
    پاییتخت اقتصادی رو یزد کنن پایتخت فرهنگی رو اصفهان پاییتخت صنعتی رو اذربایجان پایتخت سیاسی رو سمنان
  • بی نام EU ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    3 9
    پایتحت اقتصادی که باید حتما اهواز باشه چون اولا گردش مالی استان خوزستان از گردش مالی تمام استان های کشور از جمله تهران بیشتره. دوما بیش از 60 درصد کل بودجه کشور از همین استان در حال تامینه.
  • بی نام EU ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    2 0
    دیگه تو این تهران نمی شه زندگی کرد. آلودگی هوا، شلوغی، تافیک، سر و صدا، آپارتمان نشینی، زندگی در لانه های 40 متری، طرح ترافیک، طرح زوج و فرد، یه مسافرت هم که بخوای بری با مصیبت میری و درب و داغون بر میگردی. دولت محترم تورو خدا منتقل کنید پایتخت رو. اقلید فارس خیلی بهتر از جایی مثل پرنده. چون پرند نزدیک تهرانه و مشکلات فعلی باقی میمونه...
    • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
      1 1
      اگه سختت بود از تهران بیرون میرفتی
  • بی نام EU ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    7 0
    مردم واسه چی مهاجرت میکنن تهران ؟؟؟ بخاطر پیدا کردن شغل یعنی عامل اقتصادی هنوز که میگید پایتخت اقتصادی هست پس انتظار نداشته باشید مهاجرت به تهران کم بشه یا جمعیتش کم بشه
  • بی نام EU ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    9 3
    خواهشمنديم به فكر مردم باشيد نه جابجايي پايتخت
  • بی نام EU ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    8 7
    به نظرم با توجه به رشد چند سال اخیر شهر قزوین این شهر می تواند گزینه مناسبی برای انتقال پایتخت باشد
    • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
      3 1
      و باعث بشود که زمینهای ما گران هم بشود و ما بشیم بچه پایتخت و پز بدهیم و لذا خیلی خوب است
  • بی نام EU ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    8 0
    تو شهر های دیگه اگر امکانات بهداشتی ، تفریحی و کاری به میزان کافی وجود داشته باشه کسی تهران نمیاد. خیلی پیچیده نیست باور کنید.
    • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
      1 1
      یک کامنت منطقی و عاقلانه... مشکل اینه که تو شهرهای دیگه میزان اشتغال پایینه و امکانات و رفاه کافی وجود نداره، به همین دلیل مردم مهاجرت میکنن و هجوم میارن تهران.. اونوقت یه عده، "دلیل" به این شفافی رو نمیبینن و بدون کار کارشناسی از خودشون تز میدن که پایتخت باید منتقل بشه. یه عده دیگه هم دعوا میکنن که پایتخت باید به شهر ما منتقل بشه. خب عزیز من تمرکز زدایی کنید و برای شهرهای دیگه هم امکانات کافی اختصاص بدید که دیگه نیازی به انتقال پایتخت نباشه.