فارس، رتبه اول زنان زندانی جرایم غیرعمد در کشور

«خبرجنوب» نوشت: 40 زن در فارس به دلیل ارتکاب جرائم غیرعمد در زندان به سر می برند و با توجه به این که استان ما در کشور رتبه اول را از نظر تعداد این بانوان دارد؛ ستاد ویژه ای از سوی دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس برای «اجرای طرح گلریزان آزادی زنان زندانی جرائم غیرعمد» تشکیل شده که قرار است طی چند ماه به نتیجه برسد.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس در این زمینه گفت: حضور زنان و مادران به دلیل جرایم غیر عمد در زندان یک آسیب است و این موضوع به عنوان دغدغه ای در استان مطرح شده که امیدواریم به زودی حل شود.
معصومه دستغیب در اولین اجلاس مشاوران امور بانوان سازمانهای استان فارس افزود: در این مورد اولویت ما با مادرانی است که با فرزندانشان در زندان هستند، همچنین زنانی که فرزندان آن ها به دلیل عدم حضور مادر در شرایط سختی قرار گرفته و در معرض آسیب هستند پس از جمع آوری مبالغی که خیرین کمک می کنند زودتر آزاد می شوند.
وی یادآور شد: از مردم خواستاریم حتی با پرداخت مبالغ اندک به شماره حساب 1199 به زنان زندانی جرایم غیر عمد استان کمک کنند.
دستغیب گفت: کمیته ویژه مربوط به آزادی زنان زندانی جرایم غیرعمد تشکیل شده و پیگیری ها از سوی دفتر امور بانوان به طور جدی انجام می گیرد.
وی در ادامه یادآور شد: کارگروه امور بانوان و خانواده استان سال گذشته رتبه های قابل توجهی را کسب کرد و امسال نیز برنامه های مطلوبی تدارک دیده شده که از طرح ها و نظرات مشاورین امور بانوان در این خصوص نیز استقبال می کنیم.
رییس نمایندگی ستاد مردمی دیه استان فارس هم گفت: فارس از نظر آمار زندانیان زن جرایم غیر عمد در کشور رتبه اول را دارد و در حال حاضر 40 زن به دلیل جرایم غیر عمد در زندان به سر می برند که این میزان حتی در استان تهران 27 نفر است.
تراب پور افزود: کمک به این افراد اهمیت بسیاری دارد و در این خصوص نباید فکر کنیم هیچ گاه به شرایط آن ها دچار نمی شویم چرا که جرایم غیر عمد ممکن است مانند یک حادثه به سراغ ما هم بیاید.
وی یادآور شد: وجود زندان ضروری است اما نه برای افراد فقیر و جرایم غیرعمد. آیا زندان جای یک مادر است؟ به منظور آزادی این 40 زن از مردم خیر خواستار همکاری هستیم.
تراب پور یادآور شد: وجود چنین زندانی هایی در بند نسوان آژیر خطر و معضلی است که اگر دست به دست هم دهیم می توانیم آن را حل کنیم.
وی گفت: مبالغ مربوط به آزادی این 40 زن 4 میلیارد و 900 میلیون تومان است که با تهیه 50 درصد آن امکان آزادی بانوان با جرایم غیر عمد در استان وجود دارد.
تراب پور از مسئولان شهری نیز خواست با اطلاع رسانی نحوه کمک به زنان زندانی جرایم غیرعمد، زمینه آزادی هر چه سریع تر آنها را فراهم کنند.
تراب پور افزود: سال گذشته با 64 میلیارد تومان، بدهکاری 680 زندانی در استان پرداخت شد و در این زمینه 35 میلیارد و 500 میلیون تومان هم تخفیف گرفتیم.
عضو شورای شهر شیراز نیز تدوین برنامه هایی به منظور آگاهی دادن به زنان و پیشگیری از وقوع جرایم غیر عمد را حایز اهمیت دانست و گفت: علاوه بر این حمایت های روانی، اقتصادی و اجتماعی پس از آزادی آن ها از زندان هم ضروری است و می تواند زمینه بروز آسیب ها را کاهش دهد.
سولماز دهقانی ادامه داد: سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز می تواند با نصب پوسترهای مربوط به کمک به زنان زندانی جرایم غیر عمد همکاری کند تا هر چه زودتر به نتیجه برسیم.
مشاور اداره کل زندان های فارس در امور بانوان نیز یادآور شد: فاصله ما با زندانی هایی که مرتکب جرایم غیر عمد شده اند یک تار مو است و شاید اگر ما در شرایط آن ها بودیم دچار آسیب های بیشتری می شویم.
اکبرپور گفت: ضمانت و تصادف از جمله جرایمی است که باعث زندانی شدن این زنان شده و برخی به دلیل سوء استفاده دیگران از دسته چک آن ها سال ها در زندان هستند.
وی افزود: متاسفانه از سوی دستگاه ها برای حمایت از زندانیان همکاری چندانی وجود ندارد و حتی پس از آزادی با برچسب زندانی به آن ها کار نمی دهند و دوباره در معرض آسیب قرار می گیرند.
اکبرپور افزود: دو سوم از زنان زندانی جرایم غیرعمد در استان تحصیلات بالای دیپلم دارند، که البته با توجه به وجود شاکی خصوصی امکان جایگزین حبس برای آن ها وجود ندارد.
مشاور امور بانوان در اداره کل ورزش و جوانان فارس نیز در ادامه از اجرای طرح ارتقای مهارت های زندگی از طریق ورزش در استان خبر داد.
قریشی گفت: آسیب های اجتماعی بیداد می کند و متاسفانه ما به جای ارایه راه حل های عملی خودمان را فریب می دهیم نقش بازی می کنیم و دایم در جلسات از این و آن قدردانی می نماییم.
مشاور امور بانوان مجتمع امور بیمه ای استان فارس نیز گفت: بیمه ایران در 6 ماهه اول سال گذشته 280 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان تصادفات رانندگی پرداخت کرده و طی سال گذشته 113 زندانی زن و مرد حوادث ترافیکی را با همکاری صندوق تأمین خسارات بدنی، دادگستری، ستاد دیه استان و دادگاه تصادفات آزاد کرده است.
محبوبه فرخ روز افزود: در همین خصوص تعداد زندانیان تصادفات استان از 50 هزار به یک هزار و 73 نفر رسیده که در حال حاضر 960 زن و مرد به این دلیل در زندان های فارس به سر می برند که 476 نفر محکوم به پرداخت غرامت فوت و 597 زن و مرد به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه جرح در زندان هستند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =