۰ نفر
۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
چـالش ادامـه دار دارو

«خبرجنوب» نوشت: با این که دیوان عدالت اداری دریافت تعرفه خدمات درمانی داروخانه ها را حذف کرده داروخانه های فارس هنوز این حق فنی را دریافت می کنند.

با وجود راي اخير ديوان عدالت اداري در مورد حذف تعرفه خدمات فني داروخانه ها، داروسازان فارس همچنان اين حق فني را دريافت مي كنند و به عنوان مشاوران دارويي و آخرين حلقه زنجيره درمان، نه تنها پاسخگوي نسخه هايي كه مي پيچند هستند، بلكه از مشاوره ساير مراجعه كنندگان هم خودداري نمي كنند. اين وضعيت باعث سردرگمي مردم شده و چندان معلوم نيست سرنوشت تعرفه خدمات دارويي به كجا خواهد رسيد و همچنان اين سوال وجود دارد كه دريافت تعرفه خدمات دارويي، آري يا نه؟
در حرف و حديث هايي كه در مورد حق فني از سوي برخي مطرح شده، داروسازان در تيم درمان قرار ندارند. اين در حالي است كه در صورت مرگ ناشي از ارائه داروي اشتباهي حتي بر اساس نسخه تجويزي پزشك، داروساز هم 50 درصد مقصر شمرده مي شود.
در اين خصوص داروسازان فارس همچنان معتقدند تعرفه خدمات فني كه از يكهزار تا 3 هزار و 500 تومان بوده، حق آنهاست.
عضو هيات مديره انجمن داروسازان فارس و ايران در اين خصوص به «خبرجنوب» گفت: براساس ماده 9 قانون احكام دايمي برنامه هاي توسعه كشور سال 95، تعيين تعرفه خدمات سلامت براي تمامي ارائه دهندگان خدمات بهداشت، درمان و تشخيص برعهده شوراي عالي بيمه سلامت كشور گذاشته شده و اين شورا تاكنون 7 كد تعرفه را براي خدمات داروسازان درنظر گرفته است، در حالي كه براساس راي ديوان عدالت اداري، فعاليت دكتر داروساز در داروخانه مصداق فعاليت درماني شناخته نشده و اين امر در فارس و كشور با اعتراض داروسازان روبه رو شده است.
دكتر محمد منفرد افزود: نمي توان بين ارائه خدمات درماني و دارويي تفكيكي قائل شد؛ براساس مواد يك و 2 قانون مربوط به مقررات امور پزشكي، دارو، مواد خوراكي و آشاميدني مصوب سال 1334، داروخانه يك مجموعه پزشكي است كه بايد زير نظر مسئول فني اداره شود.
وي يادآور شد: در كشور ما طي انطباق با بند 15 ماده يك قانون تشكيلات و وظايف بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مصوب 1367، حق فني داروخانه ها هرسال اعلام و مبلغ آن تعيين مي شود و اين ميزان در حال حاضر حداقل يكهزار و حداكثر 3 هزار و 500 تومان است.
وي يادآور شد: بين ارائه خدمات درماني و دارويي نمي توان تفكيك قائل شد و همزمان انتظار ارتقاي خدمات را هم داشت. داروساز جزو جدانشدني حلقه نهايي زنجيره درمان است و حذف تعرفه خدمات دارويي خلاف اين زنجيره مي باشد.
دكتر منفرد گفت: در حالي كه ارائه داروي اشتباه حتي به جريمه داروساز منجر مي شود و در مواردي اتفاق افتاده كه پزشكي داروي اشتباه در نسخه نوشته و داروساز اقدام به تحويل همان دارو به بيمار كرده، اما به دليل فوت او، جرم داروساز 50 درصد اعلام گرديده، همچنان اصرار برخي بر حذف تعرفه خدمات دارويي و به عبارتي حق فني است.
اين عضو هيات مديره انجمن داروسازان فارس افزود: ناديده گرفتن خدمات فني و حرفه اي داروسازان با انتظار مشاوره و پاسخگويي به بيماران همخواني ندارد؛ آيا مي توان از دكتر داروساز انتظار پاسخگويي داشت و در برابر تمامي اتفاقات مرتبط با نسخه، او را مسئول و جوابگو دانست!
دكتر منفرد يادآور شد: امور فني داروخانه ها توسط مسئولين فني انجام مي شود و داروساز در برابر خدمات ضامن و پاسخگو است؛ دخالت هر فرد فاقد صلاحيت در حوزه حرفه اي داروخانه غيرمجاز بوده و پيگرد قانوني دارد.
وي عنوان كرد: با توجه به اينكه خدمات دارويي جزو مهم و جدانشدني درمان مي باشد، حق مسئوليت فني و خدمات دارويي از مصاديق هزينه ها و تعرفه هاي تشخيصي- درماني مي باشد كه ناديده گرفتن آن نگران كننده است.
به گفته دكتر منفرد، در حال حاضر بيش از 650 داروخانه در فارس فعال است كه همچنان تعرفه خدمات فني (حق فني) را براي هر نسخه دريافت مي كنند.
وي گفت: بيش از نيم قرن است كه قانونگذار براي اين مسئوليت داروساز در داروخانه حقي را تعيين كرده و از آن غفلت نشده است، دكتر داروساز به عنوان يك مرجع علمي و مشاور بدون دريافت حق و حقوقي در دسترس مردم است و به سوال هاي دارويي آنها پاسخ مي دهد.
عضو هيات مديره انجمن داروسازان فارس و ايران افزود: در حال حاضر 40 دانشگاه علوم پزشكي كشور از طريق معاونت غذا و دارو، كار نظارت بر داروخانه هاي سطح كشور را برعهده دارند و در صورتي كه مردم هرگونه شكايت و يا انتقادي نسبت به عملكرد داروخانه ها داشته باشند مي توانند به دانشگاه مراجعه كنند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =