ایرنا نوشت: سی ان ان به نقل از منابع آگاه مدعی شد که رئیسان جمهوری آمریکا و فرانسه توافق کرده اند که برای پیمانی دیگر که فراتر از برجام است مذاکره با ایران را سریعا آغاز کنند.

شبکه خبری سی ان ان در گزارشی نوشت که نظر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه درباره اقناع دونالد ترامپ همتای آمریکایی او برای ماندن در برجام تغییر کرده است.

به نوشته سی ان ان، مکرون پس از گفت و گو با ترامپ اکنون معتقد است که مذاکره برای توافقی جدید با ایران که آمریکا می خواهد رسمی تر و احتمالا به لحاظ قانونی الزام آور باشد، ضروری است.

سی ان ان به نقل از منابع آگاه از گفت و گوهای سران دو کشور مدعی شد که ترامپ و مکرون برنامه ریزی کرده اند که مذاکره توافقی جدید با ایران را سریعا آغاز کنند و این توافق در کنار برجام اما فراتر از آن خواهد بود.

این توافق که سی ان ان از آن با تعبیر «پیمان» یاد کرده است، شامل ملاحظات ترامپ درباره برجام، از جمله برنامه موشکی، بندهای غروب توافق هسته ای و فعالیت های منطقه ای ایران خواهد بود.

یکی از این منابع آگاه گفته است که آنچه ایران در محافل و دیدارهای خصوصی می گوید، بسیار شبیه ادبیاتی است که در اظهارات علنی مطرح می کند، مبنی بر اینکه بازمذاکره برجام به معنای پایان حضور تهران در آن است.

سی ان ان با اشاره به امید اروپایی ها برای ماندن ترامپ در برجام، افزود که منابع آگاه گفتند که مکرون پس از ورود به واشنگتن خیلی زود فهمید امید چندانی وجود ندارد و آنچه ترامپ به دنبال آن است بسیار فراتر از اصلاحات موقتی است.

مکرون این هفته در سفری سه روزه به واشنگتن درباره آینده توافق هسته ای با ایران با رئیس جمهوری آمریکا گفت و گو کرد.

مکرون در سخنرانی خود در کنگره آمریکا با تاکید بر ثبات و احترام به حاکمیت ایران، گفت: برجام را همه امضا کرده ایم و ما به هیچ وجه از آن خارج نخواهیم شد.

در روزهای گذشته و همزمان با سفر مکرون به آمریکا، گزارش‌هایی از احتمال حصول «توافق تکمیلی» میان آمریکا و اروپا در ارتباط با برجام مطرح شده بود.

ترامپ قرار است 22 اردیبهشت درباره تعلیق تحریم های هسته ای ایران تصمیم گیری کرده و خروج یا ماندن کشورش در برجام را اعلام کند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =