باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت با آشکار شدن اختلافات دونالد ترامپ و جیمز متیس این پرسش ذهن مقامات را درگیر کرده است که متیس چه مدت در پنتاگون دوام خواهد آورد.

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود افزود: زمانی که جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که هیچ برنامه ای برای لغو رزمایش نظامی مشترک آتی با نیروهای کره جنوبی ندارد، با انتقادهای شدید دونالد ترامپ مواجه شد.

 

یک روز پس از سخنان متیس، ترامپ در توئیتی تحت عنوان بیانیه کاخ سفید نوشت: هیچ دلیلی وجود ندارد در حال حاضر مبلغ زیادی پول صرف رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی شود. این مشاجره غیرمتعارف از جایگاه متزلزل متیس در برابر ترامپ حکایت داشت. مقامات کنونی و پیشین پنتاگون که شاهد روابط ترامپ و متیس از ابتدا بوده اند، از نشانه های روزافزون اختلاف نظر میان این دو نفر سخن به میان می آورند، نشانه هایی که این پرسش را به ذهن متبادر می کند «متیس تا چه مدت دیگر در پنتاگون خواهد ماند؟».

به گفته مقامات به غیر از برخی اختلاف نظرهای سیاسی خاص، دور شدن های روز افزون رئیس جمهور و وزیر دفاع وی ناشی از این باور ترامپ است که متیس به طور محرمانه به تحقیر وی می پردازد و همواره در تلاش است وی را دور بزند.

یک مقام امنیت ملی آمریکا که شاهد روابط این دو نفر بوده است و خواست نامش فاش نشود، گفت: او [ترامپ] فکر می کند متیس آنگونه که وی دوست دارد همه افرادش به او وفادار باشند، وفادار نیست. از طرف دیگر دستیاران رئیس جمهور می گویند سرخوردگی متیس از شیوه عملکرد عجولانه ترامپ و تمایل وی به نادیده گرفتن پنتاگون با اعلام سیاست های مهم احتمالا سرانجام متیس را وادار به کناره گیری می کند.

مکالمات دائمی این دو نفر پس از آغاز ریاست جمهوری ترامپ در سال گذشته به گفتگوهای گاه و بیگاه تبدیل شده است. درگیری های سیاسی که پیش از این در خفا انجام می شد هر روز بیش از قبل علنی می شود، شاید به این علت که ترامپ می خواهد این پیام را به متیس بدهد که وی باید بیشتر مراقب رفتارش باشد.

مقامات همچنین معتقدند، دیدگاه های تندرو جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ درباره ایران و دیگر موضوعات امنیت ملی بیش از رویکرد راهبردی‌تر متیس با غرایز مخرب ترامپ همخوانی دارد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    1 0
    شوی ترامپ در خصوص کره شمالی از یک طرف برای استفاده تبلیغاتی و از طرف دیگر و به عنوان هدف اصلی برای ایجاد تردید و شکاف در داخل ایران و همچنین فریب ایران طراحی شده بود. واقعیت شرق آسیا ولی کاملا موضوع متفاوتی است و بدنه پنتاگون و سطوح فرماندهی آن به مسایل شرق آسیا واقف هستند. علت اختلافات ترامپ با سازمانهای اطلاعاتی و پنتاگون این است که ترامپ بر اساس دستورات لاشخورهای اسراییلی و لابیهای کثیف حامی آن عمل میکند و نه بر اساس منافع ملی امریکا. ترامپ از یک طرف به رهبر کره شمالی گفته است که در ظاهر تحریم ها را حفظ میکند، درخواست خلع سلاح اتمی میکند و فشار ظاهری وارد میکند ولی در عمل با چین هماهنگ خواهد کرد تا از فشار بر کره شمالی کاسته شود. در جلسات داخلی ولی ترامپ دقیقا 180 درجه متفاوت اتخاذ موضع
  • رضا A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    0 0
    نکته آخر آنکه دروغ ها و فریب های ترامپ در بسیاری مسایل برای نزدیکانش مسجل شده است. تعویض ماتیس موضوع جدیدی نیست. ترس ترامپ از نافرمانی، ایجاد شکاف در پنتاگون و به نوعی شورش در ارتش امریکا بر علیه ترامپ است وگرنه خیلی زودتر ماتیس را جایگزین میکرد. در عین اینکه شکافهای داخل پنتاگون و نافرمانی و خرابکاری بر علیه ترامپ بعد از ماتیس به دور از تصور نیست، ولی جایگزینی ماتیس را در صورت تحقق باید معادل افزایش هوشیاری نیروهای مسلح و به نوعی ورود به وضعیت زرد قلمداد کرد