قائم‌مقامی: حمله به سوریه برای تحقیر روسیه بود

یک کارشناس مسائل ترکیه اهداف آمریکا و نقش ترکیه را در حمله به سوریه برای خبرآنلاین بررسی کرده است.

زهره نوروزپور: وزارت امور خارجه ترکیه ساعاتی پس از حمله آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که 'ترکیه از انجام حمله آمریکا و متحدانش به سوریه استقبال می کند. در این بیانیه آمده است: 'ترکیه اقدام نظامی آمریکا، انگلستان و فرانسه را پاسخی علیه رژیم سوریه می داند. این عملیات اقدامی در برابر حمله ضدانسانی و خلاف وجدان شیمیایی در شهر دوما است و با رضایت کامل از آن استقبال می کنیم'. بیانیه در حالی منتشر می شود که چندی پیش آنکارا میزبان نشست سه جانبه برای حل بحران سوریه بود. آیا ترکیه در این حملات نقش داشت؟  

سیدعلی قائم مقامی کارشناس مسائل ترکیه و غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین دربارۀ حملات سه گانه آمریکا، فرانسه و انگلیس به خبرآنلاین گفت: «حمله امپریالیستی برای مقابله با روند مذاکرات آستانه و سوچی، آزمایش و تحقیر روسیه و همچنین مقابله با ایران و حزب الله بود.»

وی در ادامه گفت: «انتقام گیری از پیروزی ارتش سوریه در غوطه شرقی و پاکسازی جیش الاسلام از دوما و این منطقه و رفع تهدیدات از دمشق،حمایت از عملیات اسرائیل در سوریه، حمایت از ارتش آزاد سوریه تحت حمایت ترکیه و ناتو و همچنین جسور کردن حزب اتحاد دموکراتیک وابسته به پ ک ک که به تبع آن مزدوری اردوغان و به دام انداختن ترکیه بود.»

قائم مقامی در ادامه گفت: «به هر حال ترکیه به دام افتاد. فرمانده ارتش آزاد گفته است که باحمایت امریکا عملیات خود علیه سوریه را تشدیدخواهند کرد. ترکیه ناچار است که از سیاست آمریکا در سوربه حمایت کند. اردوغان در نزد ایران و روسیه اعتبار خود را از دست داد و در روند آستانه شکاف ایچاد شد. ترکیه در صف اسرائیل و عربستان در مورد سوریه قرار گرفت. آمریکا مواضع پ ک ک و یگانهای مدافع خلق را تقویت کرد. ناتو در سوریه فعال شد. ترکیه با ناتو و ترامپ تجدید بیعت کرد. اگر حملات ادامه داشته باشد و روسیه و متحدین بشار اسد مقاومت نکنند سوریه تجزیه خواهد شد.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    2 1
    ایرانیا رو کشته، برای تحقیر روسیه بود؟؟ مردم رو چی فرض کرده‌اید؟
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    0 2
    حالا که اردوغان راهش رو جدا کرده باید تاوان همسایه بد بودنش رو بپردازد
  • محسن A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    1 1
    مطمئني فقط روسيه.احيانا ايران هم جزء اين رو كم كني ها نبوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟با اين بايكوت خبري كه ما ديديم و تصاوير شادي و بزن و برقص بردران و خواهران سوري انگار كه موفق به كشف ناشناخته ترين فرمول بيگ بنگ شدن تا مردمي كه تو نيم ساعت 120 موشك و بمب ريخته سرشون.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    1 1
    روسیه ادمه مگه تحقیر بشه؟تحقیر شده هست
  • رضا DE ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    2 1
    3 رفتار نظامی بسیار هوشمندانه و حرفه ای روسیهایران در امنتاع از درگیری مستقیم با آمریکا برای یک حمله این چنین کم اهمیت از نظر نظامی و در عین حال دفاع و نابودی حدود 70 درصد از موشکهای شلیک شده و بی اثر کردن این حمله غیر قانونی، در اروپا و آمریکا در حال حاضر تبدیل به ابزار تبلیغاتی و سیاسی قدرتمندی برای ضربه زدن به احزاب حاکم توسط رسانه های عمومی و احزاب مخالف شده است. 4 آمریکا، فرانسه و انگلستان از نظر سیاسی و اقتصادی توانایی تکرار حملات و یا کشاندن وضعیت به سمت یک درگیری میان مدت و یا دراز مدت را ندارند. این حملات در کل باعث تقویت جناح ایرانروسیهسوریه و تضعیف آشکار سیاسی جناح مخالف شده است 5 ترامپ خواستار خروج از سوریه است و استراتژی مدارا و تنش زدایی ایران و سوریه بسیار هوشمندانه است
  • بی نام GB ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    6 0
    تركيه نميذاره كردستانتون تشكيل بشه حالا هي فحش بديد تهمت بزنيد خودتون تفسير كنيد به به هم بگيد مهم اتفاقات واقعيه