۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰

در حاشیه سفرم به ژرمن یا دلتای رود دانوپ

آلمان کشوری است در غرب اروپا ،که اسلام توسط اسیران جنگی عثمانی و همچنین مهاجران ترکیه و ایران ،به این کشور وارد شد. حدود یکصد تا دویست هزار شیعه امامیه در این کشور زندگی می‌کنند. مرکز اسلامی هامبورگ و آکادمی علمی - اسلامی از مهم‌ترین مراکز تشیع در کشور آلمان هستند.

آلمان کشوری در غرب اروپا است که از شمال با دریای شمال، دانمارک و دریای بالتیک؛ از شرق با لهستان و جمهوری چک؛ از جنوب با اتریش و سوییس و از غرب با فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ و هلند هم‌مرز است. مساحت این کشور ۳۵۷٫۱۶۸ کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود ۸۱ میلیون نفر است.

مسلمانان آلمان

حضور اولیه مسلمانان در کشورهای آلمانی‌زبان، در ارتباط با زندانیان جنگی عثمانی بعد از تصرف بالکان توسط امپراطوری متجلی شد. این جمعیت تا دهه ۶۰ قرن بیستم میلادی، به عنوان عامل جمعیتی مهمی تلقی نمی‌شد.

در سال ۱۹۵۸ میلادی پناهندگانی از شوروی و یوگسلاوی دست به تشکیل اداره مذهبی آوارگان مسلمان در جمهوری فدرال آلمان و برلین زدند و روز به روز بر جمعیت آنان اضافه شد. مسلمانان پس از پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها، سومین گروه مذهبی آلمان را تشکیل می‌دهند. پس از مسلمانان، بودائیان و یهودیان، به ترتیب چهارمین و پنجمین گروه و جمعیت مذهبی این کشور را تشکیل می‌دهند.

جمعیت مسلمانان در آلمان از بیشترین سرعت رشد بین ادیان برخوردار است، به گونه‌ای که در حال حاضر، حدود ۴۰ درصد مسلمانان ساکن آلمان، زیر ۱۸ سال سن دارند. این رشد سریع، صرفا به معنای افزایش تعداد مسلمانان نیست، بلکه روشنگر افزایش آن بخش از جمعیت است که از فرهنگ اسلامی تأثیرپذیر بوده‌اند.

بنابر آمار منتشر شده از سوی مراکز رسمی کشور آلمان، بیش از ۹۵ درصد مسلمانان آلمان، خارجیان هستند که از این تعداد، ۷۶ درصد ترک بوده و ایرانیان در رده دوم و مسلمانان بومی آلمان با ۴درصد، سومین گروه مسلمانان هستند. پس از ایرانیان، اتباع مراکش با ۳درصد، لبنان با ۲درصد، تونس و پاکستان با ۱درصد از کل جمعیت، مسلمانان مقیم آلمان را تشکیل می‌دهند.

طبق برآوردی در سال ۱۹۹۵ میلادی از میان حدود ۲میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسلمان ساکن آلمان، ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر اهل سنت، ۱۵۰ هزار نفر علوی، ۴۰ هزار نفر شیعه اثناعشری، ۱۰ هزار نفر فرقه احمدیه و تعداد کمی اسماعیلی مذهب از گروه بهره های داوودی در این کشور وجود دارند.

بنابر آخرین نتایج پژوهشی در سال ۲۰۰۹، حدود ۴/۵ میلیون مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند که حدود دوسوم از این تعداد، اهل سنت می‌باشند.

جمعیت ایرانیان شیعه در آلمان که بیشتر در شهرهای هامبورک وبرلین وفرانکفورت اقامت دارند ، میان یکصد تا دویست هزار نفر می باشد.

بزرگترین جمعیت مسلمان آلمان، مهاجرانی از ترکیه هستند. در میان این مهاجران، شماری شیعه و علوی وجود دارد که نخستین مراکز شیعی را در آلمان برپا کردند. شماری از ترک‌های اهل سنت نیز به مرور به تشیع گرویده و در شهرهای مونیخ، برلین، هامبورگ، بوخوم و فرانکفورت زندگی کرده و بر شمار شیعیان ترک افزوده‌اند.

در بوخوم، فرانکفورت و مونیخ، شخصی به نام «اوج» مراکزی را در جهت جذب برادران ترک تبار مقیم آلمان به مکتب اهل بیت(ع) پایه گذاری کرده و تاکنون توانسته است ،بیش از ۴ هزار خانواده ترکیه‌ای را شیعه کند و به ویژه تأثیر زیادی از نظر اخلاقی و رفتاری بر روی جوانان داشته است. وی که به دلایل سیاسی از ترکیه تبعید شده بود، در آلمان و به دلیل رفت و آمد در مسجد هامبورگ با افکار امام خمینی آشنا و شیعه شده است. ایشان، دامنه فعالیت خود را گسترش داده و در کشورهای هلند، بلژیک و فرانسه به مرکزیت آلمان، تلاش‌های خود را دنبال می‌کند. او برخی از جوانان با استعداد را جهت تحصیلات و طی کردن دوره‌های معارف اسلامی به ایران فرستاده که هم اکنون بعضی از این جوانان ،در دانشگاه بین المللی قزوین در رشته‌های مختلف علمی مشغول تحصیل هستند.

افزون بر اینان، شماری از ایرانیان و مهاجران عراقی و لبنانی و افغانی و هندی نیز هستند که آنان نیز به تدریج فعالیت‌های مذهبی خویش را سامان داده‌اند.

در برلین گروهی از برادران دوستدار اهل بیتِ ترکیه‌ای، اتحادیه مسلمانان ترک تبار اروپا را تشکیل دادند که این اتحادیه از مؤسسات و مراکز فعالی است که در میان دوستداران اهل بیت(ع) در کشورهای آلمان، هلند، بلژیک، اتریش و فرانسه تشکیل شده است و هر سه ماه یک بار جلساتی در خصوص چگونگی تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) و بررسی مشکلات مسلمانان برگزار می‌کنند.

بنابر آمار رسمی، از حدود ۴/۵ میلیون مسلمان که در این کشور زندگی می‌کنند که حدود دوسوم از اهل سنت می‌باشند. (البته برخی جمعیت شیعیان در آلمان را نیم میلیون نفر عنوان کرده‌اند) به نظر می‌رسد علویان را باید از این آمار استثنا کرد. منهای گروهی از علویان که به تشیع امامی گرویده‌اند، شیعیان این کشور بیش از ششصدهزار نفر هستند و مهم‌ترین تشکل آنان، فدراسیون علوی‌های متحد است که در سال ۱۹۹۱ میلادی از اجتماع ۹ تشکل علوی بکتاشی تأسیس شده و مرکز آنان شهر کلن است. 

در تقسیم بندی‌های کلی، علوی‌ها را جزو شیعه به شمار می‌آورند. گرچه تفاوت‌های عمده‌ای با شیعیان دارند، اما هرچه هست با اهل سنت کمتر ارتباط دارند. برخی از علوی‌ها با مسجد و اهل بیت ارتباط بیشتری دارند. علویان تعداد کمی مسجد و شمار بیشتری ( جمع‌خانه )دارند. علوی‌ها نشریه‌ای با نام صدای علویان (Alevikrin) دارند که از سال ۱۹۹۳ میلادی منتشر می شود. 

برگزاری مراسم سوگواری امام حسین(ع) با شکوه تمام توسط شیعیان آلمان تشکیل شده و آنان از هر فرصتی برای ایجاد اجتماعات بهره می‌برند. از جمله شیعیان سه کشور آلمان، بلژیک و هلند در یکی از مناطق مرزی آلمان که نزدیک به سه کشور است، جمع شده، مرکزی را اجاره کرده و شب و روز عاشورا مراسم عزاداری بزرگی برپا می‌کنند. شیعیان این سه کشور سعی می‌کنند، با خانواده هایشان در این مراسم حاضر شوند و برنامه‌های متمرکزی داشته باشند.شیعیان این بخش از اروپا را نخست عراقی ها وسپس ایرانیان ودر درجه سوم ترکها ولبنانی ها وجز اینها تشکیل می دهند.

در آلمان ده‌ها مرکز شیعی وجود دارد که در طول سه دهه گذشته ،تأسیس و فعال شده است. همین طور شخصیت‌های شیعی زیادی در سرتاسر این کشور به ویژه شهر برلین وجود دارند که غالب شیعیان نیز در این شهر زندگی می‌کنند. مرکز اسلامی هامبورگ، مرکز اسلامی مونیخ، سازمان راه اسلامی در برمن، مرکز اسلامی المصطفی(ص)، مرکز اسلامی افغانستان در هامبورگ با بیش از سه هزار افغانی شیعه، مرکز اهل البیت در شهر دیسبورگ و تعداد زیادی مراکز دیگر، از مؤسساتی هستند که در سطوح مختلف فعالیت دارند.

مرکز اسلامی هامبورگ یکی از قدیمی‌ترین مراکز اسلامی - شیعی است که سابقه درخشانی در تبلیغ و ترویج تشیع در این کشور دارد. در سال ۱۳۳۲ هجری شمسی برابر با ۱۹۵۳ میلادی در جلسه‌ای تصمیم بر این گرفته شد که مرکزی برای همه مسلمانان شهر هامبورگ تأسیس شود. به همین جهت مرکز اسلامی هامبورگ به کمک خیرین ایرانی در آلمان و برخی کسبه و تجار ساکن ایران با تایید وهمکاری مرجع تقلید وقت، مرحوم آیت الله بروجردی ایجاد گردید.

مرکز اسلامی هامبورگ به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز اسلامی در آلمان، سال‌هاست که به فعالیت‌های مختلف تبلیغی، علمی و پژوهشی می‌پردازد. یکی از کارهای عمومی این مرکز ، برگزاری نماز جمعه است که هر جمعه با حضور بیش از صدها نفر از شیعیان ایرانی و غیره برگزار می‌شود. خطبه‌های نمازجمعه به سه زبان آلمانی، عربی و فارسی ایراد می‌گردد.

از دیگر فعالیت‌های مرکز، تهیه مجله‌ای به زبان آلمانی و توزیع آن میان مسلمانان و دیگر فرقه ها، برپایی نماز ظهر وعصر ،و مغرب وعشاء می‌باشد.

مسلمانان آلمان

برگزاری کنفرانس‌های علمی و همچنین نشست‌های هم‌اندیشی با حضور نمایندگان ۱۲۰ مؤسسه شیعی در آلمان ، به منظور بررسی وضعیت مسلمانان به خصوص شیعیان در اروپا از دیگر فعالیت‌های این مرکز است. در این مرکز ،نشریه‌ای به زبان آلمانی با نام «والفجر» منتشر می‌شود.

علاوه بر هامبورگ که مرکز اسلامی فعالیت چشمگیری دارد، بسیاری از شیعیان در برلین اقامت دارند. رایزنی ایران، طی سال‌های اخیر، اقدامات فرهنگی جالبی برای آشنایی آلمانی‌ها با ایران، اسلام و مذهب تشیع داشته است. از آن جمله تأسیس یک کتابخانه با چندین هزار جلد کتاب است.

در آلمان تشکل‌های شیعی فراوانی از سوی عرب‌ها و ایرانی‌ها وجود دارد. از آن جمله خانم‌های مسلمان آلمانی ،در مؤسسه کوثر فعالیت کرده و نشریه‌ای نیز دارند.

در برلین مؤسسه دینی دیگری به مسؤولیت دکتر محمد عامر مصری که پیش از این شافعی بوده و هم اکنون شیعه شده است، با حمایت مالی برخی از مراجع، به کارهای تبلیغی و دینی مشغول است. وی هر شب جمعه درس عقاید برای تعدادی از مسلمانان دارد.

مرکز فرهنگی شیعیان یا «مرکز فرهنگی التراث» که ترکیبی از تبارهای گوناگون شیعه است در ۲۴ شهریور سال ۱۳۸۶ شمسی در برلین افتتاح شد. در افتتاح این مرکز نمایندگان آیت الله سیستانی و نیز مجمع شیعیان لندن سخن گفتند. همچنین رییس مرکز اسلامی هامبورگ، رایزنی فرهنگی کشورمان در آلمان، علمای شیعه از ملیت‌های گوناگون و جمع کثیری از شیعیان عرب، ایرانی، ترک و آلمانی در مراسم افتتاح «مرکز فرهنگی التراث» شرکت نمودند. شگفت آن است که ساختمانی که این مرکز در آن افتتاح شده است کلیسایی است که به دلیل مشکلات مالی از طرف مسؤولان به این مرکز فروخته شده است.

مؤسسه آل البیت شاخه برلین وابسته به مؤسسه آل البیت است که ریاست آن را حجة الاسلام والمسلمین ،سید جواد شهرستانی ، نماینده وداماد آیة الله سیستانی به عهده داشته وشعبه های گسترده ای از آن در بسیاری از کشورهای مختلف جهان واز آن جمله در آلمان بوجود آمده است. این موسسه فعالیت خود را در سال ۱۳۸۴ش آغاز و با مجوز رسمی از کشور آلمان در سال ۱۳۸۷ش و در سالروز ولادت حضرت زهرا (س) در سال ۱۳۸۹ش افتتاح رسمی شد.

بزرگترين مشكل مسلمانان در آلمان ،درمورد زنان محجبه است كه برغم برخوداري از توانمندي و تخصص، شانس كمتري براي شغل يابي دارند و اين تبعيض و بي عدالتي اجتماعي در شهرهاي كوچك و دورافتاده كه مهاجران كمتري حضور دارند به مراتب بيشتر است.

در رابطه با موضوعات ديگري همچون اسلام ستيزي و اسلام هراسي نيز، رهبران جامعه مسلمان آلمان ،بارها در اين نشست ها لب به انتقاد گشوده و با بيان اينكه دولت اين مشكل را جدي نمي گيرد، نسبت به ادامه اين وضع اعترضات خود را مطرح كرده‌اند.

اسلام هراسي و مسلمان ستيزي به گونه مشخص در رسانه هاي افراطي و صهيونيستي آلمان بگونه اي است كه سياستمداران و رهبران احزاب بويژه حزب حاكم آنگلا مركل از آن در تبليغات انتخاباتي خود بهره برداري مي‌كنند.

در سال‌هاي اخير همچنين چندين مورد به آتش كشيده شدن مساجد، حمله به مسلمانان و مراكز تجاري آنان در آلمان رخ داده است و اين اقدامات اسلام ستيزانه در حالي ادامه دارد كه رهبران جامعه مسلمانان به دفعات خواستار حفاظت فيزيكي از اين اماكن شده‌اند.

کشور آلمان تا کنون در برابر مسلمانان وتشکل های مذهبی ونه سیاسی آنان ، مقاومت نشان داده و از پذیرش دین اسلام به عنوان یک دین سازمان‌یافته ،استنکاف ورزیده است؛ زیرا جوامع مسلمانان دچار چنددستگیِ قومی و فرقه‌ای (سنّی، شیعه و علوی) هستند و اتّحاد چندانی میان آنها وجود ندارد. در حالی که معیار دولت آلمان برای پذیرش یک دین آن است که پیروانِ آن یک گروه متّحد را تشکیل دهند و از اهداف و اصول اعتقادی مشترکی برخوردار باشند.

معیارهایی که برای امتیاز دادن به ادیان در آلمان وجود دارد، نشان می‌دهد که رویکرد این کشور سکولار به دین غلط است. مشکل آلمان با دین اسلام آن است که اسلام واجد معیارهایی نیست که بر کلیساهای مسیحی حاکم هستند.

آلمان کشوری سکولار است، اما روشِ بدنۀ حقوقیِ این کشور برای به رسمیت شناختن ادیان روشی تعصّب‌آمیز است. ادیان باید براساس استانداردهای دولتی سازماندهی شوند و این استانداردها متناسب با ساختارهای دین مسیحیت وضع شده است.

در این سفر که چند روزی میهمان پروفسور فوگل بودم ، جدای کار تخصص والای او ، از شخصیت ویژه وبرجسته ای برخوردار بود.
پرفسور فوگل از برجسته ترین و با سابقه ترین اینترونشنال رادیولوژیست های اروپا می باشند که سال هاست به صورت تخصصی به درمان تومور های بافت نرم بخصوص سرطان های کبد و ریه می پردازد. ایشان با در اختیار داشتن مدرن ترین تجهیزات پزشکی در شهر هانوور و فرانکفورت آلمان ، به درمان بیماران ومشاوره در زمینه تخصص خود دارد. وی از شخصیتی مذهبی برخوردار بوده ، ودارای اعتقادات مذهبی به خصوص در زمینه دعا وتأثیر آن بر بیماران می باشد.

هانوفر یا هانوور یکی از شهرهای آلمان و مرکز ایالت فدرال نیدرزاکسن (ساکسونی سفلا) است. این شهر با جمعیتی بیش از نیم میلیون نفر، یکی از مراکز مهم در شمال آلمان به حساب می‌آید.

شهرک وولفسبورگ، مقر کمپانی و گروه فولکس واگن، در نزدیکی شهر هانوفر قرار دارد. ورزشگاه ۵۰ هزار نفری آ و د-آرنا، یکی از خیره کننده‌ترین قسمت‌های این شهر به‌شمار می‌رود که متعلق به باشگاه ورزشی هانوفر ۹۶ می‌باشد.

پس از این ویژگیها ، شهر هانوور از نظر علمی دارای دو ویژگی ویا شخصیت برجسته می باشد که نام این دو را می توان گفت که پس از آلمان وصدر اعظم آن ، قرار داشته ، واز شهرت ویژه ای در اروپا برخوردار می باشند.

این دو شخصیت علمی ، پروفسور فوگل ، که از برجسته ترین متخصصین درمان بافت نرم سرطانهای بدن به ویژه سینه وکبد وریه می باشد در دو بیمارستان مجهز ودانشگاهی در این شهر ونیز فرانکفورت مشغول به فعالیت می باشد ودیگری پروفسور مجید سمیعی، پزشک و جراح مغز و اعصاب سرشناس ایرانی و رئیس فدراسیون جهانی جراحان اعصاب، ساکن این شهر بوده و ریاست بیمارستان علوم عصبی هانوفر را بر عهده دارد که خود بنیانگذار آن بوده‌است. دانشگاه leibniz universität hannover در این شهر قرار دارد.

چهره مردمی پروفسور سمیعی ، نه تنها به عنوان یک ایرانی تبار موفق در ایران بر سر زبانها می باشد ، بلکه در کشور آلمان بطور خاصً ودر مجامع علمی جهانی ، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

زیبا آنکه پس از دیدار با پروفسور فوگل ، وقرار گرفتن وی از سیر درمان بیمارم ، به ایرانی بودن خود بالیدم زیرا که با آگاهی ونحوه درمان وامکانات پزشکی موجود در ایران ، ضمن اظهار شگفتی ، وی ودیگر پزشکان همکارش ، از چگونگی درمان وسیر آن که به روز انجام شده بود ، اظهار رضایت کامل خویش را ابراز نمودند ، که برای من موجب مباهات بود.

در پایان سخن ، ضروری دانستم که یادی از شخصیت تاثیر گزار در گسترش فرهنگ اسلام وشیعه در آلمان بطور خاصً ودر اروپا بطور عام یعنی مرحوم عبدالجواد فلاطوری (۱۳۰۴-۱۳۷۵ش) فیلسوف، فقیه و اندیشمند شیعه ایرانی مقیم آلمان ، به میان آورم.

فلاطوری پس از تحصیل در حوزه علمیه اصفهان و مشهد و تهران و نیز اخذ درجه لیسانس فلسفه از دانشگاه تهران به آلمان رفت و در دانشگاه کلن به او درجه پرفسوری عطا شد. او بنیان‌گذار کتابخانه شیعی در دانشگاه کلن آلمان و نیز آکادمی علوم اسلامی در این کشور است. فلاطوری با اقدام به اصلاح محتوای اسلامی کتاب‌های درسی مدارس آلمان و نیز چند کشور دیگر اروپایی، تلاش نمود، نگرش اروپایی معاصر به اسلام را تغییر دهد. او معتقد بود باید دین را از فلسفه جدا کرد و هم‌چنین از منتقدان فلسفه ملاصدرا بود. از فلاطوری بیش از ۱۵۰ کتاب، مقاله و گفتگو بر جای مانده است.

فلاطوری در سال ۱۹۶۸ با حمایت پروفسور دکتر اروین گرف و دکتر ولفگانگ واگنر کتابخانه‌ای را برای تحقیق شیعه (در دانشگاه کلن) تأسیس نمود که در اروپا در نوع خود نمونه و از شهرتی بین المللی برخوردار است.وی برای بنیانگذاری این کتابخانه، در سفری تحقیقاتی به ایران، حدود ۴۰۰۰ جلد کتاب از شهرهای مشهد، اصفهان و تهران گردآورد و به آلمان منتقل کرد.

وی در نوزدهمین کنگره شرق شناسان آلمانی در فرایبورگ، برنامه‌ای را برای تحقیق شیعه ارائه نمود، که اساس آن بررسی تفکرات شرق (به صورتی که مورد قبول علمای مغرب زمین باشد) بود. پس از این سخنرانی، دانشگاه توبینگن از وی تقاضای «تهیه و تکمیل اطلس مذهبی» و دانشگاه بن، تقاضای «طرح اقلیت‌های اسلامی» نمود.

فلاطوری در سال ۱۹۷۸ (۱۳۵۵ش.) «آکادمی علوم اسلامی» را در آلمان پاگذاری کرد. در این آکادمی پیشوایان و اندیشه‌وران مسیحی، یهودی و سایر ادیان جهانی را به گفتگو فراخواند. و در آوریل ۱۹۷۹ نخستین چاپ کتاب اسلام در دیالوگ که دربردارنده مجموعه مقاله‌های وی بود، منتشر گردید که در دسامبر همان سال ،تجدید چاپ شد و چاپهای بعدی آن به پنج بار رسید. هدف وی گفتگویی دو جانبه در سطح دینی و علوم انسانی میان مغرب زمین مسیحی و مشرق زمین اسلامی بود تا از این طریق، پیش داوریها و سوء تفاهم‌هایی را که در هر دو محیط فرهنگی موجود است از میان بردارد و راه را برای درک متقابل هموار سازد.

از کارهای فلاطوری در آکادمی علوم اسلامی، اجرای «پروژه اصلاح کتب درسی» در اروپا بود. این کار نخست در آلمان غربی آن روز، و سپس در کشورهای دیگر اروپایی، با همه اختلافها و اشکال‌ها اجرا گردید. وی در مورد محتوای کتاب‌های درسی آلمان درباره اسلام می‌نویسد: آنچه در طول چندین ساله مدرسه، آموخته می‌شود رفته رفته و گام به گام در مجموع شکل و صورتی سخیف، منحرف و مغلوط و پر از جسارت به اسلام در ذهن دانش آموز خواهد ساخت. پایه وجودش ساخته‌ای خواهد بود از تحقیر اسلام و مسلمین و یا احیاناً از اعتقاد به عقب ماندگی، بربریت، قساوت، آشفتگی و ضد حقوق انسانی بودن مسلمانان!؟

نتیجه اقدامات این بزرگمرد این بوده است که علاوه بر مسلمان شدن دهها آلمانی دانشگاهی ، که هریک تاثیر گسترده ای را در جامعه گذاشتند ، مهم تر دیدگاه غرب ودانشگاهیان ودر نتیجه تا اندازه ای ، دولتمردان آلمانی وغربی را به اسلام تغییر داد.

یاد وخاطره‌اش، گرامی باد

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =