۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۴

عراق از نظر بافت اجتماعی، دارای بافت به‌اصطلاح موزاییکی بوده که از گروه‌های متعدد قومی، فرقه‌ای، که در این میان خود با وجود عشائر و قبائل گوناگون سنًی و شیعه و دیگر ادیان و مذاهب و تیره‌ها و وابستگی‌های حزبی و سیاسی به داخل و گاه به خارج، تشکیل گردیده است.

در اصطلاح، به آن بافت موزاییکی اطلاق می گردد که به تاکید می توان گفت متاسفانه این گونه بافت ، در منطقه اندک بوده ودشواریها ومشکلات فراوانی را در اداره نظام وکشور به همراه دارد. در این میان باید به درگیری های همیشگی قومی کرد وعرب ونیز منازعات واختلافات شیعه وسنًی در طول تاریخ سیاسی اجتماعی این کشور اشاره نمود. به همین دلیل است که عراق در این دو سده اخیر وبه ویژه پس از استقلال خود، هیچگاه نتوانسته است ملًت خود را همچون دیگر کشورهای همجوار ومنطقه ، با فرهنگ ملی و وابستگی به واحدهای ملی عراق، همسان ساخته وریشه قومی ملی را تقویت نماید. بدین ترتیب متاسفانه عراق پیش از سقوط صدام ، وعراق پس از آن همواره در این مسیر گاه برداشته و وابستگی به هویت ها وفرهنگ های قومی ومحلی ومذهبی وعشائری وجز اینها ، از احساس به اشتراکات ملی بیشتر می باشد.

البته ناگفته نماند که در طول تاریخ عراق ، نقش علمای شیعه به ویژه در مقاطع حساس را نباید نادیده گرفت ودر این هنگام بوده است که بزرگان ورموز شیعه عراق ، گام به میدان نهاده وتمامی اختلافات وهویت ها ونفوذ عشائر وبطور کلی وابستگی های قومی ومحلی ومذهبی را در نوردیده وملت را همچون سدًی استوار در برابر نفوذ دشمن ، تغییر داده اند. در دوران جدید عراق وپس از سقوط نظام بعث ، که بهترین زمینه برای ورود دشمنان خارجی وبا دستیاری مزدوران داخلی خود بود ، باز این مرجعیت شیعه ساکن در نجف اشرف بود ، که بنا بر رسالت مذهبی وتاریخی خود ، دوباره با تمام قدرت وتوانایی وبا پشتیبانی قدرتمند خود که همانا همین ملت عراق از قومیت ها ومذاهب واحزاب سیاسی گوناگون بود ، با روشی داهیانه ومردم سالار ،گام به میدان نهاد ونقش سیاستهای بیگانه واهداف شوم آنان را محو ونابود ساخت.

البته نمی توان گفت که این خیزش وورود ، توانست تمامی اهداف دشمن را نقش بر آب سازد ، وضربه های فراوانی را به ملت ودولت وتضعیف آنان بوجود آورد ، لیک می توان قاطعانه چنین اظهار داشت که اگر نقش قلب تپنده عراق در شرایط پس از سقوط ، یعنی ورود مرجعیت شیعه ساکن در نجف اشرف ودیدگاههای مردم سالارانه آیة الله سیستانی نبود ، عراق ،هم اکنون ، عراقی چند پارچه بوده وجنگ وخونریزی داخلی در آن ، نقشه جغرافیایی وملی ومردمی ومذهبی آن را به گونه ای دیگر ، رقم زده بود. ایشان در این چند سال همواره در مشارکت تمام مذاهب اسلامی وغیر اسلامی ودیگر اقوام گوناگون عراق تاکید داشته ودیدگاههای فرامذهبی ورویکردهای ضد قوم گرایانه ایشان ، از عواملی بوده است که دشمنان وحدت ویکپاچگی عراق ، نه تنها نتوانسته اند از ایشان به عنوان ابزاری برای ایجاد اختلاف در میان مردم عراق بهره مند شوند ،بلکه دیدگاههای فرامذهبی وفراگروهی وفراملًی آیة الله سیستانی ، موجب گردیده است تا نه تنها شیعیان ، بلکه گروههای دیگر از اهل تسنن ، ترکمن ، کرد ومسیحیان وصابئیان وجز اینها از ادیان ومذاهب موجود در عراق ، همه پیرو دیدگاههای وحدت گرایانه ایشان شوند. قلب تپنده ملًت عراق با دیدگاههای وحدت گرایانه خود ، در رخدادهای حساس نزدیک به دو دهه عراق کنونی ، نشان داده است که راهگشای دشواریها ومشکلات بوده وبه رغم همه فشارها وحوادث بوجود آمده از سوی دشمنان خارجی واحیانا داخلی ، این قلب تپنده بود که همچنان بر اصول تفاهم وایجاد عراقی یکپارچه ومستقلً ، تاکید نموده واز شیعیان ، با جمله های مشهور وتاریخی خویش ، درخواست نمودند که اقدامات تلافی جویانه ، علیه گروههای تروریستی که خود را منافقانه از اهل سنت شریف عراق معرفی کرده بودند ، نداشته باشند. پیام تاریخی ایشان در این راستا که « ....نگویید سنی ها ، برادرانمان هستند ، بلکه آنها نفس وجان ما هستند »

همچون پتکی بر پیکر دشمنان اسلام وانسانیت ومنطقه ، فرود آمد. حال در شرایط کنونی که در هفته آینده ، عراق وملًت آن در آستانه انتخابات تاریخ ساز پارلمانی خود قرار داشته وبیش از ۷۲۰۰ نفر از احزاب وگروههای سیاسی واجتماعی ، خود را فراروی این انتخاب در برابر ملًت قرار داده اند ، مردم عراق همچون پیش ، در شرایط حساس وتاریخی عراق ، دیدگان وگوش وجسم وجان خود را بار دیگر ، روبه سوی نجف اشرف وقلب تپنده خود ، آن پیر مقاوم که در خانه ای بس ساده ومتواضع با تکیه بر رهنمودهای امام وولی نعمتش ، حضرت ولی عصر عج ، که بدون تردید در طول سده های گذشته وبه هنگام شرایط سخت ، الهام وار ،آن حضرت امدادهای غیبی خود را متوجه بزرگان ونائبان خود نموده ومی کند ، کرده وبار دیگر با پیام تاریخی خود ، دیروز از تریبون نماز جمعه آستان ملائکپاسبان حسینی ع ، پس از تقریبا یک ماه انتظار ، صادر کرده وتکلیف شرعی وسیاسی واجتماعی ملًت عراق را در این برهه از تاریخ ، آشکار ساخت.

پیام ‎مرجع عالیقدر شیعیان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در کربلا چنین بود: انتخابات سراسری ،گزینه درست و مناسب برای حال و آینده کشور است. ‎روند انتخابات ،تنها زمانی به نتایج رضایت بخش منجر می‌ گردد ،که قانون انتخاباتی عادلانه‌ای وجود داشته باشد. ‎ایشان بر لزوم ممانعت از دخالت های خارجی در انتخابات عراق از طریق حمایت مالی و اقدامات دیگر تأکید کرد و گفت: مشارکت در انتخابات حق تمامی شهروندان است و نباید کسی آن‌ها را مجبور به این کار کند. ‎آیة الله سیستانی در بیانیه خویش اشاره نمودند ،از هیچ حزب و نامزدی در انتخابات حمایت نمی‌کند و موضع یکسانی در قبال همگان دارد. ‎ایشان نسبت به انتخاب شکست خوردگان و فاسدان در انتخابات هشدار داد و گفت که مرجعیت اجازه نمی‌دهد که از نامش در انتخابات سوءاستفاده شود. ‎وی تأکید کرد: مرجعیت درباره اقدامات تروریستهایی که عراق را هدف قرار دادند صبر کرد ،اما دست آورد این صبر و تحمل ،بسیار والاتر و گرانبهاتر بود و این ثمره حفظ وحدت عراق بود.

‎زمانی که تروریست‌ها یک سوم خاک عراق را در دست گرفتند و مردم دچار ترس و وحشت شدند ،نه تنها عراق بلکه تمامی منطقه با تحول تاریخی خطرناکی روبرو گردید ،مرجعیت دینی، این تحولات را نادیده نگرفته وقدرتمندانه گام در صحنه نهاد که خوشبختانه ، دست آوردهای آن را هم اکنون نه تنها ملت ودولت عراق احساس می نماید ، بلکه نگرانی وبیم وترس را به گونه ای از منطقه ، زدود. آیت الله العظمی سیستانی بار دیگر در اقدام تاریخی خود ودر شرایط حساس عراق ومنطقه ، دیروز ضمن تاکید بر نگاه یکسان و برابری به همه گروه‌ها ، اظهار نمودند که از هیچ فرد و جریان خاصی حمایت نمی‌کند. مرجعیت عالی وقلب تپنده اکثریت جمعیت عراق ، به شهروندان این کشور توصیه نمود که در این انتخابات ، افراد شایسته را انتخاب کرده و از انتخاب افراد شکست‌خورده و فاسدی که امتحان خود را پس داده‌اند، خودداری کنند. آیت الله سیستانی در موضع خود در قبال انتخابات پارلمانی عراق بر سه موضوع از جمله جلوگیری از دخالت بیگانگان در انتخابات تاکید کرد که شامل رعایت حرمت آراء رای دهندگان و جلوگیری از دور زدن آن، جلوگیری از دخالت بیگانگان در انتخابات چه از طریق حمایت مالی و چه هر نوع اقدام دیگر و نیز در نظر گرفتن مجازات سخت برای موارد نقض آن است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 774782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =