سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اعلام این خبر که اساسنامه جدید تشکل متبوعش تصویب شده است، اظهار کرد: قرار بود در سال 96 بازنگری داشته باشیم که در نهایت به امسال کشیده شد و در اردیبهشت ماه به تصویب رسید که طی آن هم تشکیلات و کارویژه‌ روحانیت مبارز مورد بررسی قرار گرفت و هم هدف تشکیل این تشکل سیاسی مورد تامل قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری‌ها، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم پیش ازظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: علت این نشست خبری، اعلام به تصویب رسیدن اساسنامه جدید است. معمولا هر ۱۰ سال یکبار اساسنامه جامعه روحانیت مبارز بازنگری می‌شود. در سال ۸۶ این اساسنامه بازنگری شد و در سال ۹۶، این اساسنامه مجددا بازنگری شد که کارهای بازنگری به امسال کشیده شد و در اردیبهشت امسال نهایی شد.

وی ادامه داد: در این بازنگری تغییراتی رخ داده که اهمیت دارد. هم هدف جامعه روحانیت مبارز اندکی تغییر کرده و هم تشکیلات و کارویژه روحانیت مبارز به صورت خاص مورد تامل قرار گرفته و مشخص شده است.

اهم صحبت های او از این قرار است:

* جامعه روحانیت مبارز نهادی روحانی، انقلابی، سیاسی، اجتماعی، مردمی، مستقل و فراجناحی است که به منظور حفاظت از اصول و ارزش‌های اسلامی و جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند؛ اینکه نهاد چه ویژگی‌هایی دارد و چه کارویژه‌ای دارد، در این بازنگری مشخص شده است.

* جامعه روحانیت در سال ۵۶ شکل گرفته بود و چون نظام جمهوری اسلامی شکل نگرفته بود، وظایف گسترده‌ای برای خود تعیین کرده بود ولی بعدها برای آن وظایف نهادهای رسمی شکل گرفته بود که براین اساس، جامعه روحانیت معاف شده بود تا این وظایف را انجام دهد. با این وجود، در این بازنگری مشخص شده که جامعه روحانیت می‌خواهد از اصول و ارزش‌های اسلامی حراست کند.

* {در تشریح وظایف جامعه روحانیت} این وظایف در هشت بند تصریح شده است که شامل حراست از روحانیت، هدایت مردم، پشتیبانی از رهبری مقام معظم رهبری و دفاع از اصل مترقی ولایت فقیه، نظارت بر عملکرد مسئولان نظام و فعالیت حوزه‌های علمیه و نقد عالمانه و خیرخواهانه در جهت مصالح و منافع ملت ایران، ارتباطات با روحانیت سایر مذاهب اسلامی و همکاری با مراکز اسلامی و تعامل مثبت با پیروان ادیان الهی از جمله این وظایف است.

* هیات موسس جامعه روحانیت جمعی از بزرگان روحانیت مانند آیت‌الله مطهری، شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر و بزرگانی مانند آیت‌الله مهدوی کنی، مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی، مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و همچنین آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله شبستری، آیت‌الله هاشمی شاهرودی هستند اما امروز جانشینان هیات موسس را داریم که اعضای کنونی شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز هستند. این افراد ۲۳ نفر هستند.در صورت فوت، کناره‌گیری یا برکناری اعضای هیات موسس، فردی جایگزین می‌شود تا در هر دوره، این تعداد حداقل ۲۰ نفر باشد.

* تعیین خط مشی‌ها به پیشنهاد دبیرکل باید به تصویب شورای مرکزی است. تصویب بودجه مرکزی، تعیین و نصب شورای داوری به مدت سه سال و... از جمله وظایف و اختیارات شورای مرکزی است.

* مجمع عمومی هر دو سال یک بار انتخاب می‌شود. تعیین دبیرکل به پیشنهاد شورای مرکزی و تعیین سیاست کلی و اصلی از جمله اختیارات شورای مرکزی است. ائمه جماعات، وعاظ و بانوان روحانی که آمادگی فعالیت جمعی داشته باشند، می‌توانند به عنوان گروه‌های وابسته به جامعه روحانیت همکاری داشته باشند.

* در اساسنامه جدید، دبیرکل مسئول اجرایی جامعه روحانیت است که به پیشنهاد شورا و با انتخاب مجمع عمومی انتخاب می‌شود. ما دبیرکل موقت هم پیش‌بینی کرده‌ایم که به مدت یکسال توسط شورای مرکزی انتخاب می‌شود تا مقدمات مجمع عمومی طی یکسال آینده فراهم شود آنگاه دبیرکل توسط مجمع عمومی انتخاب خواهد شد.

* انحلال جامعه روحانیت فقط با تصویب سه چهارم هیات موسس امکانپذیر است؛ پس از انحلال و پرداخت دیون، کلیه اسناد و املاک در اختیار ولی فقیه قرار می‌گیرد.

* هنوز دبیرکل موقت انتخاب نشده است.

* جامعه روحانیت از زمان تشکیل تاکنون گفته است ما هیچ گاه جامعه روحانیت را یک حزب نمی‌دانیم و مقتضیات یک حزب را هم برایش قائل نیستیم. جامعه روحانیت خود در عرض احزاب نمی‌داند و فرض خود را تشکیل دولت نمی‌داند. در مجموع، جامعه روحانیت کارویژه حزبی ندارد. ما عمده کار خود را مسائل اخلاقی، اعتقادی، تبلیغ دین و حفاظت و صیانت از انقلاب اسلامی.

*هنوز دیدار جدیدی با حسن روحانی نداشته‌ایم و شورای مرکزی در پی دیدار جدید با ایشان نبوده‌ است.

* موضوع  گفت و گوی ملی در جامعه روحانیت مورد بحث قرار نگرفته است تا بخواهم در این باره حرف بزنم اما شخص بنده تاکنون با تعداد قابل توجهی از فعالان سیاسی و حزبی گفت‌وگو داشته‌ام. یک‌ گفت‌وگو با آقای صوفی داشتم. یک گفت‌وگو با آقای انصاری داشتم. یک گفت‌وگو با ابطحی داشتم که این گفت‌وگوها در رسانه‌ها منتشر شده است. مناظره‌ای هم با آقایان اعلمی و زیباکلام داشته‌ام. ما اهل گفت‌وگو هستیم و از گفت‌وگو فرار نمی‌کنیم. کسانی که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند و رهبری را محور این نظام می‌دانند باید باهم ارتباطات سیاسی برقرار گرفته و گفت‌وگو کنند و بنایشان بر این باشد که وحدت ملی را دنبال کنند زیرا ما به شدت نیازمند وحدت ملی هستیم.

 21645

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =