از نظر بازیگر زن درباره الیور استون تا شناخت سینمای ایران با عباس کیارستمی

دومین روز از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی سپری شد که کارگاه ها و نشست های خبری سینماگران ایرانی و خارجی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به صورت رسمی از روز گذشته (پنجشنبه 30 فروردین) با حضور چهره های هنری و سینماگران ایرانی و خارجی در پردیس سینمایی چارسو آغاز به کار کرد.

در این دوره جشنواره به مناسبت 120 ساله شدن سینمای ایران برنامه های ویژه ای تدارک دیده شده است. در ادامه به برنامه ها و رویدادهای جشنواره در دو روز ابتدایی نگاهی خواهیم انداخت.

نظر تدوینگر سرشناس درباره عباس کیارستمی

روبرتو پرپینانی تدوینگر ایتالیایی که به دعوت جشنواره به ایران آمده است در کارگاه آموزشی که داشت، با اشاره به اینکه بیش از هر کسی در سینمای ایران عباس کیارستمی را می شناسد ابراز امیدواری کرد بتواند به زودی برای برگزاری کارگاه در ایران حضور داشته باشد.

او همچنین گفت: شناخت من توسط بابک کریمی که در ایتالیا پخش کننده فیلم های ایرانی است و همچنین تماشای فیلم های عباس کیارستمی و تکه هایی از فیلم های دیگر محقق شده است.

پرپینانی مهم ترین شاخصه سینمای ایران را اینگونه بیان کرد: سینمای ایران، سینمایی است که در جستجوی حقیقت است.

این تدوینگر سینما با اشاره به موج نو سینمای ایتالیا تصریح کرد: ما در کشورمان سینمای نئورالیسم داشتیم که کمک کرد رابطه ای جدید با واقعیت شکل دهیم. این سینما در حقیقت دائما در جستجوی ارتباط با جامعه بود.

پرپینانی در مورد سابقه حضورش در ایران عنوان کرد: دوسال پیش برای اولین بار برای اکران فیلم «محمد رسول الله» ساخته مجید مجیدی به ایران آمدم و امسال نیز مدیران جشنواره مرا برای حضور در کارگاه دعوت کردند که با علاقه در جشنواره حضور پیدا کردم تا دوباره دوستان ایرانی ام را ملاقات کنم.

این تدوینگر ایتالیایی با اشاره به علاقه اش برای حضور و ادامه دادن کارگاه های تدوین در ایران گفت: برای بهره وری بیشتر لازم است کارگاه ها زمان بیشتری از آنچه که این روزها در جشنواره برگزار می شود داشته باشند. من هم هر گاه برای برگزاری کارگاه به ایران دعوت شوم با کمال میل می پذیرم.

او در آخر ابراز امیدواری کرد به زودی کار ساخت مرکز مطالعاتی و پژوهشی صوتی و تصویری که در دست انجام دارد به پایان برسد.

روایت تهیه کننده فنلاندی از تجربه همکاری با اینگمار برگمان

دومین برنامه مهمی که امروز در حاشیه جشنواره برگزار شد، کنفرانس مطبوعاتی یورن دانر تهیه کننده فنلاندی بود که در محل «گذر اجتماعات» با حضور رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر، رضا کیانیان رییس کاخ جشنواره و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

او در این نشست با اشاره ای به فعالیت هایش در حوزه سینما و ادبیات گفت: به عنوان نویسنده ای که ۷۶ فیلم دارم، می گویم که کارگردانی کار سختی است.

او افزود: ساخت فیلم در اسکاندیناوی نیاز به بودجه دارد و تامین منابع مالی چندان آسان نیست و من اگر بتوانم در آینده منابع مالی لازم را برای ساخت یک فیلم تامین کنم فیلمی خواهم ساخت.

این تهیه کننده سینما با بیان این که سال هاست با اینگمار برگمان آشناست، تصریح کرد: امروز این جا هستم که به سوالات شما درباره فیلمسازی پاسخ دهم هر چند که سینمای ایران را چندان نمی شناسم و می خواهم با حضور در این جشنواره با فضای فرهنگی این کشور بیشتر آشنا شوم.

به گفته او، تفاوت فرهنگی میان سینمای ایران و اسکاندیناوی که بخشی از اروپاست بسیار زیاد است.

این تهیه کننده سینما درباره ساخت فیلم در فنلاند توضیح داد: در این کشور مقداری از بودجه فیلم از طریق حمایت مالی مردم تامین می شود و بخشی از طریق تلویزیون. اگر امید حمایت مالی وجود داشته باشد ما می توانیم فیلم بسازیم اما با وجود ۱۰ میلیون نفر جمعیت، امید به این حمایت مالی کمی دشوار است.

دانر در ادامه به اهمیت حضور فیلمسازان زن اشاره کرد و گفت: امروزه ۹۰ درصد فیلم ها توسط مردان ساخته می شوند و من معتقدم باید حجم این فعالیت ها بیشتر شود و به همین دلیل خودم در مقام تهیه کننده با سه فیلمساز زن همکاری داشته ام.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «فانی و الکساندر» به کارگردانی برگمان درباره وسواس هایی که اینگمار برگمان درباره طراحی صحنه و لباس این فیلم داشته است، گفت: زمانی که من تهیه کننده این فیلم شدم هیچ تهیه کننده ای حاضر به ساخت آن نشده بود. من تهیه آن را پذیرفتم و یک سال زمان برد تا منابع مالی لازم برای ساخت تامین شود. البته این فیلم دو نسخه تلویزیونی و سینمایی دارد و نسخه سینمایی آن موفق به دریافت جایزه اسکار شد. آقای برگمان نسخه تلویزیونی را بیشتر دوست داشت و من نسخه سینمایی را بیشتر دوست داشتم که این به سلیقه و نگاه شخصی ما بازمی گشت.

او با تاکید بر این نکته که به عنوان تهیه کننده حدود ۸۰ فیلم هیچ گاه درباره محتوای اثر حرفی نزده و بیشتر روی بودجه و برنامه تمرکز داشته است، اظهار کرد: برگمان بسیار روی برنامه حساس و دقیق بود.

دانر ابراز امیدواری کرد که فیلمسازان ایرانی در عرصه داخلی و بین المللی فیلم ساخته و موفقیت های بیشتری کسب کنند.

او در پاسخ به پرسشی درباره تبدیل فیلم های ۳۵ میلیمتری به دیجیتال گفت: در فنلاند ۹۷ درصد از فیلم ها با حمایت دولت به دیجیتال تبدیل می شوند و این کار برای نگهداری از فیلم ها بسیار اهمیت دارد.

خالق کتاب «پدر و پسر» درباره تاثیر حضورش در عرصه سیاست بر فیلمسازی اش توضیح داد: حدود ۱۴ سال در پارلمان فعالیت داشتم و دو فیلم هم در این باره دارم. شخصا نظرم با نظر دولت متفاوت است اما کسی حق ندارد جلوی فیلمسازی من را بگیرد.

دانر یکی از علایقش را نقد سیاست دانست و گفت: فیلم هایی که ساخته می شوند باید در راستای بیان تجربیات ملل آن کشور باشند. این گونه فیلم ها باعث کنار رفتن مرزهای میان افراد می شوند البته ساخت این فیلم ها آسان نیست. ساخت فیلم درباره ایرانی ها بسیار مهم است همان طور که فیلمسازی درباره مردم اسکاندیناوی اهمیت دارد.

او در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای فیلمسازان ایرانی گفت: امیدوارم که ایرانی ها با فیلم هایشان بتوانند فرهنگ و آزادی بیانشان را بیشتر بیان کنند.

احساس خوب فیلمبردار مطرح آلمانی از حضور در ایران

نشست مهم دیگر روز دوم جشنواره به توماس ماخ فیلمبردار آثار مطرح آلمانی در کارگاه «دارالفنون» جشنواره جهانی فیلم فجر اختصاص داشت.

مازیار میری مدیر «دارالفنون» سی ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر قبل از شروع کارگاه در معرفی توماس ماخ گفت: مفتخر هستیم که چهارمین روز کلاس های «دارالفنون» را با یکی از بهترین فیلمبرداران اروپایی آغاز می کنیم. توماس ماخ در فیلمبرداری صاحب سبک است و بسیاری از فیلم های خوب جهانی را فیلمبرداری کرده است. همچنین حضور پررنگی در فستیوال های جهانی داشته و بهترین کسی است که می تواند شما را با فیلمبرداری روز جهان آشنا کند.

توماس ماخ نیز با ابراز خوشحالی از حضور در ایران گفت: من تا به حال در ایران نبودم ولی احساس خیلی خوبی دارم از اینکه اینجا هستم. من بخشی از زیباترین فیلم های ایرانی را در آلمان دیده ام و بسیار به سینمای ایران احترام می گذارم.

او با اشاره به اینکه همیشه این ترس را دارد که خودش را به عنوان یک هنرمند خطاب کند، اظهار کرد: امروزه شما می توانید بهترین صحنه های فیلمبرداری را بگیرید بدون اینکه در لنز دوربین نگاه کنید و با مانیتورهایی که امروزه وجود دارد قاب های زیبایی می توان خلق کرد.

این فیلمبردار آلمانی مهمترین بخش کار یک فیلمبردار را همکاری مناسب با کارگردان دانست و ادامه داد: کارگردان نباید شما را درک کند ولی شما باید کارگردان را درک کنید. باید شنونده خوبی باشید تا بتوانید به هدف کارگردان نزدیک شوید.

ماخ در مورد فاکتورهای مهم در فیلمبرداری گفت: به نظر من ۳۰ درصد کار فیلمبردار تجربه و توانایی تکنیکی و ۷۰ درصد روانشناسی است، اما این به این معنی نیست که فیلمبردار، تکنیک فیلمبرداری را فراموش کند و شما باید همیشه بهترین فریم عکس را جستجو کنید.

این مدرس «دارالفنون» پیشرفت سریع تکنولوژی را آفتی برای حرفه فیلمبرداری دانست و توضیح داد: من با کارگردانی کار می کردم که به من گفت هر جوری می خواهی فیلمبرداری کن و بعد ما آن را تصحیح می کنیم. با توجه به دیدگاه این کارگردان من دیگر دوست نداشتم با او کار کنم.

او ادامه داد: امر فاجعه برانگیز این است که تکنولوژی همه اشتباه های ما را حل می کند و نتیجه آن درآمد کمتر فیلمبرداران است. اگر تصمیم گرفته اید فیلمبردار شوید بدانید راه سختی را انتخاب کرده اید. در گذشته درآمد یک روز فیلمبرداری بیش از ۸۰۰ یورو بود ولی امروزه حداکثر۴۰۰ یورو است.

توماس ماخ بازیگران را همکاران فیلمبردار برای گرفتن بهترین تصاویر دانست و گفت: فیلم بزرگی در فرانسه می ساختیم که به صورت همکاری مشترک و بین المللی بود. وقتی که یکی از بازیگران آماده شد با یک نور ۵۰۰ اطرافش چرخیدم تا بهترین نور را انتخاب کنم، اما این بازیگر توجه من را جلب کرد که نور گسترده از رو به رو به او بدهم و وقتی این کار را انجام دادم او راضی شد و من هم البته فهمیدم که این بهترین نور ممکن است.

ماخ با اشاره به این مطلب که بازیگران هم می توانند همراه خوبی برای فیلمبرداران باشند، اضافه کرد: بازیگران چون ویژگی های چهره خود را می شناسد، دقیقاً می دانند به چه نوری احتیاج دارند و چگونه در فیلم دیده می شوند به همین دلیل بهتر است همواره از نظر آنها در مورد نورپردازی استفاده کنید.

فیلمبردار آثار ورنر هرتسوگ در بخشی از صحبت هایش درباره نورپردازی در نور روز توضیح داد: اگر شما بودجه مناسبی نداشته باشید، کارگردان مجبورتان می کند که در همه شرایط و در نور روز فیلمبرداری کنید تا فردی که در استودیو است، فیلم را اصلاح می کند اما اگر از نظر مالی تامین باشید، می توانید این نورپردازی را از کناره ها و مخصوصا از سمت چپ با لامپ هایی که دارید تامین کنید.

رضا کیانیان از رازهای بازیگری گفت

کارگاه دیگر روز جمعه به هنرمندی ایرانی اختصاص داشت، رضا کیانیان در کارگاه آموزشی «بازیگری» بازیگران را به سه دسته تک نقش، چند نقش و همه نقش تقسیم کرد و درباره ویژگی های هر دسته توضیح داد.

کیانیان درباره مباحثی که می خواهد در کارگاه بازیگری مطرح کند، گفت: پیش از این که به این کارگاه بیایم از آقای مازیار میری پرسیدم که دانشجویان این کارگاه قصد دارند در سینما چه کاره شوند تا در آن مورد با شما صحبت کنم و آقای میری گفت که بیشتر قصد دارید فیلمساز شوید. البته می دانم چندنفر از شما به بازیگری علاقه مند هستند.

او ادامه داد: اگر شما بخواهید هر مطلبی در مورد کارگردانی و بازیگری را خوب بفهمید، حتی مسایل شخصی که در زندگی تان هست، ابتدا باید در موردش بنویسید و وقتی آن را نوشتید تازه متوجه می شوید که چقدر باید رویش کار کنید. همین موضوع باعث شده تا به امروز پنج کتاب در مورد بازیگری بنویسم.

کیانیان با تاکید براینکه بیشتر قرار است از منظر هدایت بازیگر توسط کارگردان در این کارگاه صحبت کند، گفت: شما باید بدانید که چه مراحلی را طی کنید یا از چه زوایایی نگاه کنید تا بتوانید بازیگر مورد نظرتان را انتخاب کنید. قاعدتا بازیگر از طرف تهیه کننده و کارگردان انتخاب می شود. پس بازیگری انتخاب می شود که به او می گویند چه کاری انجام دهد و چه بگوید.

او ادامه داد: اما آیا این انتخاب شدن به معنی این است که بازیگر نباید کار دیگری انجام دهد؟ به همین دلیل است که برخی از کارگردانان با بازیگرانشان شبیه به عروسک برخورد می کنند. در نتیجه برای بازیگرشان بازی می کنند و منظورشان را به این شکل به او نشان می دهند. وقتی بدین شکل رفتار می کنند، قاعدتا بازیگری را به عنوان یک هنر مستقل نمی شناسند و فیلمشان بد می شود. چون همه بازیگرها به یک شکل بازی خواهند کرد؛ شبیه به کارگردانشان.

بازیگر «خانه ای روی آب» با اشاره به روبر برسون کارگردان فرانسوی و عباس کیارستمی کارگردان ایرانی گفت: برخی از کارگردانان همانند برسون و کیارستمی از بازیگران حرفه ای برای ساخت فیلم هایشان استفاده نمی کنند. آنها معمولا بازیگرانی را انتخاب می کنند که اصطلاحا «نابازیگر» خوانده می شوند و البته چندین ماه با آنها کار می کنند تا بتوانند فیلم شان را با حضور آنها بسازند. در واقع آنها به نوعی بازیگر را شکار می کنند.

کیانیان در مورد نحوه برخوردش با فیلمنامه هایی که می خواهد بازی کند، گفت: وقتی یک فیلمنامه به من می دهند، آن را می خوانم و هیچ تصمیمی در مورد بازیگری آن نمی گیرم و مانند کسی که از بیرون دارد به فیلمنامه نگاه می کند، به آن نگاه می کنم چون هر تصمیمی که در اولین برخوردم با فیلمنامه بگیرم احتمالا اشتباه است چون هنوز دنیای کارگردانم را نمی شناسم و ابتدا باید ببینم که کارگردانم چه نظری دارد، وقتی دنیای او را شناختم، می توانم خودم را وارد دنیایش کنم.

او بازیگران را به سه دسته تک نقش، چند نقش و بازیگران همه نقش تقسیم کرد و توضیح داد: بازیگران تک نقش بازیگرانی هستند که تنها می توانند یک نقش را بازی کنند و سینمای تجاری بسیار به آنها نیاز دارد همانند بروس ویلیس، هریسون فورد، جکی چان و... . مثلا فورد همیشه نقش قهرمانی را بازی می کند که می خواهد بشریت را نجات دهد و به خانواده اش هم علاقه مند است. در واقع تماشاگران هم دوست دارند این بازیگران را در این نقش ها ببیند و به همین دلیل به تماشای فیلم های این نوع بازیگران می روند.

کیانیان درباره بازیگران چند نقش گفت: این نوع بازیگران می توانند طیف محدودی از نقش های متفاوت را بازی کنند اما این نقش ها در جایی تمام می شوند و مرزی هست که آنها نمی توانند از آن عبور کنند. در واقع آنها در سینما برای خودشان پرسونایی می سازند مانند آل پاچینو، رابرت دنیرو و مارلون براندو.

او درباره بازیگرانی که از عهده همه نقشی برمی آیند، بیان کرد: این بازیگران که تعدادشان بسیار کم است و به ندرت به ستارگان سینما تبدیل می شوند، می توانند از خودشان، غرایز و احساساتشان جدا شوند و از بیرون به نقش نگاه کنند مانند تام هنکس، کوین اسپیسی، داستین هافمن، آنتونی هاپکینز و... .

کیانیان در پایان تاکید کرد: نوشتن می تواند به شما کمک کند که از زندان غرایز و احساسات خودتان جدا شوید و از بیرون خودتان را ببینید و نقد کنید.

نظر کتایون ریاحی درباره تاثیر مثبت سینما در جامعه

کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون با حضور در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره تاثیر سینما در وجهه بین المللی ایران گفت: مسئولان و مدیران باید از سینما سپاسگزار باشند زیرا هر جا از ایران و مردم کشورمان حرف مثبتی به میان آمده حتما سینما در این یادآوری نقش داشته است.

او با اشاره به سطح مطلوب برگزاری این دوره از جشنواره عنوان کرد: شاید نتوانم درباره نتیجه های تفکیک و مستقل شدن بخش جهانی از بخش ملی نظر دقیقی بدهم زیرا معتقدم هنوز نیاز هست تا از این اتفاق زمان بگذرد تا نتایج آشکارتر شود، اما این را مطمئنم که تاکنون سینما باعث شده است ایران در عرصه بین المللی خوش بدرخشد و آبروی کشورمان را خریده است.

این بازیگر همچنین خاطرنشان کرد: اگر متاسفانه گاهی به غلط از عناوینی مثل تروریست از ما یاد می شود، سینما این نوع نگاه را تعدیل کرده یا پس زده است.

او درباره فعالیت اجتماعی هنرمندان بیان کرد: من به بازیگری مثل آنجلینا جولی به واسطه فعالیت های اجتماعی و کارهایی که کرده است، علاقه دارم و برای او احترام زیادی قائل هستم اما این که چقدر در ایران از این جنس فعالیت های هنرمندان استقبال می شود، هنوز مشخص نیست.

ریاحی افزود: من با هزینه شخصی به آفریقا سفر کردم و همچنین فعالیت های اجتماعی ام را دنبال می کنم. هر یک از هنرمندان به سهم خود در فعالیت های اجتماعی مشارکت دارند اما مهم است که متولیان نیز به این جریان توجه کنند و به گسترش آن بها بدهند.

او درباره کیفیت فیلم های شرکت کرده و مهمانان حاضر در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرد: به نظرم مهمانان خوبی در این دوره از جشنواره حضور دارند و همچنین کارگاه های تخصصی خوبی در نظر گرفته شده است که به نظر می رسد نسبت به دوره های قبل شاهد جشنواره ای بهتر و باکیفیت تر هستیم و من تلاش می کنم در ورک شاپ اولیور استون شرکت کنم.

سارا بهرامی از مدیریت و نظم جشنواره گفت

سارا بهرامی بازیگر سینما، جشنواره جهانی فیلم فجر که دیگر مهمان روز اول این رویداد هنری بود، جشنواره جهانی فجر را مهمترین جشن سینمای ایران در سطح بین‌المللی دانست.

او درباره این رویداد فرهنگی و هنری گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر مهمترین جشن سینمایی ایران در سطح جهانی است و فکر می کنم جدا کردن بخش جهانی از ملی باعث شده تا شاهد برگزاری بهتر هر دو بخش باشیم.

بهرامی که برای فیلم «دارکوب» جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر را از آن خود کرده است با اشاره به نظم و انضباطی که در جشنواره جهانی فیلم فجر وجود دارد، عنوان کرد: فضای جشنواره نشان می دهد به تمام بخش های آن فکر و برنامه ریزی شده است و من به عنوان یک سینماگر آرزو دارم ای کاش نه تنها دو جشنواره که ده ها جشنواره در سال با این میزان از تخصص برگزار می شد.

او که در بخش پرزنت فیلم های جشنواره مشارکت می کند، گفت: ما به عنوان خانواده سینما وظیفه داریم با حضور در برنامه پرزنت ها، نمایش فیلم ها را برای مخاطبان جذاب تر کنیم.

صدور کارت عضویت یک ساله برای اعضای فعال

امروز همچنین خبری برای مخاطبان فعال باشگاه از سوی جشنواره جهانی فجر منتشر شد. مدیر باشگاه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام کرد که به دلیل استقبال از برنامه نمایش فیلم ها در سینما فلسطین امکان ارایه سانس فوق العاده فراهم شد.

شادمهر راستین با اشاره به روند پیشبرد اقدامات این بخش گفت: ثبت نام در باشگاه و رزرو بلیت ‌ها بر اساس برنامه پیش بینی شده پیش می رود.

او با اشاره به استقبال هنرجویان و اعضای باشگاه از برنامه های جشنواره، خبر داد: ما در طول برگزاری جشنواره اعضای فعال را شناسایی می کنیم و در پایان جشنواره اعضای فعال کارت عضویت یک ساله باشگاه را دریافت می کنند و می توانند در نمایش های ویژه ای که بعدا مشخص می شود، با ارایه این کارت حضور داشته باشند.

راستین در پاسخ به این که چه تعداد از اعضا می توانند کارت یک ساله عضویت را دریافت کنند، افزود: تمایل ما این است که همه اعضای این باشگاه از تمامی برنامه های جشنواره استفاده کنند و عضو ثابت باشند اما بر اساس سیاستگذاری دبیر جشنواره می توانیم مدل ارایه تسهیلات به اعضا را مشخص و این ظرفیت را تعیین کنیم.

او با اشاره به رشد کمی اعضای باشگاه جشنواره نسبت به دوره قبل ادامه داد: ثبت نام ها در دوره سی و ششم آنقدر زیاد بود که ناچار شدیم از ۲۵ فروردین روند عضوگیری را متوقف کنیم همچنین میزان بهره مندی اعضای باشگاه از بلیت های پردیس چارسو از ۳۰ به ۶۰ درصد نسبت به دوره گذشته افزایش یافت.

این نویسنده سینما با اشاره به شرایط ثبت نام در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: در این دوره تاکید بر ثبت نام از میان دانشجویان رشته ها و مراکز سینمایی بود بنابراین هم از نظر کمی و هم به لحاظ کیفی نوعی غربال گری در عضوگیری صورت گرفت و درنهایت تعداد اعضای باشگاه از ۱۸ به ۲۰ هزار نفر افزایش یافت.

مدیر باشگاه جشنواره جهانی فیلم فجر در پایان از در نظر گرفتن سانس های نمایش فوق العاده به دلیل استقبال زیاد اعضای باشگاه خبر داده و اعلام کرد زمان بندی دقیق سانس های ویژه در سینما فلسطین قابل پیگیری است.

برنامه نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در دانشگاه صداوسیما و دانشکده سینماتئاتر

در روز دوم جشنواره جهانی فجر برنامه نمایش ۱۰ فیلم سینمایی در دانشکده سینماتئاتر و دانشگاه صداوسیما اعلام شد.

فیلم های سینمایی «داستان یک ازدواج» شنبه اول اردیبهشت، «معدنچی» یکشنبه ۲ اردیبهشت، «سفر» دوشنبه ۳ اردیبهشت، «جایی که سایه‌ها فرو می‌افتند» سه شنبه ۴ اردیبهشت و «همدلی» چهارشنبه ۵ اردیبهشت ساعت ۱۶ در دانشکده سینماتئاتر روی پرده می روند.

برنامه نمایش فیلم ها در دانشگاه صداوسیما نیز از ساعت ۱۶ شروع می شود و فیلم های «باران حمص» شنبه اول اردیبهشت، «غرش» یکشنبه ۲ اردیبهشت، «روزی روزگاری در نوامبر» دوشنبه ۳ اردیبهشت، «مسیرها» سه شنبه ۴ اردیبهشت و «داستان یک ازدواج» چهارشنبه ۵ اردیبهشت در دانشگاه صداوسیما اکران می‌شوند.

شهاب اسفندیاری مدیر علمی و دانشگاهی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر است. در این بخش نشست‌ها و کارگاه‌های سینماگران داخلی و خارجی در ۷ دانشگاه تهران، امام صادق، علامه طباطبایی، صدا و سیما، سوره، هنر و دانشکده سینماتئاتر برگزار می شود.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =